י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

המכתבים: "המכשיר הכשר - רק לצורך הכרחי"

הסמארטפון המאושר זוכה עם צאתו לסדרה של הגבלות • בנו של הגר"ח: "תיקון לאלה הנצרכים לכך בעבודתם" • הגר"י סילמן: "רק לצורך הכרחי, וכל מקרה יישקל לגופו" • סערט ויז'ניץ: "בעלי עסקים יפנו לחברי ועדת התקשורת הממונים על ידינו" • צאנז: "בגדר הרע במיעוטו, טלפון כשר פירושו מספר כשר במכשיר עם חותמת" • בפנים: המכתבים

צילום אילוסטרציה: פלאש 90
צילום אילוסטרציה: פלאש 90 צילום: פלאש 90

לאחר שלפני כשבוע התכנס בית דינו של גאב"ד בני ברק הגר"נ קרליץ בכדי לדון בתנאי ההיתר למחזיקי הסמארטפון המאושר, התפרסמו בסוף השבוע הבהרות רבות ובהם גם מבית הדין של הגר"נ עצמו - כי המכשיר מיועד לאנשי עסקים הזקוקים לו בלבד. כמו כן, נשלחו מכתבי הבהרה על ידי מספר חסידויות לחברי הקהילה ואברכי החסידות על כך, ואף הודגש בהם כי המכשירים הכשרים היחידים הינם אלו אשר אושרו על ידי וועדת הרבנים.

עם זאת, בכל ההבהרות הודגש - בניסוח כזה או אחר - כי אנשי עסקים יוכלו לפנות אל וועדה מיוחדת שתורה להם כיצד לנהוג, ובאלו מכשירים יוכלו להשתמש. כזכור, לפני כשבוע התפרסם מכתב בנו של הגר"ח קנייבסקי, הרה"ג יצחק שאול קנייבסקי, על כך שהמכשיר הכשר של נתיב הוא "תיקון גדול לאלו הנצרכים לכך לעבודתם שקיבל את אישור הרבנים".

בעיתון 'יתד נאמן' התפרסם מכתבם של דייני בית הדין, הגר"י סילמן והגר"ש רוזנברג, המבהיר כי "המכשיר הנ"ל אינו מיועד לכלל הציבור, אלא רק לאלו הנצרך להם לצורך הכרחי ביותר על פי הוראת היתר מיוחדת לשימוש עסקי בלבד, וכל מקרה ישקל לגופו על ידי וועדה המוסמכת לכך".

"כלל הציבור הנצרכים לשימוש בטלפון סלולרי", חוזרים הרבנים ומחזקים את כוחה של וועדת הרבנים לענייני תקשורת, "ישתמשו אך ורק במכשיר המאושר על ידי וועדת הרבנים לענייני תקשורת, וכפי שנקבע על ידי מרנן ורבנן גדולי ישראל זצ"ל ויבלח"ט".

גם בחסידות סערט ויזניץ פרסמו הבהרה מדייני החסידות שנשלחה לחברי הקהילה. ההבהרה, החריפה אף יותר מהמכתב הליטאי, פותחת בקביעה כי היות ולאחרונה משווקים מכשירים ניידים שונים הננו להודיע דעתנו דעת תורה בענין זה "המכשירים הניידים המותרים לשימוש הינם אך ורק על ידי וועדת הרבנים לענייני תקשורת שלהם מספר מהקומות הכשרות".

הדיינים מוסיפים כי בעלי עסקים הנצרכים לפתרונות תקשורת "יפנו לחברי וועדת התקשורת הממונים על ידינו". על המכתב חתומים דייני סערט ויזניץ הרה"ג שלמה זולדן, הרה"ג אליעזר גרוסמן והרה"ג יעקב דויטש.

בחסידות צאנז פרסמה הוועדה הרוחנית של מוסדות החינוך מכתב הבהרה שנשלח אף הוא לכלל החסידים. ההבהרה נפתחת בכך שלאחרונה פורסם על אודות מכשיר הסמארטפון המיועד לבעלי עסקים והובן שכאילו מדובר במכשיר כשר ומאושר לציבור הרחב.

"על כן הננו לשוב ולהבהיר, כי גם מכשיר זה כולל תכנים אשר לא הוסכמו ולא אושרו עד הנה על ידי כל גדולי ישראל שליט"א, וקרובים למכשול מאוד. וזהו רק בגדר הרע במיעוטו ודינו ככל הכלים שנאסרו ואין להחזיקו כלל וכלל ללא אישור בכתב (דגש במקור) מאת הרבנים הממונים".

המכתב מוסיף ומבהיר כי אלו אשר לצורך פרנסתם המכשיר נחוץ להם באופן הכרחי יפנו אל מזכירות הוועדה. "והננו בזה לחזק את הידוע", מסיימת הוועדה את קריאתה, "כי טלפון כשר (אשר זה מכבר הפך לסימן היכר לקהל החרדים היראים לדבר השם) פירושו מספר כשר - במכשיר עם חותמת 'מאושר על ידי וועדת הרבנים לענייני תקשורת'".









סלולר ועדה סמארטפון כשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד