ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

האם בנק הוא גם בית כנסת?

"הלקוח הביט בכעס ואמר: 'מה זה פה? בית הכנסת? בבנק פלוני זה לא היה קורה'. הפקיד העדין, כבש פניו בקרקע, החליט לא להשיב" • חברון גרנביץ משגר תשובה הולמת לאברך משי לחוץ

האם בנק הוא גם בית כנסת?


את חשבון הבנק העסקי שלי אני מנהל בבנק שהכי מזוהה עם הציבור החרדי. לא! אני לא חושב שמדובר בבנק הכי טוב, כי אין מושג כזה "בנק טוב". כולם יסובבו אותך עם תחשיבים והבטחות ובסוף יכניסו אותך לאותו בור.

אני שם, כי אני חושב שצריך לתת כבוד לבנק שמיסודו הוקם עבור הציבור שאליו אני משתייך. אני מוקיר ומעריך בנק שבמשך עשרות שנות קיומו העסיק עובדים רק מהציבור שלנו, בנק שמיסודו התנהל על פי ההלכה, בנק שבמשך כל שנות קיומו הכיר במצוקתם של מוסדות התורה והחסד ותמיד היווה עבורם משענת. אני שם כי עובדיו הם האנשים שמשתייכים למגזר שלי. אני מצביע לכנסת עבור מפלגה חרדית, אני שולח את ילדי למוסדות חינוך חרדיים, אני מתפרנס מלקוחות אשר ברובם הם חרדיים - וגם את חשבון הבנק שלי אנהל בבנק חרדי.

למרות תופעת השנים האחרונות של "גיור סניפי בנק", למרות שכל הבנקים גילו את הפוטנציאל שלנו והקימו סניפים "המיועדים למגזר", למרות עמודי הפרסום בהם נראים אברכים צועדים לבנק עם גמרא - מאומה לא השפיע עלי. אני רוכש כבוד לבנק שיסודו בתוכנו ולא גויר במהלך השנים האחרונות

הייתי שם בשבוע שעבר. סניף מפואר, רחב ידיים ומודרני. המתנתי בסבלנות לתורי. מאחורי, שורה של עמדות פקידים, כל אחד בכוכו, עסוק בתפקיד שונה מרעהו.

ואז ראיתי אותו - אברך צעיר, מראהו חסידי ומהודר, אדרות משי לופתות את צווארונו ואת קצות שרוולי חולצתו. ניכר היה עליו כי לא ירחק היום והטרחה שבהגעה לבנק תיחסך מאיתו, ואת התפקיד הזה יעשה במקומו משמשו בקודש.

הוא התרוצץ אנא ואנא כשמסמך בידיו, חיפש פקיד מסוים, הראה סימני לחץ ומהירות. הפקידים משכו כתפיהם באי נעימות באומרם: "איננו יודעים להיכן נעלם האיש שאתה מחפש, תמתין כמה דקות, כנראה מיד יגיע".

אברך המשי התהלך אנא ואנא בעצבנות, כשהוא פולט צקצוקי חוסר סבלנות.

כעבור כמה דקות הופיע הפקיד והתיישב במקומו. הוא התנצל בפני הלקוח הממהר: "אני מקפיד על תפילין ר"ת, השקיעה כבר כמעט והופיעה, הלכתי להניח תפילין. אני מתנצל".

הלקוח הביט עליו בכעס ואמר: "מה זה פה? בית הכנסת? בבנק פלוני זה לא היה קורה".

הפקיד העדין, כבש פניו בקרקע, החליט לא להשיב ובטון רגוע אמר לו: "אני שוב מבקש סליחה, במה אוכל לעזור לך אדוני?".

אז עכשיו החלטתי לענות במקום פקיד הבנק המבויש: דע לך, אברך יקר, שאתה בית הכנסת, שכניך בבניין המגורים הם בית הכנסת, המלמד של בניך הם בית הכנסת, חבריך מבית הכנסת הם בית הכנסת, והעיר שהנך מתגורר בה היא בית הכנסת.

אין שום סיבה שבעולם, שהבנק בו אתה מנהל את חשבון הבנק שלך, לא יהיה בית הכנסת, ואין שום הצדקה לחוסר ההבנה שגילית כלפי פקיד בנק שפרש קמעא לקיים מצווה.

אם נמרוד יהלום, פקיד הבנק בבנק אחר, לא מעז להניח תפילין ולעכב אותך כמה דקות, אז אתה מוזמן ללכת אליו ולהישאר שם. ואל תשכח להסביר לו ש"רבנו תם" זה לא ההוא מההגדה שהחליטו להצמיד לו את התואר "רבנו", אלא מדובר בנכדו של רש"י.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד