כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

בנט: "אפרוש מהממשלה אם ישוחררו מחבלים"

הכרזתו הדרמטית של השר בנט גוררת תגובות מעורבות בליכוד; בכירים אומרים כי אף אחד לא מחזיק אותו בכוח, ואלקין דווקא תומך

בנט. צילום: פלאש 90
בנט. צילום: פלאש 90

דרמה במערכת הפוליטית: יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, הודיע הערב (ה) כי מפלגתו תפרוש מהממשלה באם עסקת שחרור המחבלים תובא לאישור ותעבור חרף התנגדותו. הדברים נאמרו על רקע הדיווחים על פיהם מתגבשת עסקה חדשה, במסגרתה ישוחרר פולארד עוד לפני חג הפסח ובתמורה תשחרר ישראל כ-430 מחבלים.

בהודעה מיוחדת ששלח בנט לתקשורת, הוא האשים את הפלסטינים על כך שפנו לאו"ם. ״ישראל עומדת בימים האחרונים בפני מצב חדש", אמר בנט, "וזאת עם פנייתם של הפלסטינים לאו"ם - אשר הפרה ברגל גסה את כל ההסכמות עימם מאז הסכמי אוסלו ועד עתה.

"העיסקה המתגבשת, באם תכלול בתוכה שחרור רוצחים בעלי אזרחות ישראלית, היא פגיעה בריבונות הישראלית, ולא רק זאת - אלא שהיא נעשית כאשר הפלסטינים לא משכו את בקשות הצטרפותם הבינלאומיות.

"אשר על כן, במידה ותבוא בפני הממשלה הצעה לשחרור רוצחים ישראליים, הבית היהודי תתנגד להצעה. במידה וההצעה תעבור - הבית היהודי תפרוש מהממשלה אשר משחררת רוצחים בעלי אזרחות ישראלית.

"בערב זה של חג הפסח, חשוב לזכור כי יצאנו מעבדות לחרות כדי שנוכל לנהל בישראל מערכת חוק ומשפט, אשר תגן על אזרחי ישראל - ולא מערכת אשר נסחטת על ידי חבורת טרוריסטים ומשחררת את אזרחיה הרוצחים. זהו מעשה סחיטה וכניעה לטרור שלא נוכל להשלים עימו, זהו סף המינימום של הכבוד הלאומי ולא נוכל להשלים עם רמיסתו".

לסיום מאחל בנט: "אני מאחל לאזרחי ישראל חג פסח כשר ושמח, ומקווה שאחינו יהונתן פולארד ישוחרר מהכלא במהרה, ולא בעסקאות שאינן מוסריות כמו זו שמוצגת כעת״.

המערכת הפוליטית מגיבה לבנט
ח"כ איילת שקד גיבתה את דבריו של בנט ואף הסבירה אותם. בעמוד הפייסבוק שלה היא פרסמה כי "ישראל נמצאת בנפילה חופשית; קודם אמרו שהפלסטינים לא חתמו על בקשות הצטרפות לאמנה, אחר כך שהם חתמו ולא הגישו, אחר כך שהם הגישו ויעצרו את זה. ועכשיו אומרים שזה כבר מאוחר מדי - הבקשות אושרו , ועדיין רוצים לשחרר מחבלים ישראלים.

שחרור רוצחים ישראלים זוהי פגיעה בריבונות הישראלית, אלה בעלי תעודות זהות ישראליות כמוני וכמוכם. צריך לשים סוף לסחטנות הפלסטינית. רוצים מו"מ? תפאדל. ישראל לא צריכה להתפרק מריבונותה בשביל זה".

לעומת זאת בכירים בליכוד הגיבו לדברי בנט ואמרו כי אף אחד לא מחזיק את בנט בכוח: "אנחנו לא מחזיקים אף אחד הממשלה בכוח. מדובר בשיטת איומים ידועה של בנט - לאיים כשברור לו שמדובר באיומי סרק שלא ייצאו לפועל".

עם זאת, בליכוד נשמעו גם קולות אחרים, ואף כאלה שתמכו בבנט. סגן שר החוץ זאב אלקין המזוהה עם המחנה הלאומי בליכוד אמר כי אסור לתת את הלחי השנייה כשיורקים לנו בפרצוף.

"אני קורא לראש הממשלה" אמר אלקין "להימנע מחזרה לעסקה שתכלול שחרור המוני של מחבלים והקפאת בניה, בוודאי כל עוד שהפלסטינים לא משכו את פנייתם לאו"ם. חזרה למתווה העסקה במצב כזה תשדר חולשה ותהווה פרס לפלסטינים על סרבנותם, ורק תעודד את רצונם לנגח את מדינת ישראל בזירה הבינלאומית. אסור שניתן את הלחי השנייה כשיורקים לנו בפרצוף. בדרך הזו של כניעה לתוקפנות הפלסטינית תמיד רק הבאנו על עצמנו אסונות. חתימה על העסקה בתנאים הנוכחיים עלולה להביא לזעזוע פוליטי ולדרדר את מדינת ישראל לבחירות חדשות".

ח"כ עמר בר-לב ממפלגת העבודה הגיב לאולטימטום שהציב שר הכלכלה בנט בנושא שחרור האסירים הישראלים ואמר כי בנט הוא האדם היחיד בממשלה שעומד על עקרונותיו. בר לב קרא גם ללבני ולפיד לעמוד על שלהם ולהכריז כי בלא פריצת דרך משמעותית הם יפרשו מהממשלה.

"הייתי מצפה מהתנועה ויש עתיד לשים אולטימטום משלהן", אמר בר לב, "ולהכריז כי אם לא תוקפא באופן מידי הבנייה מחוץ לגושים ולא תושג פריצת דרך משמעותית בדרך להסכם בתוך מספר חודשים, הן יעזבו את הממשלה.

"אינני מסוגל לתאר את הציניות של ישיבתם של לבני ולפיד בממשלה תוך מתן חסות להמשך המשא ומתן כאמצעי הישרדות פוליטית של ראש הממשלה ושלהם עצמם. לצערי, האדם היחיד בממשלה שעומד על עקרונותיו הוא בנט בעוד לבני ולפיד ממשיכים לשמש כעלה תאנה להמשך הקיפאון".
מחבלים פולארד פרישה בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד