כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

משטוקהולם לטלביה • פרופ' שכטמן מחפש לאחד את העם

את האקדמיה השבדית הוא כבש, עם כנסת ישראל הוא מתקשה • הכירו את פרופ' דן שכטמן, נצר לשושלת חסידית והמדען שרוצה להיות נשיא • מה הוא מתכנן בתחום החינוך, ההשכלה ושילוב החרדים בשוק התעסוקה? • מדוע הוא מצפה שהחרדים יתמכו במועמדותו? • ולמה הוא לא רוצה להתערב בנושא המדיני?

שכטמן. צילום: אתר הטכניון
שכטמן. צילום: אתר הטכניון

הוא רוצה להיות נשיא, אבל אין לו ניסיון פוליטי, הוא גילה את קיומם של הגבישים הכמו-מחזוריים, אבל ספק רב אם גילה את כוחן של האצבעות בכנסת. פרופ' דן שכטמן, פרופ' מחקר בפקולטה למדע של הטכניון, חתן פרס ישראל לפיזיקה ופרס נובל לכימיה, מתמודד על כסאו של שמעון פרס, תוך קריצה לעבר - נשיא המדינה הראשון פרופ' חיים ויצמן שהיה מדען אף הוא, ומי שהוצע לו לכהן כנשיא המדינה השני - המדען היהודי אלברט איינשטיין.

• באיזה תחום תרצה לפעול כנשיא?

"הדבר הראשון הוא חינוך. ואני אומר חינוך בדגש על חינוך - להבדיל מהשכלה. חינוך משמעותו היא כיצד להפוך צעיר או צעירה לאדם חיובי, 'מענטש', כלשון המשנה בפרקי אבות: במקום שאין 'איש'. וזה דבר שחסר כיום בארץ, תכניות החינוך המעטות שקיימות לא משיגות את המטרה. ישנן תופעות רבות של אלימות ותופעות שליליות נוספות.

"הדבר השני שברצוני לקדם זה נושא ההשכלה. זהו נושא חשוב כיון שאנשים ללא השכלה משתכרים שכר נמוך מאוד. רמת השכר מושפעת באופן ישיר ממצב ההשכלה. ואני רוצה להקדיש תשומת לב לנושא הזה. ישנם אנשים שמפאת העובדה שהם מחוסרי השכלה הם לא עובדים, ומחמת כך הם נאלצים להזדקק לצרכי הבריות. ישנן קבוצות גדולות כאלה באוכלוסיה שמפאת כך אינן מתפרנסות בכבוד, ואני רוצה לעשות בכדי לשנות את העובדה הזו.

"נושא נוסף הוא בריחת המוחות. ישנם מוחות טובים מאוד ואפילו כאלה שכבר נמצאים בחו"ל שרוצים לחזור לארץ, אבל אין להם לאן. אם נבנה מרכזי מחקר ממשלתיים כפי שנהוג במדינות אחרות בעולם, נוכל להחזיר מוחות רבים ארצה. אפשר לבנות בגליל מרכז מחקר לביו טכנולוגיה, בנגב שיעסוק בחקר גידולים חקלאיים במקומות יבשים וכך נוכל גם לקדם את האזורים הללו - הנגב והגליל.

"מעבר לכך אני חושב שאוכל לקדם בצורה משמעותית את נושא התדמית של ישראל בעולם. ישנן תופעות רבות של גינויים וחרמות שאמנם אינן עדיין במיינסטרים אך הן מטרידות. אני כבר היום מייצג את ישראל בעולם בהזדמנויות רבות. גם היום, למרות שאינני נושא בתפקיד רשמי של נשיא המדינה, אני נותן כמאה הרצאות מידי שנה באנגלית ומייצג את ישראל בכבוד. בהזדמנויות אלה נפגשתי עם מנהיגים רבים מרחבי העולם שביקשו לפגוש אותי, וייצגתי את ישראל בפניהם בצורה שהם לא הכירו. הצגתי את ישראל הדמוקרטית, המודרנית והיזמית. יש לנו מערכת בריאות משוכללת מאוד שבזכותה אורח החיים בישראל הוא גבוה מאוד ביחס לעולם. הצגתי בפניהם את ישראל של ההייטק והמיזמים הטכנולוגיים שמביאים הכנסה גבוהה מאוד לנפש.

"גם בארץ פעלתי בתחומים רבים. בימים אלה אני מכין תכנית ללימודי מדעים לילדים בכיתות א (!). אני מכין עשר תכניות ללימודי פיזיקה לילדים. בימים הקרובים אני הולך לצלם את שתי התכניות הראשונות, ואחר כך הן משודרות בערוץ הטלוויזיה החינוכית. לאחר מכן ישודרו עשר תכניות במדעי כדור הארץ ואחר כך בביולוגיה.

"פעילות נוספת שאני מקדם יחד עם ראש עיריית חיפה היא תכנית לימודי מדע לילדים בגילאי הגן. זו תכנית שכבר רצה כשנה וחצי בשטח ובמסגרתה פועלים כשישים גנים מכל המגזרים שאליהם מגיעים מדענים ומלמדים את הילדים מדעים. אלו פעילויות שאני עושה מלבד העובדה שכבר כ-27 שנים אני מעביר בטכניון קורס בתחום היזמות הטכנולוגית - למרות שזה אינו התחום שלי, אני מדען חומרים, אך מפאת חשיבותו אני עושה ככל יכולתי בכדי לקדם אותו ומעביר את הקורס. אני יזמתי אותו ואני גם מעביר אותו במשך כל השנים הללו. יש לקורס הזה כבר כ-10000 בוגרים, שהם בעצם מהנדסים שנדבקו בחיידק הזה של היזמות ופועלים בתחום שמקדם את המדינה שלנו".


"מפליא אותי שהחרדים לא תומכים בי"
• איך אתה חושב שתוכל לקדם את הנושאים הללו מבית הנשיא?

"שאלתי את עצמי את השאלה הזו לפני שהצגתי את מועמדותי, והגעתי למסקנה שמעמדת הנשיא ניתן - תוך דו שיח עם מקבלי ההחלטות, שאת חלקם אני מכיר כבר מקדמת דנא - אוכל לקדם דברים רבים שחשובים למדינת ישראל. לדעתי עמדת הנשיא היא עמדה שממנה אוכל לעשות זאת בצורה הרבה יותר טובה.

"למרות שמדובר שתפקיד יצוגי בלבד, האדם הוא זה שעושה את התפקיד. וכפי שהנשיא שמעון פרס לקח את התפקיד לכיוון פוליטי, כך גם אני אוכל לפעול בתחומים החשובים הללו. אך ראוי לציין כי הנושאים שאני חפץ לקדם אינם נושאים פוליטיים, הם נושאים א-פוליטיים שיש לגביהם הסכמה רחבה. אין חולק על נחיצותם של נושאים כמו חינוך השכלה ומעמד ישראל בעולם".

• כיצד אתה פועל במישור הפוליטי בכדי להיבחר לתפקיד?

"בשלב הראשון, אני זקוק לגייס את עשרת החתימות הנדרשות בכדי להציג את מועמדותי. כרגע, לצערי, עוד לא הצלחתי להשיג את החתימות הנדרשות. עברתי כבר למעלה ממחצית מחברי הכנסת והתשובות שקבלתי הינן שליליות, וזה כולל גם את ראשי המפלגות החרדיות שלא הסכימו לתת לי את האפשרות להתמודד. הם לא פקפקו בכך שאני ראוי לתפקיד, אך כל אחד באופן אישי הסביר לי מדוע הוא לא יוכל לחתום. הייתה בינינו שיחה נעימה מאוד אך ללא תוצאות.

"זה מפליא אותי כיצד למרות היריבויות הפוליטיות עם חלק מהמועמדים האחרים - הם לא חושבים לתמוך בי. בהקשר זה אספר לך כי אני נצר לשושלת של חסידי סטולין. ואף נפגשתי לאחרונה עם האדמו"ר מקרלין סטולין בביתו שבגבעת זאב בירושלים. בקשתי לפגוש אותו בכדי לרדת לשרשי המשפחה שלי, הסבא רבא שלי היה מחשובי החסידים, אבל התברר לי שהם אינם יודעים על משפחתי יותר ממה שאני ידעתי קודם לכן. נפגשנו והיתה בינינו שיחה מעניינת מאוד. אחר כך הזמין אותי גם הנציג של חסידות סערט ויז'ניץ כאן בחיפה, ואף עמו קיימתי שיחה מעניינת מאוד.

"יש גם קבוצה של חרדים בטכניון, ואף נפגשתי עם נציגם, דיברנו יחד על קידום השכלה לחרדים. למעשה, גם עם האדמו"רים שנפגשתי שוחחתי בנושא הזה, והבהרנו במספר נקודות כיצד ניתן לקדם את הנושא הזה בשיתוף פעולה עם המוסדות האקדמאיים. לבנות מכללות מיוחדות לחרדים בכדי שיוכלו לרכוש מקצוע מבלי לגרום לביטול תורה, כאשר בנוסף ללימוד התורה - למי שיחפוץ בכך תינתן האפשרות ללמוד מקצוע".


"אפעל בנושא המדיני כרצון ראש הממשלה"
"המטרה הראשונה שלי כנשיא היא למצוא את המשותף והמאחד בין כולנו", אומר שכטמן. "אנחנו מדינה מפולגת, ולא רק בהקשר של החרדים. אנחנו צריכים לקדם הידברות ולהגיע למצב שכולם יוכלו לדבר עם כולם, להבין את כולם ולהתחשב אחד ברגשותיו של רעהו. אנחנו מדינה שעדיין מצפה לאיחוד בין חילונים לחרדים, יהודים וערבים, אשכנזים ומזרחיים. וזהו תפקידו של הנשיא - למצוא את המאחד.

"אינני מביע את דעתי על חוקי הכנסת, ויש נושאים שאני מצהיר מראש שלא אתערב בהם, כדוגמת נושא ההתנחלויות שמהווה מקור לחילוקי דעות. אני חושב שהנושאים הללו שייכים לכנסת ולממשלה, הנשיא לא צריך להיות מעורב בהם. התפקיד שלו הוא לקדם נושאים פנימיים שיש לגביהם הסכמה ולייצג את ישראל בכבוד רב בעולם. נקודת המוצא של תפקיד הנשיא היא לחפש את המקשר והמשתף בין חלקי האוכלוסיה בכדי להביא לקירוב ולאיחוד בתוך העם. כל דבר שמקדם את זה הוא מתפקידו של הנשיא".

• אתה מצהיר על כך שכנשיא לא תפעל בנושא המדיני כלל?

"בנושא זה, אפעל על פי עמדת הממשלה וכפי שיבקש ממני ראש הממשלה הנבחר. אם הוא יבקש ממני לייצג את עמדת הממשלה - אעשה זאת.

"לסיום אני מקווה מאוד שחברי הכנסת יעניקו לי את הזכות להתמודד בכך שיעניקו לי את עשר החתימות הנדרשות. ואני מקווה שגם לאחר שאגיע לכך ואציג את מועמדותי הם יתמכו בי. צריך לזכור שכל עוד מגיע חבר מפלגה ומציג את מועמדותו לתפקיד הוא כבר משוייך לחלק מסוים באוכלוסיה, כיון שאותה הוא ייצג עד היום. אני לעומת זאת, לא הייתי חבר בשום מפלגה מעולם, וגם אם יש לי דעות פוליטיות, מעולם לא הבאתי אותן לידי ביטוי. ובוודאי שלא אביא אותן לידי ביטוי בתפקידי כנשיא. כך זה ראוי להיות".

• חג שמח ובהצלחה.

"חג שמח לך ולכל קוראי וגולשי בחדרי חרדים".
פסח פרס מועמד שכטמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד