י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

מאות בכינוס הכשרות השנתי של ועדת מהדרין תנובה

הגר"מ גרוס יו"ר ועדת מהדרין: נוהלי הכשרות של גופי המהדרין בישראל מוקפדים יותר מאלה של הרבנויות בחו"ל • הרב הראשי לישראל: מחויבותה של הנהלת תנובה לענייני הכשרות - מעוררת השתאות

צילום: יוסי זליגר
צילום: יוסי זליגר

למעלה מחמש מאות איש, ובהם רבנים ומורי-הוראה העוסקים בכשרות, השתתפו אתמול (ד) בכינוס התורני השנתי של ועדת מהדרין תנובה, שהתקיים במלון פרימה פאלס, בירושלים. באי הכינוס, המתקיים זו השנה השלישית, האזינו לשורה של הרצאות ושיעורים בנושאים מהותיים הנוגעים, הלכה למעשה, לתעשיית החלב.

הגר"מ גרוס, יו"ר ועדת מהדרין, שפתח את הכינוס, הקדיש את דבריו לחשיבות העמדת הכשרות על תילה בארץ ובעולם. בדבריו עמד על הקשיים בהם נתקלים גורמי הכשרות המהודרת בבואם להשגיח על ייצור פריטי מזון במפעלים בחו"ל. נוהלי הכשרות שמקורם בהלכה ואשר מיושמים על ידי גורמי הכשרות למהדרין גם במפעלים ברחבי העולם שונים ומוקפדים יותר מאלה המונהגים על ידי הרבנויות המקומיות בארצות השונות.

בהתייחסו לתקפותן ההלכתית של מצלמות המהוות חלק ממערך השגחת הכשרות אמר, כי מערכות מתקדמות אלו המותקנות בתנובה הם מקבלות מלכתחילה. הגר"מ גרוס גילה כי "כך הורה לנו מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל שעמד על כך שיהיו מומחים שיעקבו אחר המערכות, וכך אף הורה יבלט"א מרן הגר"ש וואזנר, שהצריך כ-20 ביקורים של משגיחים במשך השנה". הגר"מ גרוס הוסיף, כי "בתנובה הגיעו לשיא השיכלולים של המצלמות וכי לא יתכן במציאות שום אופן של שינוי לרעה בפעילות המצלמות".

הראשל"צ הגר"י יוסף הקדיש את שיעורו להגדרת מושגים הלכתיים הקשורים לאיסור חמץ כמו "חוזר ונעור" וכן להבדלים ההלכתיים הבאים לידי ביטוי במנהגי העדות. בדבריו תיבל זכרונות מיגיעת התורה של אביו הראשון לציון הגר"ע יוסף זצ"ל.

הגרי"מ שטרן, יו"ר ועדת מהדרין, דן בדבריו בזמן ההמתנה לאחר אכילת גבינה צהובה. "הגבינות הצהובות המצויות בישראל אינן בגדר ההלכתי של גבינה קשה" ולכן, למעשה, אין צורך בהמתנה של שש שעות. הרב זאב וייטמן, רב תנובה, סקר את ההיבטים ההלכתיים הנוגעים להכשרת מפעלים גדולים בארץ ובעולם. "המפעלים הגדולים מעמידים בפני גורמי הכשרות אתגרים לא מעטים המחייבים התמודדויות ומציאת פתרונות לביצוע ההכשרה כהלכתו". בהתייחסו לכינוס אמר, כי ההשתתפות המרשימה של אישי תורה מכל החוגים והעדות מעידה על המשקל הרב וההערכה המרובה שיש לנושא הכשרות בתנובה.

הגר"ד לנדאו, חבר ועדת מהדרין ומראשי בד"צ חוג חתם סופר בני ברק, עסק באמצעים טכנולוגיים מתקדמים המסייעים בהבטחת הכשרות המהודרת. את עיקר דבריו הקדיש למערכת המצלמות המשוכללת המונהגת בתנובה כחלק חשוב במערך ההשגחה. בדבריו הגדיר את דבריהם של אלה המערערים על השגחה באמצעות מצלמות, כ"שטויות והבלים המטעים את הציבור בשוגג או במזיד". הגר"ד לנדאו ציין, כי ההשגחה באמצעות מצלמות היא השגחה מעולה המחזקת את הכשרות למהדרין. "מתוך ניסיוני בכשרות במשך כשלושים שנה, אני יכול לומר בוודאות שהמצלמות חיזקו את הכשרות".

הגר"ח שמרלר דן בתנאים שהם בבסיס הנאמנות בכשרות בארץ ובעולם. הוא ציין כי לצד הידע ההלכתי הנחוץ מי שעוסק בכשרות חייב להתפלל ולזכות לסייעתא דשמיא. חלקו השני של הכינוס נפתח בדבריו של הרב אברהם ישעיה הורוויץ, חבר ועדת מהדרין שדיבר על הדרכים להכשרת מפעל המייצר אבקת חלב בחו"ל.

הרב הראשי לישראל הגר"ד לאו אמר, כי בסיוריו במחלבות תנובה למד על עצמאות מערכת הכשרות ועל היענותה ומחויבותה של הנהלת תנובה לנוהלי הכשרות. "מחויבותה של תנובה לכשרות מעוררת השתאות וראויה לחיקוי", הדגיש הרב הראשי. בהמשך עסק בכשרות החלב בפסח תוך שסקר את הנהלים שהונהגו בתנובה כגון החלפת מזון הפרות לפני פסח והתקנת מערכת סינון המבטיחה ניקיון מרבי. לאור ההקפדה החמורה על נוהלי הכשרות אין שום צורך להקדים ולרכוש מוצרי חלב בערב פסח. "מי שאינו מחמיר בהכנת מי שתיה בערב פסח – אינו צריך להחמיר ברכישת מוצרי החלב".

הרב מנחם בורשטין, ראש מכון פוע"ה, סקר בהרצאתו את הגישות השונות לחומרות וקולות בפסח. את היחס לאימוץ קולות וחומרות יש לקבוע לפי המקור ההלכתי של הדברים. כשאין מקור הלכתי מובהק אין כל הצדקה לאמץ חומרה או קולא חדשה, שלעיתים אין להם כל מקור הלכתי.

הכינוס, שנוהל בידי הרב יוסי שטיינברגר, מומחה לכשרות המזון, הסתיים בפאנל כאשר רבנים מחברי ועדת מהדרין ענו לעשרות שאלות הלכתיות שהוצגו בכתב במהלך יום העיון על ידי המשתתפים הרבים. בצוות המשיבים היו הגאון הרב אברהם ישעיה הורוויץ, הרב זאב וייטמן רב תנובה, הרב אברהם שלזינגר מפקח ועדת מהדרין, הרב יעקב בורו מומחה לחומרי גלם במשרד רב תנובה והרב יוסי שטיינברגר. לרגל הכינוס הופיע קובץ חדש, החמישי במספר, של "בנתיב החלב – סוגיות הלכתיות בתעשיית החלב".







תנובה כינוס מהדרין גרוס הכשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד