כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

"הממשלה לא מסייעת ומרחיקה את התעשיינים מהדרום"

אבי מוטולה, מנכ"ל 'אפריקה ישראל תעשיות', מזהיר: "אין אלטרנטיבה של תעסוקה לתושבי הדרום"

מוטולה
מוטולה

"הבירוקרטיה והרגולציה בישראל אינן מאפשרות להתחרות באפקטיביות בעולם" – כך מתריע אבי מוטולה, מנכ"ל חברת 'אפריקה ישראל תעשיות', המעסיקה 2,000 עובדים ב-13 מפעלים שרוב רובם באזור הדרום. את הדברים נשא בנאום בפני באי הוועידה הכלכלית המרכזית של הנגב 'דרום עולה' בבאר שבע.

"נדמה לי כי כנציג של החברות הפועלות באזור זה למעלה מ-40 שנה, אני יכול לומר כמה מילים בשבח התעשייה הישראלית אך מאידך לבקר את ממשלת ישראל, שקיבלה בשלוש השנים האחרונות שורת החלטות שהמשמעות שלהן היא העדפת יבוא תוך פגיעה ממוקדת וחסרת אחריות ביכולת להקים ולקיים מפעלי ייצור ותעשייה בישראל", אמר מוטולה ומנה כמה מההחלטות שמשמעותם היא פגיעה קשה בתעשייה הישראלית:

"ייקור המים במאות אחוזים והפעלת עשרות תאגידי מים עם סמכויות דרקוניות (מחירי המים לתעשייה גבוהים בישראל פי 3 מאשר בארה"ב, בריטניה וצרפת), חקיקה סיטונאית בעולם יחסי העבודה אשר מעמידה את מנהלי החברות בעמדת מגננה מתמדת, אימוץ מהיר ושרירותי של חוקים ותקנות בתחום איכות סביבה והטלת סנקציות יקרות, העלאת מס החברות והדיבידנדים, קיצוץ נמשך במענקים להקמת מפעלים חדשים - תקציב מרכז השקעות ב-2003 היה מיליארד ש"ח, כיום הוא רק כ- 300 מ' ₪, ועוד ועוד".

"אני לא מבקש הטבות מיוחדות מהמדינה", אמר מוטולה, "אני רק שרוצה שיכירו ויבינו את חשיבות הדברים. אם אפריקה תעשיות לא תפעל בנגב ו'נגב' לא תהיה בירוחם, ספק אם תהיה אלטרנטיבה בתעסוקה לתושבים. זה לא תל אביב ולא חיפה. גם לא גדרה או חדרה. נכון, אנחנו רוצים להרוויח. יכולנו להרוויח גם אם היינו מקימים מפעל בארץ אחרת, אבל החלטנו להקים את המפעל בנגב. אני לא מבקש כתרים ולא מבקש יחס מיוחד. אני רק רוצה הגינות וחשיבה הגיונית.

"אני רוצה לתת לכם דוגמה פשוטה. כאשר התקבלה אצלנו ההחלטה על הקמת המפעל החדש של נגב בירוחם ידענו שאנו זכאים למענק של 20 אחוז מעלות ההקמה לפי חוק לעידוד השקעות הון. ידענו גם שנקבל תוספת מענק נגב בגובה של עשרה אחוזים. בסופו של דבר, על השקעה של יותר כ-250 מיליון ₪ קיבלנו מענק של 5 מיליון ₪ בלבד. הסיפור הזה אומר הכל".

לדבריו, "חוסר אפקטיביות של תקנות העדפת תוצרת הארץ בחוק חובת המכרזים, תג המחיר למשק הישראלי עלול להיות בלתי נסבל והוא עלול להותיר את המשק ללא מנועי צמיחה ותעסוקה משמעותיים. איבוד מנועי הצמיחה הקשורים בתעשייה יביא לחיסול מהיר של מקומות תעסוקה ישירים ועקיפים".
מוטולה נגב תקנות מיסוי משק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד