כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

הרה"ר מציגה: כל האופציות לקראת שנת השמיטה

במכתב שנשלח לחקלאי ישראל, מפרט הר"ד לאו את כל האפשרויות העומדות בפני החקלאי לשמיטה הבאה; ומה האופציה המועדפת?

חקלאות, צילום ארכיון.
חקלאות, צילום ארכיון.

השנה הבאה, היא שנת השמיטה, ומערכות הכשרות למיניהן החלו כבר בהערכות מוגברת, ונכנסו להילוך גבוה לקראת השמיטה שכמעט בפתח.

במנשר שנשלח לחקלאי המדינה וראשי האגודות החקלאיות במגזר היהודי, על ידי הרב הראשי הר"ד לאו, פורטו ארבע החלופות שעומדות בפניהן, לקראת השמיטה.

על כל אחד שחפץ לזכות בתעודת כשרות גם בשנה זו, לפעול על פיהן, כאשר כל אחד יכול לבחור באופציה המועדפת עליו ולהתנהל במסגרתה במהלך כל שנת השמיטה. החלופות מייצגות כמובן את דעת הרבנות הראשית וקיום אחת או יותר מהן, יאפשרו את שיווקו תוצרתו החלקאית בשווקים.

האופציה הראשונה היא אוצר בית דין.

"אוצר בית דין," כותב הרב לאו, "מופעל כ'חיכרת המטעים' על ידי בית הדין בשנת השמיטה ולמעשה, החקלאי מוסר את יבלו לאוצר בית דין, כאשר הוא מתמנה לשליח בית דין ומבצע רק את העבודות המותרות על פי הוראות בית הדין ואת שכר טרחתו הוא מקבל בהתאם לעבודתו כשליח בית הדין. בית הדין מחלק את הפירות לעמך בית ישראל וגובה את דמי החלוקה, על פירות אלו חלה קדושת שביעית ויש לנהוג בהתאם".

האופציה הבאה היא מצעים מנותקים:

"מצעים מנותקים, הם גידולים על מצעים אשר מנותקים מהקרקע ובתוך בתי גידול. הזריעה מתאפשרת גם במהלך שנת השמיטה. באופן זה ניתן לגדל גידולים שלא תחול עליהם קדושת שביעית. חלופה זו מתאימה לגידולי שדה.

האפשרות הבאה, היא החשובה והוממלצת ביותר:

"שביתת הקרקע, שמשמעותה אי עשיית מלאכה בשנת השמיטה בגידולי שדה. ובמטעים, שמירה על קיום העצים והפקר היבול וזהו הניסיון הגדול בשמירה על קדושת הארץ".

האופציה שהיא 'הרע במיעוטו' – היתר מכירה. כאן הרב לאו מצין פסקה מאד מעניינת:

"היות ואין אפשרות שכל תושבי ארץ ישראל יקיימו את מצוות השמיטה בשלימותה, על כן נמנו וגמרו לסדר מכירת הקרקע לנוכרי באופן שעל ידי כך, הקרקע הנמכרת, תהא מופקעת מדין חיוב השמיטה, ולא יבואו לידי ח"ו לידי עברה בעבודת הקרקע בשביעית. יש לדעת כי מלאכות האסורות מדאורייתא , כמו זריעה, קצירה ובצירה אינן מותרות על ידי היתר המכירה ואסור לעשותם על ידי ישראל".

במכתב שמצורף לפניה האמורה, החלקאים מתבשרים כי לצורך יישום ההערכות ופעילות בשנת השמיטה, הוקמה מנהלת השמיטה, אשר באחריותה לבצע את פעולות ההכנה לפני תחילת השנה החדשה ובכך לאפשר אספקת תוצרת חקלאית כשרה לשווקים בשנת השמיטה.

פעולות ההכנה, כוללות בין היתר איתור ומיפוי חקלאים, הדרכה והוראה של הפתרונות ההלכתיים, ועוד.
ישראל ארץ שמיטה חקלאי לאו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד