י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

"אין לבוררות שום תוקף על פי התורה"

המחלוקת בפוניבז': הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי במכתב חריף לבורר הגרח"ג צימבליסט • מודיעים: "אין לבוררות תוקף, כל כוחם רק מכוח הערכאות" • חשיפת 'בחדרי חרדים': בידי הגראי"ל מכתב התחייבות מהגרח"ג שלא לדון ללא הסכמתו • ומה מגיבים תלמידים בשני הצדדים? • פרסום ראשון

"אין לבוררות שום תוקף על פי התורה"

התפתחות דרמטית במאבקים המתנהלים מזה שנים ארוכות בישיבת פוניבז': הגראי״ל שטיינמן והגר״ח קנייבסקי הורו במכתב מיוחד כי לבורר הגרח"ג צימבליסט אין יותר סמכות על פי דין תורה לדון במחלוקות בישיבה, וכי אם ימשיך לדון - דינו כדין ערכאות, זאת מכיוון שרק מכוחן הוא מקבל את סמכותו לדון.

במכתב, עליו חתומים גם שלושה דיינים מבית דינו של הגר"נ קרליץ (הגר"ש רוזנברג, הגר"י סילמן והגרי"מ רובין), מפורט כי לאחר השנים שעברו מאז התקבל דין הבוררות והדין ודברים שהיה בין הצדדים בערכאות במשך אותן שנים ולאחר שגדולי ישראל כבר קבעו את דעתם בנושא, הרי שכינוס הבוררות מחדש שנעשה לאחרונה הוא בניגוד לדעת תורה, "ואין לזה שום תוקף על פי התורה וכל כוחם הוא רק מכח הערכאות בלבד, ועל כן מה שהרה"ג ר' אליעזר כהנמן וישיבת פוניבז' אנוסים לדון בפניהם אין לזה תוקף על פי דין תורה".

כזכור, לפני מספר חודשים אישר בית המשפט - לאחר ערעור שהוגש - את פסק הבוררות שנעשה בהרכב בראשותו של הגרח"ג צימבליסט. בעקבות כך הורה הרב צימבליסט על כינוס הבוררות לדיון חדש. אולם עוד טרם התכנסו הבוררים הורו גדולי ישראל להגרח"ג צימבליסט במכתב, שתוכנו מתפרסם לראשונה ב'בחדרי חרדים' - כי עליו לחדול מלדון במחלוקת.

את המכתב העבירו לידיו של הגרח"ג ראש ישיבת אור ישראל הגר"י רוזן והגרא"נ גרבוז. אולם כתגובה לכך הודיע הגרח"ג צימבליסט כי הוא ממשיך לנהל את הדיון, ואף הורה על כינוס הבוררות לדיון נוסף.

בעוד הבוררות ממשיכה להתנהל, מצפים מקורבי הגר"א כהנמן לראות כיצד יגיבו הגראי"ל והגר"ח לסירובו של הגר"א צימבליסט. לטענתם, לאחר שהסתיימה הבוררות בשנת תש"ס, חתם הגרח"ג צימבליסט בפני הגראי"ל שטיינמן כי לא ישוב לדון ולכנס את הרכב הבוררות ללא אישורו של הגראי"ל. זאת לאחר שהגרי"ש אלישיב הורה לשני הצדדים כי הגראי"ל יהיה הסמכות היחידה שתחליט בכל השאלות שיתעוררו לאחר שיסתיימו הליכי הבוררות. הגראי"ל התנה את הסכמתו לכך בכך שהבוררים לא יתכנסו ללא אישורו והם אף חתמו על כך.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' אומר אחד מתלמידי הרב כהנמן: "אם הרב צימבליסט יתעלם מהוראתם של גדולי ישראל, הם ינקטו בצעדים חריפים יותר נגדו. את הליגיטמציה לדון בתיק הוא כבר איבד, מאחר ולכולם ברור שהוא לא נייטרלי". לעומתו, תלמיד מהצד שכנגד אומר: "זה כבר לא סוד שהגראי"ל, ובפרט הגר"ח, שייכים לצד של הרב כהנמן. אנחנו כפופים להנהגתו של הגר"ש אויערבאך, ואני לא מאמין שהוא יחתום על המכתב לרב צימבליסט".

הנוסח המלא, כפי שנחשף לראשונה בפורום 'בחדרי חרדים' כאן

בס"ד

י"ט שבט תשע"ד

בעניין שהרה"ג ר' שמואל מרקוביץ פנה להגר"ח צימבליסט שליט"א בתביעה לדון כנגד הרה"ג ר' אליעזר כהנמן, ישיבת פוניבז' בע"מ וישיבת פוניבז' ע"ר. וזאת בהתאם להחלטת הערכאות כי יש להרכב הבוררות מהעבר סמכות חוקית לדון בעניין.

לאחר שעברו הרבה שנים מהדו"ד והפס"ד עם ההוספות מגדולי ישראל שיצא בשנת תש"ס, וכן לאחר השתלשלות העניינים עד עתה, וגם לאחר שראינו הדו"ד שבין הצדדים בערכאות בעניין סמכות הבוררות, וכן הובאו לפנינו עמדתם של גדולי התורה וההוראה שליט"א דעתנו דעת תורה, בודאי אין להמשיך הבוררות הנ"ל ואין לזה שום תוקף ע"פ התורה וכל כוחם הוא רק מכח הערכאות בלבד, וע"כ מה שהרה"ג ר' אליעזר כהנמן וישיבת פוניבז' אנוסים לדון בפניהם אין לזה תוקף ע"פ דין תורה.

וע"ז באנו עה"ח

יהודה סילמן, שריאל רוזנברג, יצחק מרדכי רובין. חיים קנייבסקי, אי"ל שטיינמן
פוניבז' מכתב הגראי''ל הגר''ח צימבליסט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד