כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

נבחרו 12 יקירי העיר ירושלים לשנת תשע"ד

בנבחרים - אישים חרדיים מוכרים: היזם מתתיהו ליפשיץ, אשת החינוך איטה בוימל והמיילדת רחל (במבי) שלקובסקי • כנציג החרדי בוועדת השיפוט מונה הרב יצחק גולדקנופף • העיטור המכובד יוענק בערב יום ירושלים

הרב גולדקנופף. צילום: יונתן זינדל פלאש90
הרב גולדקנופף. צילום: יונתן זינדל פלאש90

מועצת העיר ירושלים אישרה את רשימת 12 יקירי ירושלים לשנת תשע"ד, אותה הגיש ראש העיר ניר ברקת, ושנבחרו בוועדה בראשות השופט בדימוס יעקב טירקל. זוכי עיטור הכבוד: ר' מתתיהו ליפשיץ, הגב' איטה בוימל והגב' רחל (במבי) שלקובסקי. משה חן, עו"ד חגי סיטון, הרב חיים ישעיהו הדרי, דוד המאירי, אמונה ירון, ד"ר גבריאל חיים כהן, הרב דב ביגון, מוטק'ה בלום, השגריר משה ארד.

אות יקיר ירושלים מוענק ביום ירושלים, מאז שנת 1967, לאישים אשר הקרינו מאישיותם על העיר ושעיקר פעילותם הציבורית הייתה בתוך ולמען ירושלים. עם כניסתו לתפקיד העביר ראש העיר ברקת את הליך הבחירה לוועדת שיפוט בלתי תלויה לבחירת יקירי העיר בראשות כבוד השופט בדימוס יעקב טירקל, בה חברים הרב יצחק גולדקנופף, הגב' עדינה בר שלום, הרב ד"ר בני לאו והגב' אורה אחימאיר. ועדה מקצועית דנה בכלל המועמדים שהוצעו והעבירה המלצתה לוועדת השיפוט של השופט טירקל, שבחרה ב-12 מועמדים להם יוענק אות יקיר ירושלים.

האות יינתן לזוכים על פועלם בתחומים: פעילות ציבורית, תחומי דת ומורשת ישראל, חינוך ותרבות, פעילות ציבורית, התנדבות, צדקה וחסד.

ראש העיר ניר ברקת אמר כי "היקירים שנבחרו מייצגים את פניה הרבים של ירושלים ואת הפסיפס העשיר של העיר. זכות גדולה לעיר אשר נתברכה באנשים שכאלה ואנו גאים לגמול להם ולהעניק להם את האות המכובד ביות ר– עיטור יקיר ירושלים".

בין הזוכים בעיטור הכבוד, בולטים שמותיהם של אישים חרדיים שנכללו בין זוכי יקיר העיר לתשע"ד.

איטה בוימל - תקבל את אות יקיר ירושלים על פעילות בחינוך. בוימל הייתה גננת שלושים שנה, ובירושלים יצא שמהּ לפניה כַּ"גננת איטה". במרוצת השנים חינכה אלפי בנות בירושלים, אימהות ובנותיהן. עם התרחבותם של רשת הגנים ומעונות היום של רשת "בית יעקב", היא מונתה, לשמש מפקחת ראשית על הגנים והמעונות בירושלים. במהלך עבודתה השלימה לימודי הסמכה תוך שילוב הלימודים בעבודה ובגידול ילדים. מאז ועד היום היא עוסקת בתחום הפיקוח, תוך שהיא מאצילה מסמכותה על מפקחות צעירות ומתווה את הדרכים החינוכיות.

כבת להורים שגדלו וחיו בעיר העתיקה לאחר מלחמת ששת הימים שבה לפקוד מדי יום ביומו את הכותל המערבי, ובמשך שנים רבות היא מתפללת בו.

איטה בוימל נולדה בירושלים בשנת 1936 והיא דור שביעי למשפחתה בישראל – בת למשפחת ברנשטיין ונכדה לר' פישל דיין. בילדותה למדה בבית הספר הפרטי אלטשולר, ולאחר מלחמת העצמאות – עם ייסודו של הסמינר הראשון של בית יעקב הייתה מהתלמידות הראשונות בו. בשל המחסור באנשי חינוך בעת קליטתה של העלייה הגדולה של ראשית ימי המדינה, נקראה לעזוב את לימודיה ולשמש גננת, כשהיא בת 17 בלבד. את המשך השכלתה רכשה בלימודי ערב, לאחר שעות העבודה.

על שנים רבות של פעילות חינוכית להכשרת בנות ירושלים וטיפוח צוות מקצועי ואמין מוענק לה עיטור הכבוד יקיר ירושלים.

מתתיהו (מתי) ליפשיץ - נבחר לקבל את אות יקיר ירושלים על פעילות ציבורית בתחום בנין העיר, פיתוחה והקמת מוסדותיה ברחבי ירושלים.

היזם ואיש הנדל"ן מתי ליפשיץ נולד בטבריה בשנת 1932 והוא נצר לאדמו"ר רבי משה מרדכי מלעלוב זצ"ל. בהיותו בן 11 עברה משפחתו להתגורר בירושלים ובה למד בישיבה קטנה קרלין ובישיבת חיי עולם. ערב מלחמת העצמאות עזר לאביו, הרב אהרון ליפשיץ, לבנות את תלמוד תורה אור התורה בקרית שמואל בטבריה. לצד לימודיו החל לעבוד בחברת דיור לעולה. בהמשך עבר לעבוד עם אביו ואחיו בחברת אהרון ליפשיץ ובניו. ב-1966 היה לעצמאי ופתח את החברה שלו מתתיהו ליפשיץ בע"מ.

החברה שהקים הייתה בין הראשונות, אחרי מלחמת ששת הימים, שבנתה בשכונות החדשות של העיר: רמות (466 יח"ד), פסגת זאב (484 יח"ד), נווה יעקב (124 יח"ד) וגילה (181 יח"ד). לצד בנייה למגורים היה מבוני בית הכנסת הגדול, הפקולטה למדעי החברה באוניברסיטה העברית על הר הצופים, בית הספר אורט להנדסאים בגבעת רם, משרד החינוך ברח' הנביאים ובית החייל סמוך לגן סאקר. סמוך לרחבת הכותל המערבי בנה את ישיבת פורת יוסף ואש התורה. כמו כן עסק בשחזור ובשיפור הקרדו, בתי מחסה ומנהרות הכותל וכן בשיפוץ מגדל דוד ושער האשפות. לאורך כל שנות פעילותו בנה עוד מאות יחידות דיור בשכונות העיר: מעלות דפנה, בבית וגן, ברחביה ובבית הכרם.

על שנים רבות בבניין העיר, בתיה ומוסדותיה מוענק לו עיטור הכבוד יקיר ירושלים

רחל שלקובסקי (במבי) – נבחרה לקבל את אות יקיר ירושלים על התנדבות צדקה וחסד, בהיותה המיילדת הראשית ואחראית חדר לידה במרכז הרפואי שערי צדק בהמשך שנים רבות.

רחל שלקובסקי, אשר מוכרת בירושלים בכינויה במבי (על שם נעוריה במברגר), נולדה בצרפת לפני מלחמת העולם השנייה. אביה, עורך דין במקצועו, סייע ליהודים שנמלטו ממזרח אירופה – בין היתר באמצעות העברתם לשוויץ הניטרלית – אך נתפס בידי אנשי הגסטפו ולא נודע גורלו. בת 15 עלתה לארץ לבדה והתגוררה אצל דודיה בחיפה, וכעבור שנתיים החלה ללמוד בבית ספר לאחיות ולהגשים את חלומה להיות אחות מיילדת. יותר מחמישים שנה עבדה במקצוע הזה – 45 שנים מהן במרכז הרפואי שערי צדק, שבו – למשך שנים רבות – הייתה המיילדת הראשית ואחראית חדר לידה. בכל שנותיה כאחות יילדה רבבות תינוקות.

לצד עבודתה נרתמה לסייע לנשים נזקקות, וגם בשעות החופשיות מעבודה נרתמה לכל קריאה דחופה לסייע לנשים שנזקקו לבדיקות או טיפולים. רבות מהן הגיעו לביתה ללא כל זימון, ולכולן סייעה כשהיא ממאנת לקבל שכר. היא הייתה מהנחשוניות בציבור החרדי שפעלו לסייע לנשים שנקלעו למצוקה נפשית. בפעילותה הסירה את מעטה השתיקה שעטף את הנושא. בזכות פעילותה הופנו מאות נשים לטיפול רפואי ופסיכולוגי מקצועי. כמו כן הקימה את עמותת במב"י (בסיוע משפחות ברוכות ילדים), עמותת צדקה לסיוע למשפחות. את פעילותה של העמותה היא מנהלת מביתה, כשהיא בודקת את הפניות, מבררת את הפרטים ומאמתת אותם. פעמים רבות בשנה היא נוסעת לחוץ לארץ כדי להשיג תרומות למימון הפעילות.

על שנים רבות של פעילות למען נשות ירושלים ועל פעילות של התנדבות, צדקה וחסד מוענק לה עיטור הכבוד יקיר ירושלים.
מיילדת ירושלים יקיר עיטור ברקת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד