כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

ירחם המרוחם: הפילוג החרדי יכתיר רב דתי?

מי יהיה רבה של ירוחם? • האם המועמד האשכנזי מטעם 'דגל', או יריבו הספרדי? • וכיצד הפילוג עשוי להזיק לשניהם?

ירוחם. צלם: פלאש 90
ירוחם. צלם: פלאש 90



גם בירוחם לא משעמם: בבחירות הצפויות להתקיים מחר (ב) למשרת רב העיר - מתמודדים שלושה רבנים על התפקיד. הרב יוסף היימן, מועמדו של הרב קראוס רב הקהילה החרדית במקום. הרב יוסף מלול, בנו של הרב הקודם ששימש בתפקידו מעל 50 שנה ומועמד הקהילה הספרדית, והרב יצחק שליו, שהינו מרבני הגרעין התורני הדתי לאומי "שעלי תורה".

כידוע, מאז עבר המשרד לשירותי דת לשליטת הבית היהודי, עברו מינויים רבים מידיים חרדיות לידי הציבור הדתי לאומי, כך גם מועצות דתיות ומינוי רבנים. במפתיע, דווקא במקום בו החרדים הם רוב ברור - ישנו סיכוי גבוה מאוד כי המועמד הדתי לאומי הוא זה שייבחר, בשל פיצול בקולות החרדים.

הגוף הבוחר את משרת רב העיר מונה כיום 16 נציגים, שמתוכם 7 ידועים כתומכים של הרב שליו, והשאר תומכים במועמדים החרדיים. הויכוח בין הצדדים הוא סביב השאלה מי יכול לערוב לכך שהרוב החרדי יישמר.

גורמים בתנועת דגל התורה מסבירים את ההתנגדות למועמדותו של הרב מלול, ואומרים כי הדבר נעשה בניגוד להסכמים הקואליציוניים שנחתמו בתחילת הקדנציה - על פיהם המועמד שיזכה לתמיכת הנציגים בגוף הבוחר יהיה המועמד שיזכה לתמיכתו של רב הקהילה המקומית הרב קראוס. לדבריהם, תמיכת נציגי ראש העיר בגוף הבוחר במועמד החרדי, היא אך ורק בשל התחייבותו הקואליציונית, וכי אם המועמד לא יהיה זה המקובל על הרב קראוס - הם יאבדו ממילא את הרוב החרדי המובטח.

"ש"ס מוכיחה שהיא לא מכבדת הסכמים", אומרים בדגל. "הרב קראוס הוא זה שפיתח את הקהילה המקומית ודאג לבניינה הרוחני והגשמי. אין ספק כי המועמד שנבחר על ידו הוא המועמד הראוי".

מנגד, גורמים בקהילה הספרדית בעיר תוקפים את אנשי דגל התורה ואומרים: ״כאשר מדובר במועמדות של אנשי דגל התורה - נעלמת ההשקפה ומתאפשרת בחירתו של מועמד חיצוני, רק בשל חשבונות אישיים והסיכוי הקלוש מאוד שאולי ייבחר מועמד ליטאי, שהמעלה שלו מסתכמת בכך שהוא חברותא של חתנו של אחד מרבני הקהילה הליטאית בעיר״.

"חשוב לציין", מוסיפים הגורמים, "כי פרישה של הרב מלול מהמירוץ לא תסייע לבחירתו של מועמד חרדי, מאחר שכל תומכיו בגוף הבוחר הם אנשים מסורתיים אשר יעברו מיידית לתמוך במועמדות נציג הבית היהודי".

כך או כך, המירוץ גורם לסערה בעיירה הדרומית השקטה, ואף יתכן כי תשליך על ריצתה של הרשימה המשותפת בבחירות המקומיות הקרובות. כאשר בצד הספרדי מאיימים כי יסירו את תמיכתם מהרשימה המאוחדת וירוצו ברשימה נפרדת אשר תייצג את הקהילה הספרדית בלבד.

בשתי הקהילות דורשים מעמיתיהם להתקפל ולוותר למען האינטרס החרדי הברור. אך, זה אינו נראה כאופציה הקרובה להתממש. האם אכן הרב שליו ינצח את הבחירות בעקבות הפילוג הצפוי בקולות החרדיים? בשני הצדדים מבטיחים כי המילה האחרונה עוד לא נאמרה.

"ככל הנראה", אומרים בסביבתו של הרב קראוס, "הערב יצא מכתב חיזוק מגדולי הדור הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי למען מועמדותו של הרב היימן. מכתב שכזה עשוי לשנות את התמונה ולגרום לכך שכל הגורמים הנוגעים בדבר ישלימו עם מועמדותו של הרב היימן ויצביעו בעדו".
רב מכתב ירוחם שס עיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד