י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בד"ץ אגו"י מציג: פוליסת ביטוח על מכירת החמץ

הפוליסה שנחתמה בימים אלו על סך מיליון דולר - בשיתוף קבוצת איילון, נועדה לבטח את החמץ שנמכר באם יתרחש נזק

בד"ץ אגו"י מציג: פוליסת ביטוח על מכירת החמץ



בהתקרב חג הפסח, מציג בד"ץ אגודת ישראל חידוש מהפכני - שמהווה תיקון לבעיה מהותית שעד כה ליוותה את מכירת החמץ. השאלה שגדולי תורה התחבטו בה במשך שנים רבות הייתה במקרה של אסון שעלול היה להתרחש עם החמץ בימי מכירתו לגוי. ברור לחלוטין שהגוי לא ישלם על האובדן שכרוך בכך, והדבר עלול להסתכם בממון רב.

בבד"ץ אגודת ישראל הסבו את תשומת הלב לדברי ה'חוות דעת' שמכריע כי במקרים אלו המכירה אינה תופסת, ומצד הדין אם ידוע שלגוי אין די כסף לשלם על המכירה ועל הכרוך בה, אל לו ליהודי שמכר את חמצו לגוי להסתמך על מכירתו ועליו לבער את החמץ. שאם לא כן, הרי זה חמץ שעבר עליו הפסח - על כל המשתמע מכך (דברים מפורשים אלו נפסקים להלכה גם ב'מקור חיים' וב'דברי נחמיה', והם נוגעים גם לאלו המוכרים חמץ בשיטת 'ערב קבלן').

הפתרון שנהגה בבד"ץ אגודת ישראל ויחל לפעול השנה: כיסוי ביטוחי מקיף על כל החמץ שנמכר לגוי. את הביטוח משלם הגוי. הפוליסה שנחתמה בימים אלו בין הגוי הקונה את החמץ מטעם בד"ץ אגודת ישראל לבין קבוצת הביטוח איילון, בראשות ר' לוי יצחק רחמני, מסתכמת במיליון דולר, והיא תגובה בפועל בידי חברת ביטוח בחו"ל, המנוהלת ומוחזקת בידי גויים.

יצוין, כי ר' לוי יצחק רחמני נכנס לעובי הקורה, בנה ותכנן באופן אישי את כל סעיפי הפוליסה – כך שיהיו תקפים ברמה העסקית-משפטית, ומאידך יענו כל דרישות ההלכה כפי שהוצגו על-ידי רבני ההלכה.

רבני הבד"ץ ביקשו להבהיר ולהדגיש כי אין בכך ח"ו ערעור על מכירות החמץ שנעשו על ידי גדולי ישראל במשך מאות שנים ללא כיסוי ביטוחי. כשהם מנמקים: "בשנים עברו, שווי החמץ שנמכר במכירת החמץ לא היה גבוה כל כך, כפי שקורה היום, לרבות סחורות בשווי עתק. אז אכן הייתה סבירות שהגוי יוכל לכסות, באמצעות דמי הקדימה ששילם, את הנזקים המסוימים שאירעו".

הביטוח חל אך ורק על פי ובהתאם לתנאי הפוליסה בין הבד"ץ לבין חברת איילון והינו על תכולת מזון בלבד. הפוליסה על תנאיה עומדת לעיון הציבור במשרדי הבד"ץ.
ביטוח פסח חמץ מכירה בד''צ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד