כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

רבנים חרדים תומכים בקהילה הניאולוגית

בעיר בודפשט קיימות שתי קהילות: חרדית וניאולוגית, הפרדת הקהילות הונהגה עוד מימי הגאון החתם סופר • הקהילה הניאולוגית התנגדה לקיום כנס מרכז רבני אירופה, בתגובה הרב פנחס גולדשמיט העניק ראיון בו תמך בניאולוגים • גורמים בקהילה החרדית: "אנחנו מקווים שמדובר בטעות, ושהם יחזרו בהם" • התגובות בפנים

הכנס בבודפסט. צילום: מרכז רבני אירופה
הכנס בבודפסט. צילום: מרכז רבני אירופה



הלם בקהילה החרדית באירופה: בראיון שמתפרסם הבוקר (שלישי) בג'רוזלם פוסט, הרבנים פנחס גולדשמיט ממוסקבה ורב בכיר מאוקראינה, נצבו לצד הקהילה היהודית הנאולוגית בהונגריה, שהוחרמה על ידי ה'חתם סופר' ועל ידי כל גדולי ישראל, ונגד הקהילה החרדית המקומית.

העיתון ג'רוזלם פוסט מפרסם הבוקר כתבה על מחלוקת בין הקהילה החרדית בבודפשט לבין הקהילה הנאולוגית במקום (המקבילה ההונגרית לקהילה רפורמית) סביב קיומו של כנס רבני אירופה, שאורגן על ידי 'מרכז רבני אירופה', בשבוע שעבר במדינה. בזמן שכל הרבנים החרדיים בבודפשט תמכו בקיומו של הכנס ואף השתתפו בו ונשאו בו דברים, ברגע האחרון הודיעה הקהילה הנאולוגית בעיר כי היא מתנגדת לקיומו של הכנס מחשש שיתפרש כתמיכה בממשלה המקומית, עמה היא נמצאת בעימות בשבועות האחרונים.

במסגרת הכתבה מצוטטים גורמים שונים התומכים בקהילה החרדית מזה ובקהילה הנאולוגית מזה. למרבה הפלא, הרב גולדשמיט והרב מאוקראינה - החברים בארגון 'ועידת רבני אירופה', המתחרה ל'מרכז רבני אירופה' שארגן את הכנס - נצבים בכתבה לצד הקהילה הנאולוגית.

גולדשמיט מצוטט בכתבה כמבקש ממארגני הכנס שלא "לשבור את שיתוף הפעולה עם הקהילה המקומית" כאשר כוונתו לקהילה הנאולוגית. בלייך אף חריף יותר בביקורת שלו על המארגנים החרדיים של הכנס באמרו כי "אני חושב שזה פוגע וכואב לקהילה המקומית (הנאולוגית) כאשר אנשים וארגונים מתערבים בעצם בעניינים הפנימיים שלה ללא תיאום". יצויין כי לצד הדברים שמשמעותם, כאמור, תמיכה בנאולוגים במחלוקת עצמה, השניים בוחרים להתייחס אל הנאולוגים כאל הקהילה היהודית הרשמית המקומית, דבר שעומד בסתירה למסורת של גדולי ישראל מדורי דורות.

חיפוש קצר בארכיון 'בחדרי חרדים' מגלה כי אין זו הפעם הראשונה בה גולדשמיט, המשמש כנשיא 'ועידת רבני אירופה' ואשר נחשב כלוחם בחב"ד באירופה, בוחר לתקוף את 'מרכז רבני אירופה' ואת חבריו גם במחיר חבירה לגורמים בעייתיים. לפני כשנה, בראיון שהעניק לעיתון הגרמני ׳ברלינר צייטונג׳ ונחשף 'בחדרי חרדים', יצא גודלשמיט נגד קיום 'מציצה בפה' בברית מילה הנהוגה, לטענתו, "בקהילות חרדיות סגורות". דבריו נאמרו אז בקשר לתלונה שהוגשה במשטרה על קיום ברית מילה עם 'מציצה בפה' כנגד רבה של ברלין, הרב יהודה טייכטל, המזוהה - איך לא - עם 'מרכז רבני אירופה'.

דבריו של גולדשמיט אז זכו לביקורת בליווי מכתבי תמיכה רבים ברב יהודה טייכטל, רבה של ברלין, מחברי בד"צ 'העדה החרדית', מהגאון רבי שמואל הלוי וואזנר שליט"א, ועוד. גולדשמיט מצידו טען אז, בין היתר, כי "הדברים שצוטטו מהראיון חלקיים ואינם מדוייקים".

גורמים בקהילה החרדית בהונגריה אומרים כי "אנו מקווים שגם הפעם מדובר בטעות, וכי הרבנים יחזרו בהם מדבריהם".

מקורבי הרב גולדשמיט אומרים ל'בחדרי חרדים' בתגובה: "בכניסה לתאי הגזים לא שאלו אותנו אם אנחנו חרדים חילונים ציונים או אנטי ציונים. בנושאי האנטישמיות וזיכרון השואה, בארץ עם אנטישמיות פורחת, ולהסתתר תחת המותג חרדי, היא צביעות ממדרגה הראשונה.

"צריך להבין שכינוס כזה ותמיכה פומבית בממשל אנטישמי היא זריקת עידוד לאנטישמיות. תשימו לב גם לכך שהממשלה ההונגרית השתמשה בכינוס הזה בלבד בכדי לנגח את הקהילה המקומית ואת החרם שלה נגד הממשלה. כמי שיש לו אחריות כלפי כל יהדות אירופה בכלל והונגריה בפרט עלינו להעמיד את הדברים בפרופורציה הנכונה והאמיתית. אין כאן שום תמיכה בקהילה ניאולוגית אם לאו, אלא התייחסות עניינית עם אחריות ומלחמה בלתי מתפשרת באנטישמים".

המקורב הוסיף כי הקהילה המקומית מז'יהיץ שמייצגת את יהדות הונגריה כלפי הממשל ומאגדת בתוכה את כל הזרמים, גם הניאולוגים וגם החרדים התנגדה לכנס".

הגאון הרב ירמיה כהן, אב"ד פריז וחבר נשיאות 'מרכז רבני אירופה' אמר לבחדרי חרדים: "אם הכוונה שהיינו צריכים לעשות שיתוף פעולה עם הקהילה הנאולוגית, הרי זה בכלל לא מובן, מי שהגיע לשם זה אך ורק רבנים אורתודוקסים ממש שאין להם שום זיקה וכוונה להתדיינות עם הקהילה הנאולוגית".

"בהקשר לקהילה האורתודוקסית המקומית הרי שהגאון רבי משה טוביה וייסברגר שליט"א ייצג בכבוד רב את הקהילה האורתודוקסית המקומית".

בית הכנסת הניאולוגי בהונגריה:





רבנים כינוס עימות הונגריה בודפסט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד