ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

עוד תשמעו אותו: דניאל דהאן בראיון וסינגל בלעדי

הוא החל את דרכו המוזיקלית במקהלת בית הספר רפופורט, המשיך עם 'יצחק מאיר וחברים' וכסולן מקהלת 'מיתרים', וכעת הוא מציג סינגל ראשון - נהורא • הכירו את דניאל דהאן, תלמיד ישיבה בן 22 שהספיק לגשת 'נעילה' בקיבוצים של השומר הצעיר, לשיר לחולים בקומה ובעיקר לרגש • ויש גם בונוס לצפיה

עוד תשמעו אותו: דניאל דהאן בראיון וסינגל בלעדי


הכרת הטוב ל'נהורא'
הסינגל הראשון של דהאן הוא 'נהורא', ויש גם הסבר.

"אביאל גראוכר, הבן של דדי גראוכר, הוא חבר ילדות שלמד איתי יחד בישיבת נהורא, שרנו תמיד ביחד. הוא כישרון מוזיקלי אדיר, אבל היכולות האמת נדירות שלו הן בעיבוד. הלחנו את השיר נהורא כשלמדנו עדיין בישיבה, אבל עוד לא יצא לפועל להכיר את זה לציבור הרחב. רק עכשיו השלמנו את העבודה על השיר שמוגש פה לפניכם. השיר הוא על הישיבה שלמדנו בה 4 שנים, אצל הרב אברהם יצחק גרינבוים. זו הכרת הטוב שלי לישיבה על מה שהיא תרמה לי, ואני מקווה שזה יהיה ה'המנון' הרשמי של הישיבה".

"בישיבת נהורא קיבלתי את כל העיצוב של האישיות שלי, כל צוות הר"מים ובפרט הרב שמואל סמט, שנתן לי עצות בכל נושא בחיים, יחד עם ראש הישיבה הרב גרינבוים, נתנו לי את הכלים והערכים שמנחים אותי, והעניקו לי דוגמה של אישיות ראויה של יהודי שומר תורה ומצוות וירא שמים".

• רבני 'נהורא' ידעו על היכולות המוזיקליות שלך?

"קצת, יש בנהורא מושג שנקרא 'זיץ' מדי שבוע ביום חמישי בערב. בשנה האחרונה ללימודים ניהלתי את זה. בנוכחות כל ראשי הישיבה והתלמידים ראש הישיבה מוסר את השיחה השבועית, ואחר כך שרים אל תוך הלילה".

• אלו שירים אתה אוהב?

"שירי נשמה, שצריך לקחת משהו ישן וטוב בסגנון קרליבך, ולעבד אותו מחדש עם רגש. באופן ספציפי מדברים אלי שירים כמו השבעתי, שמע בני, אוחילה לקל ובסגנון הזה".

• 'נהורא' גם יופיע בדיסק?

"השיר נהורא הוא סינגל ראשון מתוך אלבום שייצא, ועליו אנחנו עובדים בימים אלה, והוא ייקרא בעז"ה נהורא. יש עוד חומרים עצמאיים שכבר בהפקה. אני מופיע בחתונות ובאירועים ומקווה להתקדם בעז"ה, העיכוב נובע מכך שאני פרפקציוניסט וחייב להרגיש שזה מוצר שלם".


נעילה בחדר האוכל של הקיבוץ
את דרכו בעולם השירה, החל דניאל כילד במקהלת בית הספר רפופורט בירושלים. "עשינו שבתות חזנות עם מיכאל שטרייכר בזמנו, המוזיקה תמיד היתה שם, רק שעוד לא חשבתי שאוכל לעשות עם זה משהו", הוא מספר.

"אמא שלי מאוד דחפה אותי לכיוון המוזיקלי ולממש את עצמי, בגלל שהיא שמעה אותי כל הזמן שר. היא טענה בכל השנים שהיא מזהה משהו מיוחד - לא רק בגלל שאני הבן שלה, ומה שהכריע את הכף זה שאני יכול לקרב על ידי המוזיקה אנשים שרחוקים מהדת".

• ניסית לממש את זה כאמצעי לקירוב?

"לפני 3 שנים היה לי חלום לעשות ימי כיפור לקיבוצים מרוחקים שאין בהם אפילו בית כנסת, להגיע ולקרב את האנשים ליהדות. התחלתי בכפר מנחם, קיבוץ של השומר הצעיר, הבאתי לשם ספר תורה וסידורים עם עוד מנין בחורים, עשינו את זה בחדר אוכל, כי אין שם אפילו בית כנסת. תפילת יום כיפור שהתחילה עם מאה אנשים, ובסיום נעילה כשעשיתי 'עושה שלום' והסתובבתי לקהל, הופתעתי לגלות כ-400 איש צמאים ליהדות וכמהים לשירה ולתפילה. ילדים שעמדו והסתכלו לראשונה בחייהם על תפילה יהודית.

"המשכתי גם בשנה שעברה בכפר קיש. גם שם הגיעו אנשים שהיו מרוחקים לחלוטין מהדת, והחיבור של תפילה ויהדות מתוך מוזיקה שכיף לשמוע, ועוד ביום כיפור, השפיע עליהם וריגש אותם".

אפרופו רגש, דניאל נזכר בסיפור נוסף.

"היה אברך, אבא לשלושה ילדים, שהגיע לבית חולים לטיפול נמרץ ללא ההכרה. באותה תקופה הייתי שר גם עם 'יצחק מאיר וחברים', להקה מוכשרת של יצחק מאיר. אח של יצחק התקשר אלי ואמר לי שהאברך הזה הוא קרוב משפחה שלהם שמאוד אוהב שירי רגש, וביקש שאגיע לבית החולים.

"הגעתי והתחלתי לשיר שירי נשמה, ובגלל שהוא היה בקומה, הוא אמנם לא מתפקד, אבל יכלתי לראות שהוא שומע ומתרגש, רואים את הדופק עולה. למחרת הודיעו לי שהוא נפטר, ונורא התחברתי לזה, כי הרגשתי שאני מרגש אותו ושיש לי משהו שאני מפספס ולא משקיע בו מספיק".

• לסיום, כיצד אתה מתקדם, מי מכוון אותך מבחינה מקצועית?

"כשאני מתחיל כחזן בשבת, הביצועים שאנחנו עושים לשירים הם ביצועים מיוחדים של המנצח צביקה קצובר. עיבודים שמאד חודרים ללב של כל אדם בכל ז'אנר יהודי. צביקה גם יושב איתי באופן אישי ומכוון אותי מבחינה מקצועית. חוץ מזה, גם החברים עוטפים ומחזקים אותי כל העת בהערות ועצות לגבי כל שלב במוזיקה".
חזנות חסידי זמר מקהלה דניאל דהאן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד