י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מאבק בביטול מכרזי רמות: "מסר אנטישמי"

המאבק על צביונה של ירושלים: בעקבות ביטול המכרז בשכונת רמות, וההחלטה להקצות את המגרשים לאנשי קבע, פונים נציגי העמותות שהתמודדו בתלונה למשרד השיכון • "מאן דהוא גייס את משרדו של השר למלחמת תרבויות פנים-ירושלמית" • מבטיחים: "מהלך זה, לא יצלח משום בחינה שהיא, ואנו נילחם בו עד כלות הכוח"

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



פניה שנשלחה לשר השיכון אורי אריאל על ידי עו"ד מאיר הופמן, המייצג את אחת העמותות החרדיות שחפצו להשתתף במכרז במתחם הקאנטרי הסמוך לשכונת רמות א', קובלת כי ההחלטה שהתקבלה לפני כשבועיים לדחיית המכרזים והקצאת המגרשים לאנשי קבע איננה עומדת במבחן המנהלי, והיא "מהלך חשוך" שמשמש כחלק ממלחמת התרבות בעיר המתנהלת הציבור החרדי.

כזכור, עיריית ירושלים הודיעה לפני כשבועיים כי שני מגרשים במתחם הקאנטרי יוקצו עבור אנשי קבע. בהודעה שפירסמה העיריה נאמר: "בשורה לאנשי הקבע הירושלמים ולציבור השוטרים בעיר: בקרוב יוקם פרויקט ייחודי עבורם בשכונת רמות. לאחר עבודה אינטנסיבית ומקיפה של ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, וסגנו, קובי כחלון, החליט שר הבינוי והשיכון להקצות שני מגרשים במתחם ה'קאנטרי' בשכונת רמות למשרתים בצבא הקבע ולשוטרים במשטרת ישראל".
.
ברקת אף ציין לאחר פרסום ההודעה כי "הקצאת הקרקע לאנשי כוחות הביטחון תביא לחיזוק האוכלוסייה הצעירה, הציונית והעובדת בעיר, ותתרום מאוד למינוף ומיתוג העיר כאטרקטיבית לכלל האוכלוסיות במדינה. זוהי הזדמנות נהדרת להודות לאנשי הקבע וכוחות הביטחון על שירותם למען המדינה וגם לא פעם למען העיר ירושלים. ברצוני להודות באופן אישי לשר השיכון אורי אריאל על הסכמתו ותמיכתו בתוכניות אלו שמקדמות את ירושלים".

אולם, דווקא בשל פרסום ההודעה על ידי עיריית ירושלים, פונה הופמן וקובל בפני שר השיכון על כך "שלדאבון הלב, מאן דהוא גייס את משרדו של השר למלחמת תרבויות פנים-ירושלמית בין הציבור החרדי ובין המבקשים למנוע את גדילתה של האוכלוסייה החרדית בירושלים".

לטענתו, במכרזים הקודמים שיצאו על מגרשים אחרים במתחם - הציבור החרדי היה הציבור היחיד שנתן את אמונו בפרויקט, למרות שהוא מעבר לקו הירוק והיה חשש מעשי לכך שהוא לא יצא אל הפועל. בנוסף לזאת, בעקבות הזכיה במגרשים הקודמים חצי מהשכונה כבר מיועדת עבור האוכלוסיה החרדית.

"מסר אנטישמי"

"מטעם שלא הוברר למרשתי", כותב הופמן, "נדחה המכרז בחודשיים ימים, והנה בשבוע שעבר יצא המרצע מן השק – משרד השיכון החליט להקצות את מתחמים א ו-ב' הרחוקים מהגוש החרדי - לאנשי קבע, וזאת כאשר הכול מתפארים בעובדה שמדובר בהחלטה שהינה תוצאה של לחץ של בכירים בעיריית ירושלים.

"אלא שההודעה, לא יצאה תחת יד משרד השיכון או מנהל מקרקעי ישראל (ובכלל ספק אם בכלל התקבלה ההחלטה הרשמית על הקצאה בפטור ממכרז) אלא על ידי עיריית ירושלים בכבודה ובעצמה – היוזמת של המהלך החשוך הזה.

"תחושת מרשתי הינה שאולי במסגרת האווירה הכללית במדינה, במסגרתה חוקק חוק הגיוס, הדרת החרדים מהטבות בדיור (כגון התוכנית ההזויה לפטור ממע"מ זוגות צעירים שאינם חרדים), קיצוץ בקצבאות (דבר שהוביל עשרות אלפים לפת-לחם) וסגירת התקציבים לישיבות – ניתן 'על הדרך' להקצות קרקעות לציבור חילוני, מתוך חשש שהן תירכשנה על ידי ציבור חרדי. מהלך זה, לא יצלח משום בחינה שהיא, ואנו נילחם בו עד כלות הכוח ולו מפאת המסר האנטישמי הטמון בו".

הופמן ממשיך וקובל על חוקיות ההחלטה עקב כך שאין כל זיקה בין הקמת השכונה וצרכיו המקצועיים של צה"ל, וכי ההחלטה לא התקבלה כלל על ידי הצבא.

"עוד ידע אדוני, שעם פרסום ההחלטה בדבר מתן פטור ממכרז לאנשי כוחות הביטחון, אשר כידוע במסגרת בג"צ התחייבה רשות מקרקעי ישראל לפרסמה באתר האינטרנט שלה, תיבחן סבירותה בפני בית המשפט המחוזי, שם יידרש משרדו של אדוני להבהיר, על שום מה ומדוע הוחלט לעצור מכרז בעיצומו, ולהקצות את הקרקעות נשוא המכרז לציבור אנשי הקבע (שכבודם במקומו מונח).

"שר נכבד, הנך שרם של כל תושבי ישראל – החרדים והלא חרדים – יוזמה נפולה כמו הנוכחית נגועה בהפליה קשה שמקורה במקומות אפלים וחשוכים שאף נייר זו אינו יכול לסבול. לא ברור למרשתי, כיצד משרדך נגרר למלחמה זו וכיצד החלטתך אינה מדירה שינה מעיניך". מסיים הופמן.

יצויין, כי במגרשים אחרים במתחם בהם זכו עמותות חרדיות נרשם ביקוש גבוה מאוד מצד הציבור החרדי שכבר הספיק לרכוש במקום מעל 300 יח"ד. בעקבות כך, השכונה צפויה להיות בעלת אופי חרדי ותושבי רמות מצהירים כבר מעכשיו כי כל נסיון לכפות הכנסת תושבים חילוניים בכדי לשנות את פני האיזור יתקל בהתנגדות עזה.

בנוסף, התקנות קובעות כי באם השיווק לאנשי הקבע לא יצלח בתוך תקופה של חצי שנה, המגרשים יחזרו למכרז שנדחה לעת עתה. בשלב זה, גם אם משרד השיכון יוותר עיקש בהחלטתו שלא להחזיר את המכרזים, יהיה מעניין לראות האם אנשי הקבע ישתפו פעולה עם הנסיון להכניס אותם לאזור חרדי בכדי לשנות ולהאבק לשינוי אופי השכונה?

יו"ר המנהל הקהילתי ברמות, נפתלי לורנץ, הגיב: "מצער מאוד שמשתמשים בתב"ע ישנה מלפני 15 שנה בכדי לפגוע בציבור החרדי. כחצי מהקרקעות במתחם כבר שווקו לציבור החרדי ואין שום הגיון בעולם שיגיעו אנשים שלא שייכים למגזר החרדי להתגורר בשכונת רמות שלמעלה מ80 אחוז ממנה חרדים, והמיקום שלה נמצא בלב השכונות החרדיות שבצפון ירושלים. מדובר בנסיון לגרום פילוג וליצור חיכוך באוכלוסיה בשכונה העתידה לקום. אך נסיון זה לא יצלח, כפי שלמכרז הקודם ניגשו רק חרדים. אני מבקש מאוד משר השיכון שהוא אדם דתי שלא להיגרר לנסיון הזה ולהותיר את המכרזים כפי שהיו.

"יש הרבה מגרשים בירושלים בסביבה שתתאים למשרתי הקבע ואנשי משטרה, שיווק של מקום זה לאנשי הביטחון אינה מטיבה איתם וזהו בזבוז כספי מדינה. מה גם שאזור רמות מבוקש מאוד ולמעלה משבע עמותות חרדיות כבר מתמודדות על זכיה במקום כך שהתשלום למינהל ככל הנראה יהיה גבוה, מנגד יש מקומות שאין להם ביקוש מה שאונר ששיווק הקרקעות ברמות שלא במכרז הוא בזבוז כספי ציבור ללא שום סיבה".

מהעירייה נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים פעלה בהתאם להחלטת ממשלה מיוחדת ליום ירושלים, הקובעת כי יש להקים בבירה פרויקט ייעודי לכוחות הביטחון. יחידות דיור אלו מיועדות לכוחות הביטחון אשר משרתים בעיר ירושלים, שומרים על ביטחון הציבור ויש חשיבות עליונה שכוחות מבצעיים, אשר נדרשים בכל עת למקרי חירום ומקרים אחרים, יתגוררו בבירה.

"יש לדחות את הניסיון להאשים את העירייה והעומד בראשה באפליה כביכול כלפי מגזר כלשהו וצרכיו. העירייה פועלת למען כלל המגזרים גם בתחום הדיור ושוקדת על פתרונות על-פי צרכי כלל האוכלוסייה בבירה".









חרדים רמות מכרז ברקת יוזמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד