כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

היוע"מ מתנגד להעברת הכותל הדרומי לאלע"ד

היועץ המשפטי נגד הממשלה: וינשטיין הגיש התנגדות באמצעות הפרקליטות להחלטה להעביר את 'מרכז דוידסון' לעמותת הימין

מרכז דוידסון, צילום: פלאש90
מרכז דוידסון, צילום: פלאש90

הארץ חושף: היועץ המשפטי לממשלה פנה באמצעות פרקליטות מחוז ירושלים לבית משפט השלום בדרישה לבטל הסכם עליו חתמה החברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי על פיו יועבר מתחם הכותל הדרומי לידי עמותת אלע"ד (אל עיר דוד) המנהלת כבר את הגן הלאומי עיר דוד.

כזכור, לפני מספר חודשים הועבר מתחם הכותל הדרומי הנקרא 'מרכז דוידסון' מידי ניהול 'החברה לפיתוח מזרח ירושלים' לידי 'החברה לשיקום הרובע היהודי' שהחליטה שניהולו יופקד בידי עמותת אלע"ד. זאת בעקבות הצלחתה של האחרונה בניהול הגן הלאומי הסמוך בעיר דוד שאף מחובר במנהרה אל מתחם הכותל הדרומי.

בעקבות ההחלטה התעוררה ביקורת רבה ע"י ארגוני שמאל וארגונים רפורמיים שטענו נגד מסירתו של המתחם לידי העמותה בטענה שהיא עמותה פרטית בעלת אג'נדה ימנית ודתית, שתמנע את מימוש ההבטחות לארגונים הרפורמיים על מסירת השטח לידיהם, בכדי להקים בו מתחם תפילה שיותאם לצרכיהם הכוללים תפילה מעורבת של גברים ונשים.

על פי הפרסום בהארץ, מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט הבטיח לארגונים הרפורמיים כי ההסכם לא ימומש וכי הממשלה תפעל בכדי לבטלו. ואף הוגשה עתירה לבית המשפט המחוזי כנגד העברת הבעלות, שבית המשפט דחה אותה בטענה כי הדבר אינו בסמכותו.

משכך, פנתה הפרקליטות לבית משפט השלום בטענה בבקשה טוענת הפרקליטות שההחלטה אינה חוקית, שכן יש בה כדי להגביל את חופש הפעולה של הממשלה, ושהיא סותרת חוות דעת של היועמ"ש הקודם מני מזוז והחלטות בג"ץ, על כך ששטח בעל רגישות פוליטית וציבורית גבוהה חייב להישאר בשליטה ישירה של הממשלה.

"זהו שטח בעל חשיבות היסטורית ולאומית מהמעלה הראשונה, המאופיין ברגישות יוצאת דופן במישור הדתי, התרבותי, ההיסטורי והגיאו־פוליטי", נכתב בבקשת המדינה. "בנסיבות אלה, כאשר לפעולות הנעשות במתחם עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת לגבי מדינת ישראל והעם היהודי, נודעת חשיבות יתרה להותרתו באחריות בלעדית ובניהול בלעדי של המדינה, באמצעות גורמים ממשלתיים". כן מעלה הפרקליטות טענות על אופן קבלת ההחלטה בחברה לפיתוח הרובע.

יצויין, כי זהו מקרה נדיר בו פונה היועץ המשפטי לממשלה לבית המשפט בכדי לנהל הליך נגד זרוע אחרת של הממשלה הכפופה לשר השיכון.
דוידסון מרכז כותל יועץ משפטי ויינשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד