י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

סודות הסידן

האם אכילת שלושה מוצרי חלב ביום מספקת לגוף את כל תצרוכת הסידן שהוא זקוק לה? האם מחסור בסידן מסוכן לילדים ומה הבעיה עם התוספים? כל מה שחשוב לדעת על המינרל החשוב

סודות הסידן


• הסידן הוא מינרל החשוב לא רק לבריאות העצמות אלא חיוני גם לתפקודים שונים של כל הגוף: הוא מסייע להפעלת השרירים, לבריאות השיניים, לאיזון לחץ הדם, למנגנון קרישת הדם וכמובן, לבריאות העצמות.

• הסידן בעצמות לא מהווה רק בסיס מבני לשלד, אלא גם מחסן לשעת חירום. כאשר הגוף איננו מקבל כמות סידן מספקת מן המזון – העצם מספקת אותו למערכות הגוף הזקוקות לו. התוצאה: בריחת סידן מתמשכת מן העצם ההופכת אותה לעצם מדולדלת (אוסטיאופורוזיס) אבל רמת הסידן בדם נשארת קבועה תמיד ותפקודים חיוניים (כמו קרישת הדם) לא ייפגעו.

• מחסור בסידן מסוכן במיוחד לילדים העלולים לסבול מרככת העצמות, פגיעה בגדילה ופגיעה בבריאות השיניים. כאשר אספקת הסידן מן המזון נמוכה מאוד נוצר גם מחסור בסידן בדם ואז עלולות להופיע התכווצויות שרירים ברגליים ובפנים בגלל שיבוש בהולכה העצבית.

• מחסור בסידן בדם או בשריר הלב עלול להיות קריטי ולגרום מיתה מהירה, ח"ו. הגוף יודע לגונן היטב על תהליך כזה שלא יתקיים: כאשר רמת הסידן בדם יורדת או עולה במעט – מופעל הורמון בלוטה הפרה-טירואיד ובתוך זמן קצר (כשלושה שבועות) רמתו בדם פוחתת. אם אין הפרעה בפעילות בלוטת הפרה-טירואיד – רמת הסידן בדם מווסתת. אם יש הפרעה בתפקוד בלוטת הפרה-טירואיד – רמת הסידן בדם יורדת ואז יש צורך בטיפול מהיר.

• הסידן היעיל ביותר נמצא בחלב ומוצריו משום שהספיגה מהם טובה יותר מאשר מסויה, ירקות וקטניות. קטניות מכילות חומצות מסוימות וסיבים תזונתיים הלוכדים את הסידן, נקשרים אליו ומפריעים לספיגתו, מה שאין כן בחלב.

• האם שלושה מוצרי חלב ביום מספיקים כדי לספק את צריכת הסידן היומית לגוף? מתברר שלא. אם מנת חלב מספקת 100-200 מ"ג סידן – אין זו הכמות היומית המומלצת המשתנה בהתאם לגיל (ילדים זקוקים ל-800 מ"ג סידן ליום, מתבגרים ל-1,300 מ"ג וקשישים ל-1,200 מ"ג ביום. איך ניתן להשיג, בכל זאת, את הכמות היומית המומלצת? להיות מתוכננים ולהקפיד על אכילת מזונות אחרים המכילים סידן כמו: ברוקולי, סרדינים וקטניות.

• האם אכילת סידן מוקפדת מבטיחה אספקה טובה? גם אם אתם אוכלים מזון עשיר בסידן אין זה אומר שהוא נספג בגוף. במזון עלולים להיות גורמים המפריעים לספיגתו, כמו בתפריט עשיר בזרחן הנובע מצריכה מופרזת של חלבונים כמו: בשר, דגים, ביצים, משקאות מוגזים וסובין. גם תפריט עשיר במלח, אלכוהול וקפה מפריע לספיגתו וכן תזונה דלה מדי בחלבון. מה שדרוש בעיקר לספיגה טובה של סידן הוא ויטמין D הנוצר בגוף כתוצאה מחשיפה לשמש, אך קיים גם במוצרי חלב ובשמן דגים.

• האם סידן מגבינה שמנה נספג טוב יותר בגוף? נראה שכן, משום שהשומן מסייע לספיגת הסידן. למרות שבגבינה עם 0% שומן יש אותה כמות סידן כמו בגבינה בעלת 5% שומן – הסידן בגבינה השמנה נספג טוב יותר.

• אגוזים עשירים בסידן אך כמותו איננה זהה בכל סוגי האגוזים. הכי עשירים בסידן: אגוזי אלסר (לוז) ואגוזי ברזיל (200 מ"ג ב- 100 גרם) ואגוזי מלך (100 מ"ג סידן). אך באגוזי פקאן, קשיו, מקדמיה וקוקוס תכולת הסידן עומדת על 20-70 מ"ג בלבד.

• למרות שתוספי הסידן נראים תמימים ובלתי מזיקים – הרי שנטילת יותר מדי מהם, במיוחד בשילוב עם ויטמין D, עלולה להיות מסוכנת ממש ולגרום ליצירת אבנים בכליות, לקצב לב מואץ ולהפרעה בספיגת ברזל ואבץ. לכן, ההמלצה היא לקבל סידן ממזונות העשירים בסידן משום שעודף סידן מן המזון איננו גורם לבעיה כלשהי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד