כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

עיריית ירושלים החרימה חמץ מדוכנים בשער יפו

המהלך, שיזם חבר המועצה ופעיל הימין אריה קינג, עורר סערה בעיר • קינג: "הבטחנו לטפל ביהוד ירושלים ואנו מנסים לעמוד בזה"

השוק המוסלמי, צילום: פלאש90
השוק המוסלמי, צילום: פלאש90

פקחי עיריית ירושלים, בהובלתו של חבר המועצה אריה קניג, החרימה חמץ מדוכנים בשער יפו בעיר העתיקה.

הפרשה החלה עם ההיתר שניתן למספר חנויות ערביות הממוקמות ברובע היהודי ובשער יפו למכור חמץ, משום שהחמץ מיועד עבור התושבים הערבים.

לפני מספר שנים התארגנו מספר תושבים ופנו לבעלי המאפיות בהצעה לשלם להם בכדי להימנע ממכירת החמץ. אולם השנה, הודיעו בעלי המאפיות לתושבים המופתעים כי ההסדר אינו מקובל עליהם והם ימשיכו להציג ולמכור חמץ גם בחול המועד.

"בהתחלה לא הבנו מדוע השנה הם החליטו להתעקש" מספר הרב אפרים הולצברג, עסקן וותיק מתושבי הרובע שעסק בנושא, "לאחר בירור קצר התברר לנו שידו של הוואקף (ההקדש המוסלמי) במעל. אנחנו לא יודעים האם באיומים או בתשלומים, אבל הוא גרם לכך שהם החליטו למכור חמץ ולא להיענות לבקשותינו כמידי שנה. ולא עוד אלא שהם הוסיפו דוכנים ברחבת שער יפו מעל קניון ממילא.

"אנשי הווקף עסוקים במלחמה על השליטה היהודית בעיר העתיקה ולצערנו השנה הם החליטו לפגוע ברגשות עולי הרגל הדתיים ולפעול למכירת חמץ בצורה גלויה ומתריסה".

בתגובה לכך, הקים הולצברג דוכנים מול דוכני החמץ בהם חילק מצות לכל יהודי שניגש לדוכני החמץ. "הדפסנו מעטפות מיוחדות עם דברי הסבר על איסור אכילת חמץ, ודיילים מיוחדים שנשכרו על ידינו נצבו בדוכן. והגישו לכל יהודי שהגיע לקנות חמץ מעטפה ובה שתי מצות. וכך גם יהודים שיכלו חלילה להיכשל באיסור כרת דאורייתא נמנעו ברגע האחרון מלהיכשל".

בכך לא תם הסיפור. חבר מועצת ירושלים אריה קינג שעבר במקום הזדעזע ופנה למנכ"ל העיריה בדרישה לשלוח פקחים לפנות את הדוכנים. ואכן, ביום חמישי בערב הגיעו פקחי העיריה ופינו את הדוכנים ברחבת השער. הוואקף מצדו לא שקט והמשיך לשלוח ערבים גם במהלך השבת בכדי להציג חמץ מול המתפללים הרבים שהגיעו לכותל. אולם בעירייה נערכו מראש ופקחים דרוזים שנשכרו במיוחד החרימו 20 עמדות למכירת חמץ באזור העיר העתיקה.

קינג, יוזם המהלך, התפאר בדף הפייסבוק שלו: "תודות לחברי דף הפייסבוק שלי ושתוף פעולה אינטנסיבי וישיר עם הפיקוח העירוני של עיריית ירושלים, העירייה החרימה עשרות דוכנים לממכר חמץ שהוצבו בשער יפו וסביבתו. הבטחנו לטפל בייהוד ירושלים ואנו מנסים לעמוד בהתחייבויותינו לבוחרים".

עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית, הגיב לדברים: "חוק החמץ הוא חוק נפסד לכתחילה, שכן יהדות בכפיה אינה יהדות, אבל כמה איוולת, כמה גזענות וכמה רוע לב צריכים לחבור יחד כדי לאכוף את החוק הזה דווקא בשער יפו, בעיר המעורבת ירושלים.

"אריה קינג הוא המעודד, אך העירייה בראשות ברקת היא המבצעת. שוו בנפשכם מה היה קורה אם ראש עירית פריז היה מגביל את ממכר המצות לרחובות היהודיים ומשלח את משטרת פריז לאכוף את הצו הזה. החמץ שצריכים קינג וברקת לבער אינו ברחובות העיר, הוא בליבם".

נועם גולדשלגר, פעיל חילוני שזעם על הפעולה, הגיב גם הוא ותקף את הצעד: "מספיק לקרוא את התגובות לפרסומו של חבר המועצה אריה קינג בפייסבוק בשביל להבין עם איזה בן אדם יש לנו עסק ומי קהל תומכיו.

"מקריאות סילוק אלו בעלי הדם הלא טהור ועד דרישה לגרש גם את אלו המתנגדים לפרקטיקה הגזענית של קינג. אגב, שלא נשכח שכל זה נעשה תחת דגלו של ראש עיריית ירושלים המתון והחילוני, ברקת".

"ישראל חופשית" מקיימת כעת הפגנה מול ביתו של ברקת בעקבות המהלך. מיקי גיצין, מנכ"ל ישראל חופשית, מסר כי: "מה שקרה הלילה בירושלים הוא שילוב של גזענות, אטימות וכפיה דתית. מכעיס לראות שידיו של ניר ברקת מבצעות את מדיניותו של אריה קינג הכהניסט".

צילום: יהודה הלויצילום: צילום: יהודה הלוי
צילום: יהודה הלוי

דוכן מצות ברובע היהודי:
ירושלים חמץ התנכלות קינג להחרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד