ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

אלו ממצאים גילתה 'אתרא קדישא' בהולילנד?

בצל פרשת הולילנד מתברר: 'אתרא קדישא' קיבלה סכומי עתק, ומצאה בחפירות סימנים זהים לתגליות במתחם גולובנציץ

פרוייקט הולילנד; צילום: פלאש 90
פרוייקט הולילנד; צילום: פלאש 90

פרשיית פרוייקט הולילנד מככבת השבוע בכותרות, בעקבות פסק דינו של השופט דוד רוזן, שופט ביהמ"ש המחוזי בתל אביב, שקבע כי גורמים רבים שהיו מעורים בפרויקט, חטאו בנטילת שוחד למען קידומו.

גורמים שנברו בהיסטוריה של המתחם, גילו ומצאו כי היזמים מודים כי הם שילמו מאות אלפי שקלים לאגודת 'אתרא קדישא', כדי שיותר להם לבנות במקום, לאחר שנמצאו בחפירות מערות קבורה.

בידיעה מיום 03/05/10 מצטט רונן מדזיני באתר ynet את עו"ד רפי אטינגר, נציג החברה שבנתה את הולילנד, כי היזמים כבר הוציאו מאות אלפי שקלים על חפירות ארכיאולוגיות של ארגון אתרא קדישא, במקום המיועד לשלושת המגדלים, כדי לוודא שאין במקום קברים עתיקים, "וכי חפירות אלה קרובות כבר לסיומן".

שנה וחצי לאחר מכן, בידיעה שפורסמה בעיתון הארץ ביום 30/09/2011 על ידי ניר חסון, פורטו הממצאים שנמצאו בחפירות בהולילנד, ובין השאר נכתב בידיעה כי "לא פחות מ-80 קברים נמצאו במתחם, בהם נקברו על פי הערכת החוקרים כ-210 גופות". בהמשך, מדווח 'הארץ' על שלד שנמצא באחת המערות "השלד היה מונח בתנוחת פרקדן".

הנה הציטוט שמביא חסון מתוך כתב העת "קדמוניות", שבו התפרסם מאמר הסוקר את הגלגול הקדום ביותר של הגבעה, שנחשף במסגרת העבודות להקמת הפרויקט השנוי במחלוקת. "על הגבעה נחשף בית קברות בן 4,000 שנה, מערות מגורים קדומות עוד יותר ועשרות ממצאים המלמדים על אחת מהתיישבויות הקבע הקדומות ביותר באזור הזה של העיר.

"החפירות בגבעת הולילנד החלו ב-1995 כאשר ראשוני הבולדוזרים החלו לעלות עליה לקראת הקמת פרוייקט המגורים, אבל הגילויים המרתקים ביותר נמצאו אחרי 2005, אז פונה מהגבעה מלון 'ארץ הצבי' ואתו, הדגם המפורסם של ירושלים מימי בית שני. מתחת למקום בו שכן הדגם התגלה בית קברות עשיר וצפוף מתקופת הברונזה. חוקרי רשות העתיקות שביצעו את החפירה, צביקה גרינהוט, יניר מילבסקי, נוהא אגא ועוזי עד, מייחסים את בית הקברות בעיקר לתקופה שבין 2200 ל-2000 לפני הספירה - אלף שנה לפני דוד ושלמה ו-4,000 שנה לפני אולמרט ולופוליאנסקי.

"לא פחות מ-80 קברים נמצאו במתחם, בהם נקברו על פי הערכת החוקרים כ-210 גופות. למרבה המזל, בניגוד לרוב מערות הקבורה בארץ, המערות בהולילנד לא נפרצו ולא נשדדו עד להגעת החופרים, שמצאו בזכות זה ממצאים רבים ושלמים, ששפכו אור על החיים ועל המוות בירושלים בתקופת הברונזה.

"כך למשל, נמצא באחת המערות קברו של לוחם מאותה התקופה, השלד היה מונח בתנוחת פרקדן ובסמוך לראשו הונחו חפציו האישיים ומנחות לעולם הבא. בין היתר נמצאה 'ערכת הקרב' שלו, כדברי כותבי המאמר, שכללה גרזן, חגורת נחושת רחבה ולהב פגיון. כן נמצאו לידו מספר כלי חרס עדינים אך שלמים".

גם הארכיאולוג מאיר בן דב שליווה את החפירות באתר (ראה מכתב) מעיד כי אתרא קדישא התירו לפנות את העצמות שנמצאו במתחם הולילנד, "על סמך מציאת חרב ופגיון במקום".

במכתבו, מספר בן דוב על הקשר שנרקם בין רשות העתיקות ל'אתרא קדישא': "עם ראשית עבודות הפיקוח, חשפו עובדי אתרא קדישא בית קברות ובו כמה עשרות קברים חצובים בסלע. כאן התערבו מפרחי אתרא קדישא ומנעו התרת וחשיפת הקברים. רשות העתיקות על פי מדיניותה החדשה, שלא כבעבר, מנסה להסתדר עם אתרא קדישא. יש לציין, כי המנדט שניתן להם, הא לגבי קברים יהודים בלבד ואף שניסו להרחיב את הנושא , הדברים הוסרו מסדר היום בישיבה עם הרב שמידל".

"החפירה יצאה לדרך. הובהר מיד, וזאת בטרם ביצוע חפירה מלאה, שמדובר בצורת קבורה אופיינית לתקופת הברונזה, הווה אומר 400 שנה לפני תקופת האבות ולכן אין מדובר בקברי יהודים ואין אתרא קדישא מתנגדת לחפירתם. עוד הוסיף הרב שמידל בפגישתנו עמו, כי אם יימצאו כלי מלחמה עשויים מתכת 'ברונזה', הדבר יחזק את הקביעה שאין עוסקים בקברי יהודים".

בן דוב מסכם את החלק הנוגע לאתרא קדישא: "אנשי אתרא קדישא השתכנעו אף הם והותר לחפור בכל שאר הקברים, גם באחרים, הגם שהם נפתחו בעבר ונלקחו מהם חפצים, נמצאו שרידי עצמות ושברי כלי חרס המעידים שמדובר באותה אוכלוסייה שקדמה לתקופת האבות. מפקחי אתרא קדישא והרב שמידל קיבלו את הנתונים האלו וסמכו ידם על התיארוך".

במסמכים רשמיים נוספים של רשות העתיקות אודות 'הולילנד', נכתב כי מדובר במערות קבורה הנקראות בעגה המקצועית בשם "קברי פיר", (כמו המערות שנמצאו במתחם גולובנציץ בבית שמש).

"בפרויקט הולילנד היו אתרא קדישא מעורבים בפינוי הקברים, לאחר שהחליטו שמדובר בקברי גוים, על סמך הוכחות קלושות יחסית של מציאת חרב ופגיון, ואילו בבית שמש, שם מדובר באותו סוג של מערות ממש, אתרא קדישא עדיין מתעקשים לאסור את המקום?" שואלים גורמים בקרב הרוכשים שנדהמו להיווכח בממצאים החדשים-ישנים.

בתוך כך, הביאו אנשי האגודה למניעת חילול קברי ישראל בשיתוף עם משרד הדתות לקבורה בהר הזיתים את העצמות שנתפסו בידי שודדי קברים במחסום חיזמ'א בשבוע שעבר. כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים', בידי החשודים נמצאו 11 גלוסקמאות אבן מעוטרות – ארונות קבורה עתיקים, אשר שימשו את האוכלוסייה היהודית לקבורה בתקופת בית המקדש השני (לפני 2000 שנה), כאשר בחלק מארונות הקבורה נמצאו עדין שלדי הנפטרים.

החשודים נתפסו כזכור, בעת שביצעו עסקת מכירה סמוך למחסום חיזמא בצפון ירושלים, עם סוחר יהודי לממכר גלוסקמאות, שעל פי החשד נבזזו ממערת קבורה עתיקה באזור ירושלים.









אתרא קדישא הולילנד גולובנציץ מאיר בן דוב תקופת הברונזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד