ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

מהפכה: ת"תים אשכנזיים בשליטה ספרדית

המחלוקת על השליטה במוסדות איתרי עולה שלב: במסגרת המאבק הוצע להעביר את ת"ת איתרי ברמות לידי מעיין החינוך התורני. הגראי"ל תומך, הגרי"ש בינתיים מתנגד, ו'יתד' יצא במתקפה • פרסום ראשון

צילום אילוסטרציה. למצולמים אין  כל קשר לידיעה
צילום אילוסטרציה. למצולמים אין כל קשר לידיעה



מי שעקב אחרי ביטאון 'דגל התורה' בשבועות האחרונים, זכה לראות מתקפה חריפה נגד מוסדות המתוקצבים על-ידי המדינה. העיתון וקוראיו מורגלים בכתיבת ובקריאת מחאות והתקפות חריפות. אך במקרה זה התעלה העיתון על עצמו, ובכותרות ענק בישר לקהל קוראיו: מרנן ורבנן נזעקים להגן על החינוך הטהור.

דא עקא, גם טובי תלמידי החכמים שבין קוראי העיתון לא הצליחו להיזכר במערכה שנפתחה נגד המוסדות החרדים, המצדיקה טקסטים חריפים שכאלו. גם נבירה במרתפי הזיכרון, לא הולידה ממצאים חדשים שיצדיקו את הנוסחאות שנשלפות אך ורק בעיתות חירום.

בימים האחרונים קיבלו הקוראים, או לכל הפחות קוראי העיתון המתגוררים בשכונת רמות בירושלים, את התשובה. הסיפור הסבוך נמשך על פני מספר שנים, אך נשתדל להביא כאן את תקצירו.

כשפערים עדתיים נעלמים

בשכונת רמות קיים תלמוד-תורה השייך למוסדות איתרי. כזכור, עמותת איתרי התפרקה לפני מספר שנים, ועל המשך ניהולה ניטשו קרבות בבית דין ובבית משפט. בתום הדיון זכה הרב חיים וויס במוסדות השייכים לאיתרי.

הפסק דין לא מצא חן בעיני אי אלו גורמים, שבמקרה היו הצד השני בדיני התורה ובהליכים המשפטיים. בשנים האחרונות עשו האחרונים צעדים בכדי להצר את רגלי אנשי העמותה המנהלת את המוסדות.

לאחרונה, הכריע בית המשפט כי יש לפסול את עמותת איתרי, והם אינם יכולים לקבל תקציבים.

הגזירה הנוראה נפלה על מנהלי תלמודי התורה כרעם ביום בהיר. המוסדות נקלעו למצוקה תקציבית קשה, ופתרון - אין. בישיבות קדחתניות שערכו מנהלי המוסדות הוחלט להעביר את הרשת לבעלות אחת מרשתות החינוך החרדיות.

רשת החינוך העצמאי, שהייתה בעדיפות עליונה מבחינת ההתאמה לסגנון בו מתנהלים הת"תים, ירדה מהפרק. הבעיות הסבוכות איתם מתמודדת הרשת מבחינה חוקית, לא מאפשרות להוסיף לרשת בתי ספר נוספים.

ההצעה הבאה הייתה: רשת החינוך התורני של ש"ס. אמנם, ההתאמה לא משהו, שכן אחרי הכל מדובר ברשת ספרדית, והת"תים מיועדים לציבור האשכנזי, אבל בעיתות מצוקה, מתברר שגם פערים עדתיים נעלמים כהרף עין. את ההצעה המדוברת הציע הצד שהפסיד בבית המשפט. ואכן, חלק מהמוסדות עברו לרשת מעיין החינוך התורני.

בשכונת רמות ההעברה לא צלחה. מנהלי הת"ת, שמשתייכים לצד המנצח בדין התורה, סירבו לשתף פעולה עם המהלך. לטענתם, כל המהלך נועד רק בכדי להוציא מידיהם את השליטה - ואת זה הם לא יאפשרו.

השליחים יצאו דחופים

זוכרים את הפתיחה על המתקפה ביתד? מצוין.

מתברר כי כל המאבק נגד מעבר מוסדות פטור (הת"תים של איתרי, עד להסדר המדובר) למוסדות מוכר שאינו רשמי (מעיין החינוך התורני, אליה רצו להעביר את הת"ת), בא כתגובה להצעה להעביר את הת"ת לידי הרשת הספרדית. העיתון פתח במתקפה המיועדת לעיני הגורמים המעורבים, לפיה הנסיונות להעביר את הת"ת למעיין החינוך, יתקלו בהתנגדות קשה.

בימים האחרונים חלו מספר התפתחויות בפרשה. מספר רבנים פנו לגדולי ישראל בבני-ברק, וטענו בתוקף שההחלטה שלא לעבור לרשת החינוך התורני, משמעותה סכנה חמורה להמשך קיומו של הת"ת. הגראי"ל שטיינמן שמע את הטענות ושלח שליח מיוחד אל הגרי"ש אלישיב עם מכתב, בו הוא כותב שדעתו היא שיש לעבור לרשת החינוך התורני, אך הוא רוצה לשמוע את דעת הגרי"ש בעניין.

הגרי"ש קרא את המכתב, התעניין בפרטים, ושלח שליח מיוחד אל הגראי"ל שטיינמן, על מנת לברר את הפרטים עד תומם. בימים הקרובים אמורה להתקבל ההחלטה: האם יעבור תלמוד תורה איתרי ברמות לידיים ספרדיות ולשליטת המדינה או שימשיך להיות מוסד פרטי.

אין ספק שההחלטה שתתקבל, תסמן את המנצח במשפטים הארוכים המתנהלים במוסדות איתרי. שני הצדדים, כך אומרים מקורביהם, אינם מתכוונים לשבת בשקט.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד