כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

בזכות נשים צדקניות • אימפריית החסד של ציפי ישי

גם בשנות כהונתו של בעלה כשר הפנים היא בחרה להישאר מאחורי הקלעים, שם היא מקדישה את כל מרצה לפעילות ציבורית שאינה נופלת בחשיבותה מזו שלו • עמותת החסד 'תפארת חן' של ציפי ישי, מחלקת גם השנה מזון ומצרכים לחג לאלפי נזקקים • מה כוללת הפעילות במשך כל ימות השנה? • ומדוע השנה המצב קשה במיוחד?

בזכות נשים צדקניות • אימפריית החסד של ציפי ישי

על רקע היובש הפוליטי בשבוע האחרון, מעניין היה לעקוב אחרי אחד האישים מהפעלתנים יותר במערכת הפוליטית החרדית, ח"כ אלי ישי, שלמרות הפגרה בשבוע זה - היה טרוד ראשו ורובו בעשיה ציבורית מסוג שונה לחלוטין.

לא רבים יודעים על כך, אבל העשיה הציבורית של משפחת ישי לא מסתכמת בפעילות הפוליטית רבת השנים של הבעל אלי, אלא גם בפעילות ברוכה במיוחד של אשתו ציפי, שנותרה מאחורי הקלעים במשך כל השנים, ואשר עומדת בראש עמותת החסד "תפארת חן", עמותה הפעילה לאורך כל ימות השנה, כאשר בערב החג מגיעה פעילות העמותה לשיא עם חלוקת סלי 'קמחא דפסחא' ותלושי מזון לאלפי משפחות נזקקות.

בימים אלו של ערב החג משלימה ציפי ישי את החלוקה לקראת החג, בסיוע פעילים ומתנדבים נוספים בארגון, ובימים האחרונים עקב הלחץ הגובר - מתגייס גם הבעל אלי - שנמצא בפגרה מעבודת הכנסת השוטפת - ובא אף הוא בכדי לסייע לנזקקים ולנצרכים.

"המשפחה של ציפי ישי", אומרת לנו אחת מפעילות העמותה בניסיון להסביר את שורש העיסוק שבחרה, "מגיעה ממקום של היכרות קרובה עם המצוקה האמיתית שקיימת בציבור. גם משפחתו של אלי וגם משפחתה הן משפחות ברוכות ילדים ממעמד הביניים הישראלי הסטנדרטי, שכמו שכולנו יודעים - מכיר את המצוקה מקרוב. ולכן, ברגע שזה הפך לאפשרי עבורה, היא פתחה את הארגון בכדי לסייע לאנשים".

לדבריה, "היא לא עשתה זאת כחלק מפעילות ציבורית או רצון לפתוח ארגון גדול, אלא פשוט בכדי לפתור את המצוקות היומיומיות שהכירה מסביבתה הקרובה. אותה מציאות שדוחפת את בעלה להשפיע ולהילחם בכנסת עבור הציבור הזה, היא זו שגרמה לה להקים את הארגון. עבורם אלו לא סיסמאות אלא מציאות חיים. היא הקימה את הארגון, ובתקציב אותו הצליחה להביא היא חילקה סיוע ומזון ככל שיכלה למשפחות רבות אותן הכירה מקרוב".


"השנה במיוחד היה צורך קשה ואמיתי"
לאט לאט במשך השנים הלך הארגון והתפתח, כאשר במקביל הוא נרשם כעמותה הזכאית לתקצוב ממשלתי, שמממן באופן חלקי למדי את הפעילות, ואת השאר היא השלימה מתרומות ומאיסוף כספים המצריך יגיעה קשה ועמל רב.

• האם אלי גם היה שותף בפעילות הזו לאורך כל השנים?

"בגדול, העשיה בעמותה היא שלה בלבד. מאז ומתמיד היא ריכזה את הפעילות השוטפת ואת גיוס התרומות וכל שאר צרכי העמותה. אולם בתקופה העמוסה שקודם חג הפסח, במשך כל השנים, הוא היה מתגייס בכדי לסייע לה יחד עם כל בני המשפחה.

מלבד זאת, אלי תמיד אומר שבעקבות פעילותה של אשתו הוא הכיר את הנושא מקרוב, ובשנות כהונתו כשר ידע היטב אלו נקודות רגישות עבור שכבות המצוקה ובאיזו פעילות יש להתמקד".

עם ציפי ישי עצמה כמעט בלתי אפשרי לשוחח, מלבד הפעילות בעמותה שמעסיקה אותה בכל רגע פנוי, היא נמנעת ככל האפשר מחשיפה לתקשורת, כך נהגה לאורך כל השנים, גם כאשר כיהן בעלה כיו"ר ש"ס וכשר הפנים. למרות זאת, והיות ומדובר בנושא המשמעותי כל כך עבורה - חסד וסיוע לזולת, היא מוכנה השיב לנו על היקף הפעילות.

• מהו היקף החלוקה, והאם היא מתקיימת רק קודם חג הפסח?

"העמותה פועלת בכל ימות השנה, אבל שיא הפעילות הוא בימים אלו לקראת החג, כאשר אלפי משפחות מקבלות סלי מזון ותלושי קניות לחג. במיוחד השנה המצוקה מסביב היא קשה ביותר, הרבה מעבר למה שהורגלנו אליו כל השנים. משפחות שעד כה הצליחו להחזיק את ראשן מעל פני המים ולשרוד, הגיעו השנה למצב בו אין להן כיצד להיערך לצרכי החג הבסיסיים ביותר.

"הממשלה קיצצה פה בשתי ידיים, כאשר מצד אחד היא קיצצה את קצבאות הילדים ותקציבי הישיבות שהובילו משפחות רבות למצב שבו הן אינן יכולות לשרוד. ומצד שני היא קיצצה בתקציבי העמותות כך שהיה קשה להן לסייע. גם אצלנו בארגון היה קשה במיוחד להביא את התקציבים הנדרשים בכדי לקיים את החלוקה כסידרה, אולם אחרי מאמצים מיוחדים, שחלקם התבססו על הלוואות, הצלחנו לקיים את החלוקה.

"מאידך, גם בחלוקה עצמה היה ניתן לראות השנה את הצורך האמיתי והקשה שבוקע מהשטח. הגיעו אנשים שלא נרשמו מראש כיון שלא ידעו על החלוקה, אבל שמעו עליה והגיעו ברגע האחרון. לא ניתן היה לעמוד בפני דמעותיהם והם קבלו סל מצרכים מלא. היה אפילו מקרה של אשה מבוגרת שהגיעה וביקשה עבור בתה הנשואה שהינה אמא לשבעה ילדים, ובעקבות המצוקה הקשה היא מתביישת אפילו לבוא ולקחת בעצמה. ואילולי מאמציה של אמה היא הייתה נותרת ללא סל מצרכים לחג".


סלון כלות מפואר
בשלב זה אנו מניחים לה לשוב לעבודת הקודש, ופונים שוב לפעילה, שמשלימה את הפרטים.

"במשך השנה מתקיימות מספר חלוקות נוספות ובעיקר לקראת החגים, אז אנחנו מחלקים סל מצרכים מלא בכדי שהמשפחות יוכלו להגיע אל החג בכבוד. מלבד זאת גם בקיץ, לפני תחילת שנת הלימודים, אנחנו מחלקים ילקוטים וכלי כתיבה לילדים ממשפחות נצרכות שמתחילים את שנת הלימודים.

"פעילות נוספת שהארגון מקיים בשנים האחרונות, היא סלון הכלות המהודר שהקמנו בארגון בכדי לסייע לכלות מעוטות יכולת. הסלון מושקע ברמה הגבוהה ביותר ומרבית הכלות שנכנסות אליו בטוחות שהן טעו בכתובת, כיון שלא התפשרנו בו על הפרטים הקטנים, ודאגנו שכלות אלו יקבלו את כל הנדרש בדיוק כפי שחברותיהן מקבלות בכל מקום אחר. ציפי ישי מתרגשת מכל כלה שמגיעה מחדש, ואומרת שזה מזכיר לה את חתונתה היא - כיצד היתה צריכה להתאמץ בכדי שתהיה לה שמלה.

"מגיעות כלות חוזרות בתשובה ממדרשיות ומקומות נוספים, שמשפחתן אינה מעוניינת לתמוך בהן והן זקוקות לסיוע בנדוניה ובכל צרכי החתונה וההלבשה. הן נכנסות ביאוש ויוצאות כשפניהן קורנות מאושר. ההתרגשות שלהן ודמעות השמחה הן אלו שנותנים את הכח להמשיך גם בשנים קשות כמו אלו".
ציפי ישי חסד ארגון אלי ישי פעילות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד