י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

בשולי ההרשעה: מה שאל לופו את הגרי"ש?

פסק הדין חושף: לפני שנטל אורי לופוליאנסקי את תרומותיו של דכנר, הוא התייעץ עם הגרי"ש • מה היה הרקע להתייעצות?

הגרי"ש אלישיב עם לופליאנסקי. צילום: ארכיון
הגרי"ש אלישיב עם לופליאנסקי. צילום: ארכיון

בשולי פרשיית השוחד בהולילנד והרשעתם של מספר נאשמים כולל אורי לופוליאנסקי, נחשפו מספר שאלות שהופנו על ידי האחרון לגרי"ש אלישיב.

לפי המתואר בפסק הדין המשתרע על מאות עמודים, מי שהיה אז חבר מועצת העיר ויו"ר ועדת התכנון והבנייה אורי לופוליאנסקי, להפגש פעם או פעמיים בשבוע עם הגרי"ש אלישיב לשם הכוונה.

לופוליאנסקי מודה כי קיבל תרומה מאת עד המדינה שמואל דכנר בסך 785 אלף ש"ח לבניית בית כנסת במבנה יד שרה, לזכר הוריו. אך פנה לגרי"ש כדי לודא שהדבר מותר להלכה.

"תהיתי אם אני יכול להקים במבנה הארגון בית כנסת ואם ראוי הדבר", הוא מסביר, ופנה בשאלה לגרי"ש בעניין.

לדברי לופוליאנסקי, עד המדינה הינו בן למשפחת אדמו"רים ורבנים, משפחה החיה בעולם תורה ותפילה ואמו נהרגה בשואה והוא רוצה לעשות משהו לזכרה: "בן אדם ניצול שואה שבא ומספר אני רוצה לתת תרומה", אומר לופליאנסקי, "הנה אני יכול לעשות עוד משהו לעילוי נשמת אבי, לעילוי נשמת אמי שנהרגה בשואה".

כך גם עד המדינה שמואל דכנר תיאר בבית המשפט כיצד רכש ארון קודש בסך 77,057 ש"ח לטובת בית הכנסת לבקשתו של לופוליאנסקי, אולם לופוליאנסקי הכחיש זאת.

"אם היה מראה לי את ארון הקודש הייתי אומר לו שלא יביא כזה דבר.. משהו עם אריות או נמרים וכולי, וכל מיני חיות והייתה בעייה מבחינה הלכתית בעניין". גם שאלה זו הופנתה לגרי"ש.

בסופו של דבר אישר כנראה הגרי"ש את בית הכנסת וארון הקודש המצויים כיום במבנה יד שרה בירושלים.

בשל הפרשה הורשע לופוליאנסקי כי נטל מהלל צ'רני בסך 1.25 מיליון ש"ח, משמואל דכנר סך 785 אלף ש"ח לבניית בית הכנסת, 77,057 ש"ח עבור ארון קודש, 64,300 ש"ח עבור ריהוט בית הכנסת, 88 אלף ש"ח עבור אירוע בית השגריר, 255 אלף עבור רכישת כיסאות גלגלים ו-40 אלף ש"ח עבור ישיבה אותה ניהל בנו.
אורי לופליאנסקי עד מדינה יד שרה תרומה כסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד