י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

אולמרט ובכירים נוספים הורשעו בקבלת שוחד

היסטוריה: ראש הממשלה לשעבר אולמרט הורשע בקבלת שוחד בפרשת הולילנד • שורת מורשעים חרדים: לופוליאנסקי, שמחיוף, מאיר רבין ואברהם פיינר • השופט במהלך המשפט: "מי שיורשע כאן בשוחד ילך להרבה שנים בכלא" • "הכספים המזוהמים התקבלו בדרך קלוקלת; עד המדינה העיד בגבורה עד מותו" • כל הפרטים

אולמרט בבית המשפט הבוקר, צילום: פלאש90
אולמרט בבית המשפט הבוקר, צילום: פלאש90



דרמה בביהמ"ש המחוזי בת"א: השופט דוד רוזן הרשיע היום (ב') את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בקבלת שוחד, לצד נאשמים אחרים בפרשה שהורשעו - פרט לשלושה. בהכרעתו אמר השופט: "ראש הממשלה לשעבר שיקר בבית המשפט, הוא העיד שלא קיבל טובות הנאה".

בין המורשעים ראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופוליאנסקי, בכיר עיריית ירושלים מטעם ש"ס אלי שמחיוף, אורי שטרית, צ'רני וקלנר.

בתגובה להרשעתו של לופוליאנסקי נמסר מ'יד שרה': "אורי לופוליאנסקי בנה ארגון חסד ששירת לאורך השנים כל משפחה שניה בישראל ללא הבדל בין אדם לאדם. ביום הזה משפחת יד שרה זוכרת את מאזן הזכות והאור בחייו של אדם ומנהיג - וגאה בו. אורי לופוליאנסקי הוביל וימשיך להוביל אלפי מתנדבים להפיכת יד שרה למוקד של אנושיות חמה ומעודדת לכל משפחה שניה בישראל. מפעל החסד שהקים ימשיך להפוך בכל יום את חזון יד שרה למציאות של עשייה".

נמשיך את העשייה יחד עמו ובהנהגתו ביתר שאת. נמשיך ללכת בדרך של אכפתיות לגורלו של הזולת. מעורבות, הנעה לפעולה והושטת יד למאות אלפי ישראלים בכל שנה.

רוזן פתח היום את החלטתו במסגרת הכרעת הדין בפרשת הולילנד, המכונה תיק השחיתות הגדול בתולדות המדינה, בדברי שבח לתביעה שגילתה לדבריו מקצועיות לעילא עדינות ומידתיות בהתנהלותה. "על כך שהייתם כ"כ קשובים", והודה גם לסנגורים הרבים: "ידעתי מראש שזכיתי בליגה הלאומית של עורכי הדין ולכן ללא הופתעתי מהמקצועיות הרבה".

לאחר מכן רוזן זיכה את אמנון ספרן, שמעון גלאון ויעקב אפרתי, ולראשונה בתולדות המדינה ביהמ"ש הרשיע כאמור את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בשוחד.

השופט רוזן ציין כי "עד המדינה היווה הציר שעליו סב כתב האישום. הוא ביקש למלא את חובתו על פי חוק. עד המדינה הינו עבריין שהיה שותף למעשי העבירה והוא פנה למשטרה לא מטעמי היטהרות הנפש. הוא החליט לעלות לדוכן העדים ולגלות שחיתות שהרקיבה מוסדות ציבור אחרי שהגיע למסקנה כי עריכת הסכם עם המדינה עדיפה על אפשרויות אחרות. הוא גמר אומר לחשוף מעשים שעשה עם האחרים ולבוא חשבון עם צ'רני. היו סתירות רבות בעדות דכנר אבל מול עדות בעייתית ניצבות עובדות שחלקן הוסכמו על ידי שני הצדדים. בין היתר עד המדינה העביר לידי שולה זקן סכומים של מאות אלפי שקלים והעביר תרומות לארגון 'יד שרה'".

בבית המשפט נוכחים נאשמי הפרשה ובהן ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, יזמי הנדל"ן הלל צ'רני ואביגדור קלנר, המואשמים במתן שוחד ובכירי עיריית ירושלים לשעבר אורי שטרית ואליעזר שמחיוף. גם שולה זקן, דני דנקנר ונאשמים נוספים וכן צוות התביעה נמצאים כמובן בתוך האולם.



השוחד לאולמרט - באמצעות אחיו יוסי

בנוגע לאולמרט, ציין השופט רוזן כי "אולמרט העיד בצורה ברורה ושוטפת, והדגיש כי מעולם לא קיבל טובות הנאה מעד המדינה. הוא טען שכל שעשה היה בהתאם להשקפתו ואמונתו. בין אולמרט לדכנר הייתה מערכת יחסים אישית. אולמרט תיאר את דכנר כמאעכר מקומה 6, טרדן ונודניק, תיאר אותו כאדם לא צלול - תיאוריו של אולמרט לא משקפים את המציאות. אפשר לומר על דכנר הרבה דברים אבל אף עד או סנגור לא טען כי הוא היה קמצן. דכנר היה מוכר כאדם נדיב. אותו אדם 'טרדן' הוזמן לאירועים אישיים על ידי אולמרט. יתר על כן, אולמרט שניחן בראייה חדה ומפוקחת מאין כמותה זיהה את תבונתו של דכנר ואת התנהלותו העסקית הייחודית של דכנר.

אולמרט ניסה להשחיר את דכנר שלא לעניין גם במחיר אמירת שקר. לא צריך להיות חוקר נפש כדי להגיש שההתרשמות של אולמרט מעד המדינה - אין בה ממש".

במילים אחרות, רוזן רמז באופן ברור כי אולמרט שיקר בבית המשפט.

רוזן כרך בהכרעת הדין את אולמרט ושולה זקן יחדיו, ותקף גם את זקן: "שולה זקן הייתה אשת סודו של אולמרט משך שנים ואולמרט קידם אותה מתפקיד מזכירה זוטרה לתפקידים בכירים. זקן הייתה נאמנה לאולמרט וראתה בו מפעל חייה, ניכר היה בבית המשפט שזקן מוכנה להקריב את עצמה למען אולמרט. אולמרט היה מודע לנאמנותה חסרת הגבולות של זקן ומימן לה בעבר הגנה משפטית המימון נשא פירות וזקן בחרה שלא להעיד נגד אולמרט בבית המשפט המחוזי בירושלים תוך תשלום מחיר אישי... היא לא העידה בביהמ"ש המחוזי בירושלים והייתה מוכנה להקריב עצמה בשביל אולמרט".

בהמשך התייחס רוזן לסנגורו של אולמרט ואמר: "עו"ד בלכר נמנע מלזמן את אורי מסר לעדות למרות שהוא מסר גרסה במשטרה ביחס ל-60 אלף שקל שהועברו לכאורה לאולמרט. בלכר נמנע מלחקור גם את זקן בעניין זה ואין לו מה להלין. בלכר צריך להלין רק על עצמו על כך שלא חקר את שולה זקן בכל הסוגיות שטען להגנתו של אולמרט ובכללן הטענה כי אולמרט קיבל 60 אלף שקל כשוחד".

השופט קובע בכך כי אהוד אולמרט קיבל שוחד בסך חצי מיליון שקל באמצעות העברת הסכום מדכנר ליוסי אולמרט.

לאולמרט מחכה פרשייה נוספת

כזכור, אתמול בצהריים ביקשו סנגורי אולמרט מהשופט רוזן כי לא ידחה את מתן הכרעת הדין בעניינו במשפט הולילנד וכי יקבל אותה מיד. "מעולם לא נתקלנו במצב בו נאשם אשר טרם הוכרע דינו, מוכפש ומושחר בבית המשפט באופן בוטה כל כך על ידי המאשימה, המצווה יותר מכל בשמירת זכויותיו ובהקפדה על טוהר ההליך המשפטי", כתבו עורכי הדין אלי זהר ורועי בלכר, סנגוריו של רה"מ לשעבר, אהוד אולמרט,

בתגובה לבקשת הפרקליטות משופט המחוזי בת"א דוד רוזן, לדחות את הכרעת הדין במשפט הולילנד. הם אמרו, כי ההכרעה צריכה להתקבל מחר ולא להידחות.

"מצויים אנו ערב הכרעת דינו של מר אולמרט. אם לא די היה בדברי הכזב שפורסמו על ידי 'מקורביה' של גב' זקן בכלי התקשורת במהלך החודש האחרון, באה כעת המאשימה וכותבת לבית המשפט הנכבד, טרם הכרעת הדין, כי קיימות כנגד מר אולמרט ראיות חפציות מוצקות, לרבות קלטות, שעולה מהן חשד ממשי לביצוע עבירות שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה ובעדות", מוסיפים הסנגורים.

לדבריהם, "הבקשה מאוחרת, שכן יום לפני פרסום הכרעת הדין, אין כל יסוד לשמיעתה מחדש של זקן, אשר עיקר עדותה מתייחסת לחשדות חדשים, שלא בא זכרם בהליך דנא, ואין מתקיימות אותן נסיבות חריגות שבחריגות, המצדיקות שמיעתו של עד שהעיד כבר בבית המשפט בשלב כה מאוחר של ההליך". הסנגורים מצהירים כי אולמרט נכון להיחקר בנוגע לכל חשד המופנה כלפיו, אך הוא מתנגד בתוקף לדחיית מועד הכרעת הדין בעניינו ולזימונה של זקן לעדות נוספת.

ללא קשר להחלטה של רוזן, בעקבות ההסכם עם זקן, אולמרט צפוי להיות מוזמן לחקירה נוספת באזהרה, בחשד לשיבוש הליכי משפט.

משפט הולילנד, שהתנהל מאז חודש יולי 2012, היה דרמטי מאוד ורצוף סערות. בין היתר, בעיצומו של המשפט, ובמהלך חקירתו על-ידי סנגוריו של אולמרט, נפטר עד המדינה, שמואל דכנר, שעל בסיס עדותו מבוסס כתב האישום. כמו כן, החלטת זקן, מזכירתו ובת חסותו לשעבר של אולמרט, להפנות עורף לפטרונה לשעבר, ולהפוך לעדת מדינה, תמורת הודאה בלקיחת שוחד והפחתה משמעותית בעונשה (11 חודשי מאסר) הייתה דרמטית אפילו יותר.



מיוחד: הכרעת הדין המלאה בפרשת הולילנד

בית המשפט הולילנד אולמרט הכרעה גזר דין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד