י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

"עיתון 'העדה' שייך לאנשים קטנים"

שמואל חיים פפנהיים, המכונה דובר 'העדה החרדית', יוצא למתקפה נגד עיתון 'העדה', שפירסם מודעה המכחישה את היותו דובר: "העיתון לא מקובל על אף אחד. רק מסכסך ומפלג. ממש הזוי" • שמח בעיירה

המודעה שפורסמה בעיתון 'העדה'. 'אין לנו דוברים''
המודעה שפורסמה בעיתון 'העדה'. 'אין לנו דוברים''

מודעה קטנה, אך נחרצת ובולטת במיוחד, קישטה את עיתון 'העדה' - בטאונה הרשמי של 'העדה החרדית'. המודעה הודיעה חד-משמעית ש"אין להעדה החרדית דוברים כלל ואין רשות לאף אחד לדבר בשמה כדי שלא לגרום לחילול שם שמיים..."

ההודעה, שגרמה להרמת גבות, שאלות ולחשושים מוגברים בתוככי החוגים הקשורים ל'העדה החרדית', חשפה מערכת משומנת של אינטריגות ויצרים באשר לאיוש תפקיד "דובר העדה", שבימים אלו זכו לעדנה בשל המערכה ב'פרשת החניונים' והעירייה. הצלחת 'העדה' במערכה גרמה לה הד תקשורתי עצום ובאופן טבעי הביאו לעיסוק רב מול כלי תקשורת חרדים, כמו גם חילוניים.

מסתבר שהמודעה כוונה בעיקר לשני דוברים שלא פספסו שום מיקרופון, טור או אייטם בנושא זה במהלך השבע שעבר, בדרכם להכרה רשמית מצד הנהלת 'העדה' ולהחזרתם למוקדי הכח.

הראשון הוא יהודה משי-זהב.

משי זהב, שהוגדר בעבר קמב"ץ העדה, מתרפק על הימים שהם היה מלך השכונה במאה שערים. כנכדו של הרב יוסף שיינברגר ז"ל, מראשי הנהלת העדה, הוא נהנה מפריבילגיה מיוחדת בקרב חוגי העדה והקנאים, שאף באה לידי ביטוי בשת"פ צמוד בינו לראשי העדה בתכנון הפגנות, אישורי משטרה והעברת מסרים בעת הצורך.

מאז שעבר לזק"א הוא הוגדר שם לא אחת כדמות שאינה אהודה, בלשון המעטה. הצמדת התואר "קמב"ץ העדה" למשי זהב מזכה אותו בגינויי גנאי ולהתנערות ישירה מצד אנשי העדה. הדלקת המשואה ביום העצמאות לפני שלוש שנים הביאה לגט כריתות רשמי בין הצדדים, כמו גם להתקפות נגדו בעיתון 'העדה', שעד אז נמנע מלעשות זאת בשל קרבתו המשפחתית "לאנשים הנכונים".

השני הוא שמואל חיים פפנהיים.

פפנהיים היה בעבר עורך הביטאון העדה בעצמו ואיש העדה מובהק. בשל ויכוחים וחילוקי דעות שונים הועבר מתפקידו. גורמים ב'העדה החרדית', אף שלא ראו בעין יפה את פעילות פפנהיים במערכת העדה, מגדירים את פפנהיים כאיש רציני ומוכשר.

מאז עזיבתו, פועל פפנהיים כעצמאי בתחום התקשורת החרדית, כבעל טור קבוע בעיתון ועוד. לטענת גורמים ב'עדה', רצונו לחזור לחיק האם - מערכת העדה, גרמה לו להפגין יכולות תקשורתיות לא מבוטלות במערכה האחרונה. גם אם העברית אינה שפת האם שלו, הוא ניסה לגונן בכל דרך על עמדת 'העדה' במהדורות החדשות ותוכניות האקטואליה, שעסקו בפרשת החניונים בירושלים.

מודעת 'העדה' בגיליון האחרון טפחה על פניהם של שני הדוברים גם יחד, בסגנון של: "אל תעשו טובות, תודה, אבל אנחנו מסתדרים לבד..."

גורם בכיר מאוד, המעורב בנושא, שלא רצה בשום דרך להיחשף בשמו, הביע תמיהה על מהלכי משי זהב (לפפנהיים לא זכינו לקבל התייחסות, אם כי קיבלנו אישור שההודעה כוונה גם אליו). "למי הוא פונה בדיוק?", שואל בן שיחי. "אצלנו אין לו תקנה והוא יודע בדיוק על מה ולמה, אצל החרדים הפושרים (כהגדרתו...) לא צריכים אותו הרי, אצל חבריו החילוניים קשה לי להאמין שיקבלוהו, תוך הצגת עמדות קיצוניות כביכול, כפי שניסה להציג במשך השבוע האחרון..."

אז מי מייצג אותכם, למה אין לכם דובר מקצועי כמקובל? שאלנו.

הגורם הבכיר ב'העדה', שכבר ליווה לא אחת ממערכות היהדות החרדית בעשורים האחרונים, אומר לי נחרצות: "איזה דובר אנו צריכים? התורה הקדושה היא הדובר שלנו, אנו בזים לתקשורת החרדית שיודעת לסלף את המסרים ולתפוס טרמפ על הצלחת העדה, וכפי שראינו במערכה האחרונה בירושלים".


שמואל חיים פפנהיים אומר בתגובה לאתר 'בחדרי חרדים': "אני יודע שזה מכוון כנגדי. אבל כל מי שאני שואל אומר שזה לא הוא. אף אחד לא יודע מי אחראי למודעה".

• אז מי בכל זאת רוצה ברעתך?

"יש מישהו שקוראים לו טוביה ליברמן. הוא אוהב לריב. מעולם לא נכנסתי לנישה שלו, אבל בכל זאת הוא מרגיש שאני המתחרה שלו. ואני לא יודע למה זה כואב לו. ולדעתי הוא אחראי על הפרסום".

• אבל המודעה נכנסה בעיתון 'העדה', זו לא מודעה של בן אדם פרטי?

"האחראים על הביקורת בעיתון העדה הם אנשים קטנים. יש בעיתון התדרדרות גדולה, בכל המובנים.

"אגב ליברמן תמיד אומר לי שההשמצות נגדי לא קשורות אליו, אבל ראיתי התכתבות בה הוא הודיע לקווי הנייעס שהוא לא ייתן להם מודעות מטעם הבד"ץ, אם יקראו לפפנהיים דובר העדה, אם זו לא צרות עין אז מה כן".

• למעשה, אתה דובר 'העדה'?

"לא אמרתי שאני דובר העדה. אני אדם פשוט. כל החיים הקדשתי את עצמי למען העדה, ומי ששואל אותי אני עונה. אני לא דובר ולא מקבל משכורת. אני עושה הרבה שליחויות לבד"ץ, וגם לגאב"ד – מי שרוצה לקרוא לי דובר, שיקרא.

"הייתי עורך העדה במשך 7 שנים, ועזבתי כי לא הסתדרתי עם האנשים ההזויים בסגנון ליברמן. כואב לי מאוד איך שהעיתון נראה היום. נכנס לדמגוגיות, מריבות, כל מחלוקת הם נכנסים. אני מתרה על זה, אבל לא מקשיבים לי. עיתון העדה לא מייצג היום אף אחד".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד