ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

ומי יספק מצות לאוקראינים? אגודת ישראל בארה"ב

כמידי שנה, שולחת 'אגודת ישראל' בארה"ב את מוצרי החג עבור יהודי מדינות הגוש הקומוניסטי לשעבר, הזקוקים לסיוע

צילום אילוסטרציה: אבליק
צילום אילוסטרציה: אבליק

למרות אי הוודאות השוררת באוקראינה ובחצי האי קרים בעקבות המצב הפוליטי הנפיץ והתהפוכות הפוליטיות המתרחשות באיזור מידי יום, באגודת ישראל בארה"ב לא מוותרים על מבצע הפסח הקבוע אותו הם מארגנים עבור אלפי יהודים ברוסיה, אוקראינה ומדינות נוספות, והם כבר נמצאים בעיצומו של מבצע להעברת המוצרים ליהודים בכל רחבי המדינה.

ראשיתו של המבצע היה עבור יהודים שחיו בברית המועצות לשעבר ובמדינות קומוניסטיות אחרות במהלך שנות ה-50, ההכנות לפסח והשגת מצה ויין כשרים היו כמעט בלתי אפשריים. רבים מהם ניסו לעשות זאת עם המשאבים המוגבלים שעמדו לרשותם, אך עדיין לא הצליחו לחגוג את החג כהלכתו. במהלך אותה התקופה, למרבה הצער, היו מספר רב של מקרים שבהם למרות הכוונות הטובות, אפו יהודים מצות שהיו בהם מרכיבי חמץ.

כאשר אגודת ישראל באמריקה הכירה במצבם של היהודים במדינות אלו, היא זיהתה גם את הצרכים הרוחניים של אותם יהודים, ופעלה בכדי לגייס מתנדבים שיעבירו בחשאי מצות ומצרכים בסיסיים אחרים לפסח, המצרכים הועברו באמצעות ערוצים שונים הומניטריים ובסיוע אנשי קשר של אגודת ישראל בשווייץ.

לאחר תגובות נלהבות שהתקבלו מעבר לים, הבינו באגודת ישראל את הצורך. כך, מידי שנה, המשיכו לארגן את מבצע העברת המוצרים. מחווה זו חיזקה ונתנה תקווה ליהודים שנלכדו מאחורי מסך הברזל. כך נוסד מבצע הפסח של אגודת ישראל מעבר לים, שמטרתו להביא את חומרי היסוד הדרושים בכדי לקיים את חג הפסח כהלכתו ליהודים נזקקים ברחבי העולם.

במהלך השנים, ככל שיותר ויותר יהודים ביקשו לשמור כשרות ובפרט בחג הפסח, הביקוש למוצרים גדל. גם היום מבצע הפסח מעבר לים של אגודת ישראל ממשיך למלא צורך חשוב. "המבצע הזה הוא משימה קדושה עבור אגודת ישראל", מסביר הרב שלמה גרצולין, סגן נשיא אגודת ישראל ומנהל הכספים של הארגון. לדברי יו"ר המגבית אברהם שונברגר, "יש ארגונים מקומיים רבים כאן בארצות הברית המספקים את צרכי החג לעניים המקומיים, אך מטרת מבצע הפסח של אגודת ישראל מעבר לים הוא לדאוג למי שנראה שנשכח. המטרה שלנו היא להבטיח שלכל יהודי מעבר לים בכל מקום שהוא תהיה הזדמנות לחגוג את הפסח כהלכתו".

הרב גרצולין מסביר כי מבצע הפסח של אגודת ישראל שינה את חייהם של יהודים רבים. "במהלך השנים, כמות המוצרים גדלה והגיעה לכדי עלות של מליוני דולרים לשנה. אנחנו שולחים מצות, יין ושאר מוצרי פסח אחרים לעשרות אלפי יהודים החיים בתנאים קשים. גם היום, ברוסיה ובמדינות אחרות שמאחורי מסך הברזל לשעבר. נפילת הקומוניזם פתחה אלפי יהודים לעולם הגדול, והציתה מחדש את לבם לקיום היהדות".

אנשי אגודת ישראל אומרים כי הם אסירי תודה לעבוד עם ארגוניים מקומיים ברוסיה, אוקראינה, בלארוס ומדינות נוספות. "יחד אנו יכולים לעזור ליהודים לשמור על חג הפסח", אומר הרב גרצולין. "אנו חשים אחריות מיוחדת לקהילה היהודית באוקראינה בראשותו של הרב הראשי יעקב בלייך. הכלכלה באוקראינה היא בקריסה וירטואלית והמצב הפוליטי העדין דורש אבטחה נוספת שהוא נטל כבד לקהילות רבות הנתונות גם כך בקשיים כלכליים. זה חובה על כל יהודי שאכפת לו על כלל ישראל לבוא לעזרתם".

לאורך השנים, יהודים בכל רחבי העולם ללא אמצעים נאבקו והתאמצו בכל כוחם על מנת להפוך החג לחג שמח ולשמור על פסח כשר. אגודת ישראל הייתה עם יהודים אלו אלה גם כשזה היה לא חוקי להיות יהודי ברוסיה הסובייטית, היא הייתה איתם כשהחומות נפלו וההעברה הייתה אפשרית אך עדיין דרשה מאמץ מצד כל הגורמים, והיא נשארת עמהם גם עכשיו, כאשר המהפך פוליטי מוסיף עוד שכבה של אתגר וקושי בהכנה לפסח. מסירות הנפש ממשיכה, וכך גם היד הפתוחה של אגודת ישראל, מה שהופך את קיום המצוות של פסח לאפשרי עבור אלפי יהודים.
פסח רוסיה ארה''ב אגודת ישראל משלוח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד