כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

פתאום גיליתי - אני יהודי • האנטישמי שזעזע את הונגריה

מאה אלף יהודים חיים בהונגריה, רובם מסתירים את יהדותם מחשש לאנטישמיות • צונאד סגאדי היה מנהיג מפלגת יוביק האנטישמית עד שגילה לתדהמתו שהוריו היהודים הסתירו אפילו ממנו את יהדותם • "במרד ההונגרי ראינו איך תלו יהודי על עמוד חשמל", סיפרה אמו, "ואז החלטנו להזדהות כנוצרים" • היום הוא שב ליהדותו בעזרת רבני בודפסט

פתאום גיליתי - אני יהודי • האנטישמי שזעזע את הונגריה



על גדות הדנובה מאחורי בניין הפרלמנט המפואר של הונגריה, עומדת לה שורה של שישים זוגות נעליים, וחרטומיהן פונות אל המים.

נעלי ערב מהודרות, נעלי ילדים קטנות, נעליים פשוטות ובלות.

הנעליים כאן, בעליהן נעלמו אל המים כמו שמספרת לוחית הברזל הקבועה בסמוך: "לזכר קורבנות שנורו ונרצחו על ידי אנשי צלב החץ על שפת הדנובה, ב-1944-1945, זכרונם לברכה".

ליד הנעליים נאספו מאות רבנים מכל רחבי אירופה על ידי 'מרכז רבני אירופה', לציין שבעים שנה לשואת יהודי הונגריה. כשאת האירוע מנחה הרב הראשון שהוסמך בהונגריה מאז ימי השואה, הרב שלמה כובש.

אז באותה שנה, או ליתר דיוק באותם חודשים ספורים נספתה בבת אחת רובה של יהדות הונגריה. אנשי צלב החץ ההונגרים השתמשו בדנובה ככלי נשק להשמדה המונית וחיסלו מאות מיהודי העיר כאן.

משוררי הונגריה שרים על הדנובה הכחולה הזורמת לאט, היום הדנובה אפורה, השמים אפורים, ומול המים ושורת הנעליים שרה מקהלת בתי הספר היהודים של בודפסט יחד עם האדמו"ר מקאליב, את שיר הציפור של מיייסד השושלת רבי יצחק מקאליב: סול אקוקוש מאר.

קורא תרנגול רחוק
ביער עד ירוק,
בשדה הפתוח, ביער עד,
ציפור קטנה תצעד.

הרבי לא שר, הוא נאנח. השיר אמור להיות שיר של תקווה, אבל אינו אלא שיר אשכבה לבית הקברות הזורם לאט לידינו. אז באותם ימים הנהר לא היה אפור, ודאי לא כחול כמו הדנובה של שטראוס, אומרים שהייתה אדומה מדם, אבל שום מלחין ושום משורר לא קם לתאר את הזוועה ההיא. היא די נשכחה יחד עם יהדותה של הונגריה. השואה נשכחה כלא הייתה והאנטישמיות שבה ומרימה מראש והנתונים מבהילים.

מה רוצה ממני האנטישמי?

אין מדינה באירופה יותר אנטישמית מהונגריה, כל אדם שלישי כאן אנטישמי. כאן צועדים בראש חוצות ניאו נאצים תחת דגלים פשיסטיים, וקוראים בגלוי לרצוח יהודים. בפרלמנט המפואר שמול הנעליים האלה, מכהנת מפלגת יוביק. מפלגה פשיסטית קיצונית הקוראת לטהר את הונגריה מיסודות שליליים כמו יהודים.

מצד שני ויש צד שני, היהדות מתעוררת כאן, וטיפי טיפים ממאה אלף יהודיה שבים אט אט ליהדותם. ואין מי שמסמל את הסיפור הזה יותר מצונאד סגדי.

האיש הזה, המטאור הצעיר של המפלגה היה ידוע בשנאה העזה שלו ליהודים, הוא שילהב את ההמונים בדברי שיטנה ובמצעדים נגד היהודים, וקרא לטהר את הגזע ההונגרי מהיהודים והצהיר שהשואה אינה אלא המצאה יהודית. האיש הצעיר התברג בצמרת הפרלמנט כנציג התנועה ואף נבחר לפרלמנט האירופי. הוא היה ללא ספק בדרך לכבוש את ראשות התנועה.

ואז יום אחד, הרב כובש מקבל הודעה: "שלום כאן צונאד סגדי, אני חבר פרלמנט ורוצה לפגוש אותך".

הרב שלמה נזכר באותה הודעה דרמטית: "בהתחלה קיבלתי טלפון ממקור לא מזוהה. אני לא נוהג לענות לשיחות לא מזוהות בשל חשש מטרדנים ואנטישמים. אז לא עניתי. אחרי כמה דקות אני מקבל מסרון עם הודעה מסגדי כביכול. הייתי בטוח שזו בדיחה, שמישהו מתלוצץ עלי והתעלמתי. מה לי - רב יהודי ולאנטישמי המפורסם הזה? אבל אז נשלחה שוב הודעה. "אני חייב לפגוש רב יהודי", הוא אמר. היינו בהלם גמור. מה רוצה האנטישמי הזה ממני, הרב".

זה רגע השיא של הסיפור על מנהיג של המפלגה האנטישמית ביותר במדינה שגילה פתאום שהוא עצמו יהודי. ולאחר משבר ולבטים קשים החליט לקבל עליו עול מצוות ולהפוך ליהודי שלם יותר.

סגאדי נולד בעיר מישקולץ. אביו היה חבר במפלגות אנטישימות, אמו קתלין מולנר הייתה מהנדסת. הוא גדל באווירה הונגרית נוצרית מובהקת וינק אנטישמיות ושנאת יהודים מהרחוב וממערכת החינוך ההונגרית. השנאה לזרים וליהודים שבתה את ליבו, "הערצתי באותם ימים", הוא מספר, "את ימי מלחמת העולם השנייה בהם הונגריה שיתפה פעולה עם הנאצים. את השואה ראיתי כבדייה והגזמה יהודית".

סגאדי היה שותף בשנת 2007, לייסוד ה'משמר ההונגרי' שאימץ סמלים נאצים ומדים צבאיים וניסה לשחזר את ימי התהילה המפוקפקים של 'משמר החץ' הנאצי. המשמר היה מעורב בפעילות שנאה ואלימות נגד זרים עד שהוצא מחוץ לחוק בשנת 2009 על ידי בית המשפט העליון של הונגריה.

סגאדי הצטרף למפלגת 'יוביק' והתמנה לסגן נשיא המפלגה. המצע של המפלגה אנטישימי ואחת מהצעות החוק הראשונות הייתה לעשות רשימה של יהודי בעמדות מפתח בכלכלה ובפוליטיקה כדי "לחשוף את הסכנה בה נתונה המדינה".

המתקפות נגד היהודים מזניקות את הקריירה שלו, והוא על המסלול לכבוש את ראשות המפלגה למגינת ליבם של יריבים פנים מפלגתיים שהבחור הצעיר מאיים על מעמדם.

לילה אחד לפני שלוש שנים הווזמן על ידי קבוצת יריבים במפלגתו. הפגישה הדרמטית הוקלטה ובה נשמע הדובר, זולטן אברש, חבר המפלגה ועבריין למחצה, כשהוא מציג מסמכים אומר: "עלו כמה סימני שאלה עליך... התחלנו לחקור אותם.. הסבתא שלך בת 92. הנה תעודת הזהות שלה, רשום שהיא יהודייה. אנו יודעים מתי השתחררה, מתי היא חזרה הבייתה, מתי התחתנה הכל רשום. אנחנו יסודיים מאוד...". סגאד היה המום ואומר: "אני אברר זאת, ובינתיים תגיד לי במה אוכל לעזור לך", הוא רמז לו, שהוא מוכן לשלם הרבה כדי לגנוז את המסמכים. אברש עונה: "כבר איחרת את הרכבת".

רבני אירופה על רקע הדנובה, השבוע. צילום: יואל בלינצקיצילום: רבני אירופה על רקע הדנובה, השבוע. צילום: יואל בלינצקי
רבני אירופה על רקע הדנובה, השבוע. צילום: יואל בלינצקי


יהודי על עמוד חשמל

סגאד התקשה לעכל זאת הוא החליט לנסוע לסבתא שלו שעדיין גרה במישקולץ, ולשאול אותה בגלוי האם היא יהודייה. היא סירבה תחילה להודות. "ההורים המאמצים שלי היו יהודים", סיפרה. ומי אימץ אותך?" שאל. "דודה שלי, אח של אמה". "זה אומר שגם את יהודייה", הבין סגאדי ברגע הזה: 'כן', אמרה ועולמו התמוטט.
.
היא הודתה ששמה האמיתי היה אסתר קליין עד שהחליטה לטשטש את הזהות היהודית שלה. ולראשונה בחייה היא חשפה את המספר שהיה חקוק על זרועה שעד אז הקפידה לכסות בשרוולים ארוכים.

היא גורשה לאושויץ יחד עם כל בני משפחתה. "את הדודים שלך", סיפרה, "המיתו בגז, את האב החורג שלך והאם החורגת שלך גם, את הסבא, את האחים, את בני הדודים". היא מנתה 35 שמות של נספים.

"ואז התברר לי", שיחזר סגאד, "שמתוך משפחה גדולה שמנתה עשרות איש היא היחידה ששרדה. זה היה הלם גדול. התברר שזו סבתא שלי שגורשה, היא עדה לתאי הגזים והנה אצלה במשפחה כולם נספו ורק היא ניצלה. אי אפשר יותר להכחיש את זה".

לא רק אמו. גם סבו היה יהודי חרדי, ממשפחת ברונשטיין, נשוי ואב לילדים שכל משפחתו נרצחה באושוויץ. לאחר המלחמה ולאחר שהתברר שאיבד את כל משפחתו הוא נישא לאמו, אסתר קליין בחתונה חרדית, אך במשך הזמן התרחקו מהיהדות ובסופו של דבר החליטו לשנות את שמם לברוש ולטשטש כל סימן יהודי. זה קרה בעקבות המרד ההונגרי.

השלטון הקומוניסטי לפחות באופן מוצהר ורשמי פסל את האנטישמיות. אך בשנת 1956 פרץ המרד ההונגרי נגד השלטון הקומוניסטי וברית המועצות. בהונגריה התחוללו מהומות דמים וטנקים נשלחו לרחובות המדינה. ההמונים הקימו מתרסים והשתוללו, מאות אלפים יצאו לרחובות ופועלים ממפעלי התחמושת סיפקו נשק לאספסוף. ואנשי המשטרה החשאית של הונגריה פותחים באש על המפגינים. עשרות מפגינים נהרגו מהאש.

האם שגם ידעה תמיד את האמת אך הסתירה זאת מסגאדי סיפרה מה קרה: "באותם ימים", סיפרה, "הלכתי עם אמי לרופא וצעדנו במרכז העיר כאשר ראינו שמפגינים לכדו איש משטרה החשאית ותלו אותו על עמוד חשמל. האיש היה כנראה, או שלא היה יהודי וההמונים צעקו מוות ליהודים, את כל היהודים צריך לחסל. אז הבנתי שהגורל היהודי עדיין אורב לי בפתח. אמא חזרה הביתה וסיפרה לאבא מה ראינו. היא אמרה: 'זהו צריך לגמור עם הסיפור הזה'.

הם החליטו מייד לעזוב את החלק הזה של העיר, לעקור למקום חדש שם אין מכירים אותם ושם יישכחו שהם יהודים.

הרובע היהודי בבודפשטצילום: הרובע היהודי בבודפשט
הרובע היהודי בבודפשט


תמרור ליהודים החשאיים

ועדיין סגדי סירב לראות את עצמו כיהודי. "נכון אמר לעצמו. יש לי שורשים יהודיים אבל זה לא אומר שאני יהודי".

הוא שמר עדיין בסוד על העובדה המדהימה אותה גילה והתייסר קשות שבועות ארוכים. ואז אחרי מספר שבועות הכל התפוצץמ ברעידת אדמה. בכותרות הראשיות בישרו עיתוני הונגריה שסגן נשיא המפלגה האנטישמית יוביק אינו אלא הוא עצמו יהודי". הסיפור פרץ את גבולות המדינה וכבש את התקשורת הבינלאומית שעסקה כולה בסיפור הלוהט הזה.

אלא חבריו התרחקו ממנו. "מאז שגיליתי את יהדותי", סיפר, "הרגשתי את מה שיהודים מרגישים כל החיים. ראיתי איך החברים שלי מפנים לי עורף ומנדים אותי".

באותו לילה נפל אצלו האסימון. "אמרתי לעצמי", הוא אומר, "כל ימי תקפתי יהודים. תקפתי צוענים אבל לא ידעתי מי הם ומהם. תהיתי. מה זה אומר בכלל להיות יהודי? מיהו ומהו יהודי בכלל?.

אחרי ההתלבטות הקשה הוא החליט להתקשר לרב שלמה כובש.

הרב כובש הינו בעצמו יליד הונגריה שלר ידע שהינו יהודי עד גיל 11. "נולדתי בבודפסט למשפחה מתבוללת שנתנו לי את השם 'מאטה'. וכן אני ידעתי בדיוק מה עובר על סגאדי", הוא מספר.

בשנת תשמ"ט לאחר פשיטת הרגל הקומוניסטית בעודו בן 11 בלבד, הוא החל להתעניין ביהדות. התקרב לשליח חב"ד הרה"ג ברוך אוברלנדר שליט"א, למד בישיבות, עשה היסטוריה כאשר היה לרב יליד הונגריה הראשון שהוסמך לרבנות אחרי השואה ומונה כרבה של בית הכנסת של 'או בודה' שבעברו המזרחי של נהר הדנובה.

בפגישה סגאדי התנצל על האמירות שלו נגד היהודים, על הכחשת השואה הוא התקרב ליהדות וסולק ממפלגתו ומכל תפקידיו בתואנה שניסה להסתיר את עברו היהודי.

הוא הודיע עם זאת שימשיך ויכהן כחבר בפרלמנט האירופי אך לא כחבר המפלגה האנטישמית אלא כחבר סיעת יחיד שתפעל למען זכויות האדם.

סגדי החל להניח תפילין כל בוקר ולהשתתף בקביעות בתפילות בבית הכנסת. "הוא אמר לי", מספר הרב כובש", תלמד אותי איך להניח שלא אתבייש בבית הכנסת. והוא אכן למד".

לפני שנה ביקר בישראל עם בני משפחתו. "כאשר נכנסתי למדינה שוטר ההגירה תחקר אותי ושאל אותי שאלות רבות", אומר סגדי. ואז הוא שאל אותי: "האם אתה יהודי". אמרתי כן. ואז לראשונה חשתי לגמרי כן. אני יהודי".

סגאדי לומד בחברותא תורה באופן קבוע. "הסיפור הזה", אומר הרב כובש, "מהווה תמרור לרבים מיהודי הונגריה הסמויים, שכתוצאה מכך התעוררו גם הם ליהדותם".
שואה אנטישמיות הונגריה בודפסט יוביק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד