י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הראשל"צ: היכן מצינו ר"ת גפילטע פיש?

הוויכוח בין הרב צדקה והגר"ע יוסף על אופן מסירת שיעור תורה; האם היום כבר מותר לאכול מצות מכונה, וגם: היכן רכש מרן מצות?

הראל"צ שליט"א דורש בנוכחות אביו זצ"ל, צילום: יעקב כהן
הראל"צ שליט"א דורש בנוכחות אביו זצ"ל, צילום: יעקב כהן

הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף התייחס אמש בשיעורו בלוויין לנושא מצות המכונה והלכות אפיית המצות, ובד בבד, גם ציטט והזכיר פסקים מעניינים נוספים, מפי אביו הגר"ע יוסף זצ"ל.

"לפני 160 שנה", סיפר הגר"י והזכיר את הפולמוס הנרחב בנושא מצות מכונה, "הדברי חיים מצאנז זי"ע יצא בחרם נגד מצות מכונה. הייתה מחלוקת הפוסקים בנידון. השואל ומשיב והשדי חמד פסקו להיתר. אבל היום, מותר לאברכים הנאנקים על כל פרוטה, לאכול מצות מכונה. מרן (הגר"ע) היה אוכל בעצמו מצה מכונה, אבל בעשרים השנים האחרונות החמיר לאכול מצה שמורה.

עד היום מי ששוכר דירה בקרית צאנז בנתניה, מתחייב בשטר השכירות שלא להכניס מצות מכונה לבית. לפני חמישים שנה, היו מצות במחנה יהודה שלא ידעת אם זה מצה או פיתה של פלאפל. מרן היה אוכל שנים מצות ממאפיית שושנים לדוד".

"במאפיית המצות חייבים להגיד שזה לשם מצוות מצה, ובגלל זה חרש אסור לעבוד במצות, בליל הסדר חייבים לאכול מצה מעבודת יד אבל בחוה"מ אפשר להקל. ואגב, מרן החמיר לא לאכול מאפים של פפושדו. לגבי חמץ, הסבא הרב פטאל זצ"ל היה לוקח קמח ומים והיה כורך ספרים, קמח ומים נהיה דבק חזק, מותר לעשות את זה בפסח לעשות, כי הוא נפסל מאכילת כלב".

עוד סיפר הגר"י:

"הגאון רבי יהודה צדקה זצ"ל, אמר לי פעם: אתה מוסר הרבה שיעורים, 'תן להם לשומעים 5 דקות קושיה חזקה שלא יבינו' שיראו איך תלמידי חכמים לומדים... אבא שמע מזה וצעק: 'מה פתאום שלא יבינו? אל תשמע לו... לא ידעתי מה לעשות. מחלוקת בין אבא להרב צדקה, ופסקתי, שאני אגיד משהו קשה ולהסביר בפשיטות".

"מרן היה יושב בליל שבת עד 2 -3 לפנות בוקר ולומד בהתמדה. אני לא זוכר לילה שהלך לישון מוקדם. היה פעם מספר בחורים מישיבת טשעבין עברו ברחוב. ראו את מרן לומד, החליטו להיכנס לשאול שאלה. בשעה 2 דפקו בדלת. ושאלו את מרן, שאחד הכניס מים לקערה של נטילת הידיים, ושפך לתוך סיר החמין. מה לעשות? ענה מרן פסק שזה בטל בשישים כי זה היה סיר ענק".

הגר"י סיים בבדיחות הדעת:

"אגב, פעם, אחד שאל אותי איפה זה הלכות דגים? אמרתי לו ביורה דעה, אמר לי קח רמז, זה ביורה דעה סימן פג, פג זה ראשי תיבות גפילטע פיש".
דברי חיים ראשון לציון טשעבין רבי עובדיה יוסף מצות מכונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד