ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

ההיסטוריה חוזרת: הביקור הקודם של נתניהו בכפר חב"ד

הימים שאחרי רצח רבין: שמעון פרס מוביל בבטחה בסקרים, אך מועמד הימין בנימין נתניהו מצמצם פערים • בעוד פרס מקורב לדתיים, נתניהו מנותק מהדת לחלוטין ...עד שהחב"דניקים הגיעו • ביום הבחירות הצטרפו גם הגראמ"מ שך והגר"י כדורי זצ"ל, והשאר היסטוריה • ולמה המדגמים טעו? • הליכוד והחרדים - פרק תשע

נתניהו בכפר חב"ד. צילום: מאיר אלפסי
נתניהו בכפר חב"ד. צילום: מאיר אלפסי

יום רביעי 29 למאי 1996, י"א בסיון תשנ"ו, שעה 22:00 בדיוק, מדינת ישראל עצרה את נשימתה, מערכת הבחירות הסוערת והארוכה הסתיימה לה ברגע זה כשקולו העמוק של מגיש הטלוויזיה המיתולוגי חיים יבין נשמע: "שוויון בין שני המועמדים לראשות הממשלה, יתרון קל לשמעון פרס..." סקר הערוץ השני היה אף נדיב יותר עבור פרס והצביע על ניצחון בפער של 50.5% מול 49.5% לנתניהו.

זה היה האות לפתיחת חגיגות הניצחון במטה מפלגת העבודה באולם הסינרמה בת"א, סוף סוף פרס יכול למחוק מעצמו את תדמית הלוזריות הארורה שדבקה בו, בכירי מפלגת העבודה נשמו לרווחה, חששם הגדול מחוסר מזלו של פרס התברר כחשש שווא, גם נבואות הזעם שהשמיע השכם והערב שר החוץ דאז אהוד ברק, מי ששימש כיו"ר המטה האישי לבחירתו של פרס לראשות הממשלה, בדבר תופעת "פריחת ניצת הדובדבן" של בנימין נתניהו התבררו כמוגזמים...

באולם הראשי של מטה העבודה - לצד תמונותיו של פרס - התנוססה בענק תמונתו של ראש הממשלה יצחק רבין שנרצח לפני 7 חודשים, הפעילים שהריעו ושמחו על ניצחונו של פרס לא שכחו את תרומתו של רבין למעמד הגדול, ראשי המפלגה התראיינו לכל תחנות התקשורת שלמותר לציין שגם היא התגייסה באופן מוחלט לבחירתו של פרס.

רק אחד לא חגג באותם רגעים, היה זה המועמד המנצח, ראש הממשלה הנבחר שמעון פרס למוד אכזבות מרות, לא האמין למדגם ולא לתחילת תוצאות ספירת האמת, פעם אחת הספיקה לו, אחרי שבבחירות 1981 מרוב חדוות הניצחון הלך ונשק ליריבו המר יצחק רבין, עד שבהמשך הערב לאחר שהתבררו תוצאות האמת קרא לו מנחם בגין - המנצח האמיתי - לקול צחוקם האכזרי של חברי הליכוד: להחזיר את הנשיקה שנתת ליצחק...

עכשיו הוא לא ייפול בפח הזה, הוא ישב בסלון ביתו כשלצידו בני משפחתו בלבד, הוא ביקש נייר ועיפרון והחל לשרטט לעצמו את מפת המנדטים המסתמנת, הוא הבין שלא די לו בראשות הממשלה, בכדי לשלוט הוא חייב גם קואליציה חזקה לצידו, התוצאות מבחינתו היו משביעות רצון, נתניהו לא רק שהפסיד בהתמודדות העיקרית על ראשות הממשלה, אלא גם הוביל להתרסקות מוחלטת של הליכוד, מתוך 32 המנדטים שהיה נראה שזכה הליכוד היו 10 מנדטים ששייכים למפלגות צומת של רפול וגשר של דוד לוי, נתניהו נשאר אפוא עם 22 מנדטים בלבד, והקואליציה של פרס נראתה לו כרגע חזקה מתמיד.

אבל פרס ידע שעד שזה לא נגמר - זה לא נגמר, הוא סירב בתוקף לצאת למטה העבודה והתעקש להישאר בביתו, כנראה שרק הוא ידע באמת למה...

מי שכן הסכים להגיע למטה מפלגתו היה זה דווקא המועמד המפסיד בנימין נתניהו, שבהופעה מרשימה ואמיצה, כשהוא מלווה ביו"ר מטה הבחירות יצחק מרדכי ובח"כ דוד לוי, הגיע לאולם הכינוסים במצודת זאב מטה הליכוד בת"א, ובנאום סוחף הודה לכל אלו שתמכו בו "למרות כל מה שהיה מנגד, אחרי הכול כמעט 50% מהעם תמך בנו וזה חשוב", סיים נתניהו את נאומו.

נראה היה שנתניהו השלים עם הפסדו, למרות כל הכאב האישי אחרי הקאמבק המרשים שהצליח לעשות ממועמד חסר סיכוי לחלוטין 6 חודשים קודם לכן, לאחר רצח רבין, למועמד בעל סיכויים אמיתיים לנצח, אך כנראה שזה לא הספיק אל מול המערכת המשומנת של מנהיגי כל העולם וכלי התקשורת.

מקום נוסף שגבר בו התסכול היה בציבור החרדי, אך בל נקדים את המאוחר.,

פרס. צילום: אהרון והבצילום: פרס. צילום: אהרון והב
פרס. צילום: אהרון והב

מערכת הבחירות,
בכדי להבין את גודל הדרמה נחזור מעט אחורה, לימים הסוערים של מערכת הבחירות, לכולם היה ברור שהבחירות יוכרעו על חודם של קולות בודדים, כל הסקרים שפורסמו עד יום הבחירות הצביעו על כך, ולכן המערכה התמקדה בהבאת קהלים חדשים לכל מחנה, את מירב המאמצים השקיעו 2 המתמודדים על קולות הציבור החרדי כמובן.

אם אצל פרס הקשר עם הציבור החרדי ומנהיגיו היה חלק בלתי נפרד מהרזומה הפוליטי שלו, הרי היה זה פרס שדאג וטיפח לאורך השנים את המשך ההסדר של "תורתו אומנותו" בתפקידיו השונים במשרד הביטחון, פרס נוהג תמיד לומר שאם יש מושג אצל החרדים של שלח לחמך הרי הוא שלח ברבות השנים מאפיות שלמות שלא קיבל עליהם תמורה...

אצל נתניהו הקשר הזה עוד לא התחיל, נתניהו הוא תוצר חילוני מובהק, בשיחה עם נכדו יאיר נתניהו [כן, זה שהיום מתרועע עם בחורה נוכרית, מ.ב.] התפאר אביו של נתניהו, הפרופ' בן ציון נתניהו, שלמרות שאביו היה רב באירופה הרי שהוא בנו מעולם!!! לא היה דתי, כבר בהיותי ילד כשהייתי הולך עם אבי לבית הכנסת לא הייתי מתפלל בכלל!

למרות הקפדתם הן של האב והן של הבן להציג את השתייכותם היהודית, מה שבא כחוט השני בכל פעילותו רבת השנים של פרופ' נתניהו כהיסטוריון וכחוקר, ושל בנו בכל הפעילות הפוליטית, אבל קשר לדת לא היה במשפחה בכלל, בשנים שנתניהו הצעיר כיהן כשגריר באו"ם הוא נשא לאישה גיורת שהיו שפקפקו בכושר הגירות שלה [מה שהוכח בסופו של דבר כהשמצת שווא, מ.ב.] אך מה שהפריע לנתניהו לא היה עצם הגירות שעברה רעייתו, אלא מה יאמרו במערכת הפוליטית בישראל שישמעו על כך... כבר אז לא הסתיר נתניהו את שאיפותיו הפוליטיות.

לנתניהו היה צריך להסביר על המערכת הרבנית של הציבור החרדי, שלא כפרס שהכיר בעל פה את שמות כל הרבנים, החצרות והחוגים, לכן לא פלא שכאשר הגיע נתניהו לבקש את תמיכת הרבנים במועמדותו, לא היה זה מובן מאיליו, בהופעתו בפני משתתפי הכינוס של צירי אגודת ישראל, חיפשו אנשיו את הקשר של נתניהו לדת, והדבר היחיד שמצאו הוא שבנו הקטן חזר הביתה מהגן ביום שישי ונעמד לשיר "אדון עולם" ו"אני ורעייתי התרגשנו כל כך"...

ואכן, בתחילת מערכת הבחירות נמנעה ההנהגה החרדית להביע תמיכה במועמד כל שהוא, כך זה נמשך חודשים ספורים, בפסח של לפני הבחירות עוד ביקר פרס בביתו של מנהיג ש"ס הגר"ע יוסף זצ"ל שבירך את עם ישראל שיהיה לו ראש ממשלה מצוין, מה שלא הפריע לפרס להודיע על תמיכת הרב במועמדותו.

בערב פסח הגיע נתניהו עם בנו לאפיית מצות בכפר חב"ד [גם בשנה ההיא...], מה שנתן את תחילת תהליך התמיכה בו בציבור החרדי, לקראת התחממות מערכת הבחירות הצליח פרס לסגור בחשאי עם מספר חצרות חסידיות על תמיכה שקטה בו, אנשיו יוסי ביילין וחיים רמון הצליחו לשמר את ההסכם עם אריה דרעי של אי הבעת תמיכה בשום מועמד - מה שהיה מוביל לבחירתו הוודאית של פרס, מן העבר השני, בליכוד, לא שקטו על השמרים, אריאל שרון שהיה ממונה על תיק החרדים בליכוד שרף שעות שיחה רבות עם הנציגים החרדים, טענתו העיקרית הייתה שמכיוון שהמצב שקול אזי חוסר תמיכה בנתניהו כמוה כהצבעה ברורה לפרס ולכן אסור לציבור החרדי לשבת על הגדר.

המאמצים שהשקיע שרון החלו לתת את אותותיהם, בקריאה ראשונה הורו חברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל: "בבחירות לראשות הממשלה יש לבחור במועמד שמפלגתו יותר קרובה לפעול ברוח דת ומסורת ישראל", אף שלא הוזכר שמו של נתניהו הרמז היה ברור דיו, נתניהו לא אמר נואש, ב-22 למאי - שבוע לפני הבחירות - הצליח נתניהו להתקבל לפגישה בבני ברק אצל גדולי הרבנים הגר"ח קנייבסקי, הגר"נ קרליץ והגר"מ מזוז, למרות שרבני דגל התורה סירבו לתמוך בו בגלוי בשל טענתם שאין לברך מחלל שבת, אך עצם הכניסה למעונם - שפרס יכל רק לחלום עליה - כבר הועילה.,

הגראמ"מ שךצילום: הגראמ"מ שך
הגראמ"מ שך

החרדים משקרים במדגם,
הטקטיקה של מפלגת העבודה לכל אורך הבחירות הייתה להרדים את המערכה, "ממילא הניצחון אצלנו", אמרו שם, רק בקרב המגזר הערבי פעלו ראשי העבודה להביא אותו בהמוניו לקלפיות, אך בכל הקשור לכלל הציבור הישראלי ובפרט המגזר החרדי המטרה הייתה שיבואו כמה שפחות להצביע, מנגד פעל המטה הדתי בליכוד להדגיש בלי סוף את החיבור בין פרס למפלגת "מרץ" בכדי להבהיל את הציבור החרדי, כי אם פרס ייבחר אזי תוקם שוב ממשלה שונאת דת וחרדים.

במוצאי שבת, 4 ימים לפני הבחירות, הוציאו פעילים הקשורים לחב"ד קמפיין בעד נתניהו שכלל את הסלוגן: "נתניהו – זה טוב ליהודים", קמפיין דומה בנוסח "רק נתניהו כי זה טוב ליהודים" נגנז ולא הותר לפרסום על ידי הליכוד שלושה שבועות קודם לכן, אך הפעם זה היה כנראה נשק יום הדין, והוא אכן נתן את אותותיו בציבור.

יום לפני הבחירות הפור נפל, וב'יתד נאמן' - בטאון הבית של דגל התורה, הופיעה ידיעה קטנה בעמוד הראשון: "בבחירות לראשות הממשלה הורה מרן הגרא"מ שך להצביע עבור מועמד הימין בנימין נתניהו". הייתה זו פעם ראשונה שהובעה תמיכה מפורשת בנתניהו, עוד באותו יום גם זכה נתניהו לקבל ברכה אישית מהמקובל הגר"י כדורי זצ"ל, כעת היה נראה שהפור נפל, הציבור החרדי יצביע בהמוניו לנתניהו, למרות שבש"ס התעקשו עד הרגע האחרון לא להביע תמיכה מפורשת, וזאת בעקבות ההסכם של דרעי עם רמון וביילין, השטח בפועל אמר נתניהו.

ביום הבחירות עצמו, אל מול המטות השחוקים והעייפים של מפלגת העבודה והשמאל, פעל המטה המשומן של הליכוד בהפעלת מנכ"ל המפלגה דאז אביגדור ליברמן - תוך שיתוף פעולה רשמי ומלא עם כל מפלגות הימין: ש"ס, יהדות התורה, המפד"ל ואפילו מפלגת העולים החדשה של שרנסקי.

במטה העבודה התעוררו רק לפנות ערב, כשפרס עצמו הגיע למטה וראה את נתוני ההצבעה במגזר הערבי, במקום לצעוק על הפעילים כפי שעשה בשעות שאיבד את עשתונותיו, הוא פשוט התיישב, חייג בעצמו למנהיגי הציבור הערבי והאיץ בהם להוציא את אנשיהם לקלפיות. פעילות זו הביאה על פי בדיקה מאוחרת להעלאה של 20% הצבעה במגזר, מה שהקטין את הכישלון הצורב של פרס.

ביום הבחירות עצמו נאלץ גם פרס להתמודד עם השמועה שכאילו הוא לקה בליבו ואושפז בבית החולים, מקור השמועה היה חה"כ הרב אברהם רביץ ז"ל, שלאחר מכן בשיחה עם פרס הגן על עצמו ש"רק פשוט דאג לו ורצה לדרוש בשלומו..."

קריאתם של הרבנים עשתה את שלה, ובסיומו של יום נספרו ברוב הקלפיות בבני ברק 100% הצבעה לנתניהו, מה שבוודאי הביא לו את הניצחון המיוחל, אך עם הניצחון היו גם הרבה חרדים שרצו להתעלל בפרס, ובקלפי המידגם שמו את שמו - שלא כפי הצבעתם המקורית, זה מה שכנראה נתן את התוצאה הכוזבת במדגם, ולחגיגות הגדולות בתחילת הלילה עד להיוודע התוצאות האמיתיות.

אך באמצע הלילה התהפך הגלגל, ועל כך ועוד על כהונתו הראשונה של בנימין נתניהו אי"ה בכתבה הבאה.,
ליכוד חרדים פרס בחירות הצבעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד