י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

השתמשת ב'מעלית שבת' בבית מלון? חיללת שבת

גם בבתי מלון המקפידים על מעלית שבת - טכנאים נוהגים לבטל במהלך הענקת שירות את ההתקנים המונעים חילול שבת

צילום: בועז לב ארי
צילום: בועז לב ארי

חשש חילול שבת ברבים מבתי המלון: יתכן, כי מעלית השבת שבה משתמשים רבים מהאורחים שומרי המצוות, אסור לשימוש.

אתר 'בשבע' מדווח, כי אנשי מכון צומת, המכשיר טכנולוגית את מעליות השבת, מתארים שורת ליקויים נפוצה ההופכת את השימוש במעלית לחילול שבת. כנראה, שלא די לבחון את רמת כשרות המזון כדי לקבוע שמלון כזה או אחר אכן ראוי לשומרי שבת ויש לבדוק את הפרמטר הזה, גם בפרספקטיבה נוספת.

מדבריו של מנהל מכון צומת, דן מארנץ, עולה, כי מעליות שבת בבתי המלון אמנם מותקנות אחרי ביצוע שינויים טכנולוגיים. אך אם התגלה ליקוי טכני כלשהו במעלית, לעיתים במהלך התיקון, הטכנאי מחזיר לפעילות את העין האלקטרונית המושבתת, והמעלית אינה כשרה לשימוש.

לדבריו, החזרת העין האלקטרונית לשימוש, היא רק דוגמה אחת נפוצה לפעולות שטכנאי מבצע מבלי משים.

דוגמאות נוספות הן, החשכת הצג האלקטרוני המורה על חילופי הקומות, ביטול לחצני הקריאה למעט לחצן החירום, כמו גם השקילה האלקטרונית השוקלת את הנוסעים בהתאם לכמות המורשים להיכנס אליה. גם שקילה זו אמורה להיות מבוטלת, בשעת התקנתה הראשונית של המעלית, כדי להכשיר את המעלית לשימוש בשבת.

"במלונות יוקרתיים ביותר, שמקפידים על הכשרות המהודרת ביותר, מתעלמים מהסוגיה הזו. התוצאה היא שהמעלית אינה כשרה", אומר מרנץ.

בבדיקה במספר בתי מלון, נמצא כי בקרב נציגי השירות שוררת בורות מוחלטת בנושא והם מגלגלים את הכדור לפתחו של משגיח הכשרות. אלא שלרוב, המשגיחים עצמים אינם ערים לבעיה וטוענים כי הם אחראים רק לנושא כשרות המזון ותו לא. "מה שאנו יודעים זה, שהמעלית קיבלה את אישור מכון צומת בשעת התקנתה".

אבל מה שהמשגיח אינו יודע, לדברי מכון צומת, כי המונח "כשהתקינו אותה" יכול להיות לפני עשור שנים או יותר, ואם המעלית לא נבדקה מאז, העניין מתחיל להיות בעייתי. במכון מבהירים כי חידוש בדיקת המעליות חייב להתבצע בכל שנתיים או שלוש, על מנת לצמצם את האפשרות לליקויים. אך רק 12 מלונות ברחבי הארץ ביצעו את הליך הבדיקה.

"המעלית עוברת לאחר התקנתה לאחריות חברות האחזקה של כל מלון ומלון, כמו גם של כל בית דירות, והחברות הללו עשויות לשנות דברים. כדי לוודא שהכול ממשיך להיות תקין, יש לבצע בדיקה חוזרת אחת לשנתיים או שלוש. חלק גדול מהמלונות מעולם לא נבדקו, ובחלק אחר חלפו שנים רבות מאז הבדיקה האחרונה. המציאות היא שבהחלט ייתכן שמתרחש חילול שבת בשימוש במעלית".

אחראי הכשרות במלונות ירושלים, הרב שמואל בורנשטיין, שהתבקש להתייחס לסוגיה, הבטיח לבדוק את המתרחש, אך העריך שהמשגיח בכל מלון אחראי ובודק את הדברים. אך כאמור, מתוצאות הבדיקה, המשגיחים במרבית המלונות לא ממש מודעים לבעיה.
מכון צומת מעלית שבת הרב ישראל רוזן דן מארנץ בתי מלון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד