י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הרבנית של יפו: מרת רבקה פרידמן ע"ה

מכה אנושה לחצר ביטשקוב: טרם כלו ימי ה'שבעה' על פטירתו של האדמו"ר, נפטרה גם חמותו, הרבנית רבקה פרידמן ע"ה, אשתו של רבה של יפו - הגאון רבי משה זאב פרידמן זצ"ל • שיכלה בחייה את בתה, אשת האדמו"ר מלעלוב • האדמו"ר החדש מביטשקוב הספידה קצרות, והיא נטמנה בהר הזיתים לצד בעלה

הרבנית של יפו: מרת רבקה פרידמן ע"ה
מנחם הלוי



הרבנית רבקה פרידמן ע"ה, אלמנת הגה"צ רבי משה זאב זצ"ל - רבה של יפו, נפטרה הערב (ה) בשיבה טובה והיא בת תשעים ושש שנה, כמנין יפ"ו
.
עבור חצר ביטשקוב מדובר בשבר על שבר. ביום ראשון נפטר כזכור חתנה, הרה"צ רבי זיידל שמואל שמעלקא רוזנבוים זצ"ל. בעוד בני המשפחה יושבים שבעה, התבשרו הערב בבשורה המרה, על פטירת אם המשפחה.

הרבנית פרידמן נולדה לגאון רבי חיים יהודה מערץ זצ"ל, דיין קהילת מונקאטש ושאר בשרו של הרה"צ רבי יחזקאל'ה מערץ זצ"ל, חותנו של האדמו"ר מקרעטשניף קרית גת.

לאחר שנשאה לבעלה, זכתה להתקרב לאורו של הרה"ק רבי דוד משה רוזנבוים זצ"ל, האדמו"ר מקרעטשניף, והיא גם הייתה זו שהביאה את בעלה למעונו של הרבי זצ"ל. שנים מאוחר יותר, כשזכתה ובתה התארסה עם רבי זיידל זצ"ל, שהפך ברבות הימים לאדמו"ר מביטשקוב, לאושרה לא היה קץ, על שזכתה להשתדך עם הרבי זצ"ל - שכבר לא היה בין החיים. האדמו"ר מקרעטשניף הנוכחי שיבלחט"א, היה זה שהשיא את אחיו לבתם של הרב והרבנית פרידמן.

הרבנית סבלה צרות רבות בחייה. היא שכלה את בתה רחל ע"ה, שהייתה נשואה לאדמו"ר מהרי"ד מלעלוב - באסון מר, כאשר הדירה בה שהתה עלתה באש ונשמתה עלתה בסערה השמימה.

עשרות שנים התגוררה הרבנית לצד בעלה, רבה של יפו, וסייעה בידו להאיר את החשכה ברחבי העיר. היא נודעה בצדקותה ובמעשי החסד המופלאים שעשתה בסתר ובגלוי, ועמדה יחד עמו בפרץ לשמור על צביונה הרוחני של העיר. כך למשל, כאשר נפערה הפרצה הראשונה בחומת השבת בתוך תל אביב, עם פתיחת תיאטרון 'הבימה' בשדרות רוטשילד לראשונה, לפני כשלושים שנה, צעד הרב פרידמן בבוקר יום השבת, בעידודה של הרבנית ובתמיכתה, כברת דרך ארוכה מטבורה של יפו ועד לב תל אביב, כדי להצטרף להפגנת המחאה שארגן אז ח"כ הרב אברהם יוסף שפירא ז"ל בהשתתפות אלפי תושבי תל אביב יפו והסביבה. למעלה משעה ומחצה, נמשכה הדרך לכל כיוון, אבל כאשר מדובר היה בקדושת השבת, הרב פרידמן עמד ללא חת ופעל במסירות נפש לבל יחללוה.

גם לאחר פטירתו בשנת תשמ"ח, המשיכה הרבנית להתגורר ביפו לצד בתה שתבלחט"א וחתנה האדמו"ר מביטשקוב זצ"ל, שעברו להתגורר עוד בימי חייו של הרב פרידמן לעיר יפו, כדי לחזק את הנוכחות היהודית והרוחנית במקום.

בשנה האחרונה, עברה הרבנית לגור בנווה ההורים 'שומרי החומות'. למרות תשישותה ומצב בריאותה הרופף, התמידה בתפילותיה ובסדריה הרוחניים ללא הפוגה.

הערב, חשה הרבנית ברע והובהלה לבית החולים. דקות ספורות לאחר מכן, כבר על אם הדרך, השיבה את נשמתה ליוצרה.

בהלווייתה, השתתפו האדמו"רים מקרעטשניף ונכדה האדמו"ר החדש לבית בישטקוב ועוד, שעזבו את בית האבלים ביפו ועלו לירושלים, כדי לחלוק לרבנית את כבודה האחרון. מכיוון שהאבלים אסורים בדברי תורה, נשא נכדה האדמו"ר מביטשקוב דברי פרידה קצרים, וסיפר על הביקור האחרון שלו אצלה, כאשר הביא לה משלוח מנות והיא הרעיפה עליו מברכותיה.

הלווית הרבנית יצאה מבית בתה הרבנית גולדמן, והיא נטמנה בהר הזיתים לצד בעלה הרב פרידמן זצ"ל.

הותירה אחריה שלוש בנות. את הרבנית מביטשקוב שתבלחט"א, הרבנית גולדמן אשת הרה"צ רבי ישראל גולדמן, אחיו של האדמו"ר מזוויעהל זצ"ל, והרבנית ברטשטיין, כלתו של הרה"ג רבי אברהם מרדכי ברטשטיין ז"ל, ששימש כספרא דדיינא של בד"ץ העדה החרדית.

כאשר נפטר בעלה, היה זה חתנה האדמו"ר מביטשקוב שאמר עליו קדיש, מכיוון שלא היו להם בנים. כעת, מי שיאמר עליה קדיש, יהיה הנכד הגדול, האדמו"ר החדש מביטשקוב שאומר כבר קדיש על אביו. אמו הרבנית שתבלחט"א, תיאלץ להמשיך את השבעה על אמה, גם לאחר שיתר האבלים על אישה האדמו"ר מביטשקוב זצ"ל יקומו מהשבעה ביום ראשון בבוקר. הרבנית תשב בביתה ברחוב למרטין 21 ביפו, עד יום חמישי בבוקר.

תהא נשמתה צרורה בצרור החיים.
פרידמן יפו ביטשקוב קרעטשניף הבימה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד