כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

הוועדה ישבה והחליטה: יעקב ליצמן צודק

ועדת אלאלוף למלחמה בעוני, ממליצה: להחזיר את רפורמת הסיעוד שיזם בעבר ח"כ יעקב ליצמן בעת שכיהן כסגן שר הבריאות

יעקב ליצמן. צילום: פלאש90
יעקב ליצמן. צילום: פלאש90

צוות הבריאות הפועל במסגרת ועדת אלאלוף למלחמה בעוני, הציג המתווה להמלצות הביניים של הוועדה. ההמלצות כוללות למעשה התנעה מחדש של רפורמת הסיעוד הכוללת העלאה של 0.5 אחוז בביטוח הבריאות וביטול מבחני ההכנסה למשפחתו של קשיש הזכאי לאשפוז סיעודי וביטול מבחנים נוספים הגורמים לכך שכ-30 מהזקוקים כיום לאשפוז, לא זכאים להשתתפות המדינה ומוציאים כ15 אלף ש"ח לחודש למימון האשפוז.

המלצה נוספת של הוועדה היא הרחבת טיפולי השיניים המסובסדים עד לגיל 14 ו–18, ולקשישים מעל גיל 75 - זאת מאחר שהשירותים אינם נכללים בסל הבריאות, עלותם גבוהה יחסית ולכן עניים רבים נמנעים מהם.

הוועדה שהינה ועדה ממשלתית כוללת נציגים ממשרד הבריאות, מהאקדמיה, עובדים סוציאליים, נציגים מהביטוח הלאומי, מהמגזר השלישי ומקופות החולים.

מטרותיה של הוועדה הן: לשפר את מצבם הבריאותי של אנשים החיים בעוני, ולהפחית את הסיכוי להידרדר לעוני או להעמיק בו בעקבות בעיות בריאות או חולי.

הצוות המחיש באמצעות נתונים כיצד נטל ההוצאות על צורכי בריאות מחריף את ממדי העוני, בעיקר בשירותים חיוניים כמו טיפולי שיניים וסיעוד, שלא נכללים בסל הבריאות. עוד קובע הצוות כי ילדים וקשישים שחיים בעוני הם קבוצת סיכון, והמלצותיו מתמקדות בשתי קבוצות אלה.

שתי ההמלצות המרכזיות הן למעשה חזרה למתווה שנקבע בתקופתו של סגן שר הבריאות הקודם ח"כ הרב יעקב ליצמן - שנגנז עם חילופי הממשלות. הראשונה והכבדה יותר היא התנעה מחדש של רפורמת הסיעוד, אותה יזם הרב ליצמן ושתוכננה חודשים ארוכים במשרד הבריאות.

ליצמן הגיב: "שוב הוכח שהקפאת רפורמת טיפולי השיניים לילדים, תוך ביטול הסכם חתום עם האוצר למימון הרחבתה גם לגילאי 14, וכן ביטול רפורמת הסיעוד שמטרתה הסדרת ביטוח סיעודי לאוכלוסייה המתבגרת, היתה טעות ועוול חברתי מצד הממשלה, שרי האוצר והבריאות.

"יש להצטער על כי טובת הציבור אינה בראש מעייני הממשלה הזאת. אני קורא לממשלה להשים את הויכוח הפוליטי בצד ולדאוג לאזרחי ישראל, בהחזרת הרפורמות שכה חשובות לאוכלוסיות החלשות שבסיכון; ילדים ומבוגרים".
יעקב ליצמן המלצות סיעוד עוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד