כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

התעוררות לבן דהן: עקוף את הסיעות החרדיות

דרישה מסגן שר הדתות לקדם בחירת רבנים לירושלים, והאשמה בכישלון בבחירות לרבנות הראשית • בפנים: המכתבים

בן דהן. צילום: פלאש 90
בן דהן. צילום: פלאש 90

גל התפתחויות לקראת הבחירות לרבנות ירושלים: לאחר שאתמול (ג) מינתה מועצת הרבנות הראשית את נציגה לוועדה המסדרת לרבנות ירושלים, כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים', מתברר כי בסיעות החילוניות לא שוקטים על השמרים, והם פנו במכתב שנשלח אתמול לסגן שר הדתות הרב בן דהן, בדרישה למנות נציגים על ידו - במקום הנציגים של הסיעות החרדיות במועצת העיר, שטרם בחרו את נציגיהן לגוף הבוחר.

כזכור, בחודש שעבר התכנסה מועצת העיר כשעל סדר יומה מינוי נציגי הסיעות לרבנות העיר, אך הסיעות החרדיות סירבו למנות נציגים, לאחר שטענו כנגד תקינות הליך הבחירות - עקב כך שטרם מונתה וועדה מסדרת לבחירות. 'בחדרי חרדים' חשף אז שתי חוות דעת משפטיות עליהן הסתמכו הסיעות החרדיות.

נציג סיעת התעוררות במועצה, אלעד מלכא, יחד עם יאיר יעקב, ראש צוות דת ועיר של הסיעה, פנו במכתב לרב בן דהן, ובו הם מפרטים את חששם מכך שהסיעות החרדיות אינן ממנות את נציגיהן במטרה "למשוך זמן", עד שהרב אריה שטרן לא יוכל להתמודד מפאת תקנות שיפסלו אותו בשל גילו.

בהסתמך על סעיף 22 בתקנות לבחירת רבני עיר הקובעות כי "במידה ולא נבחרו או התמנו חברי וועדת הבחירות או חברי האסיפה הבוחרת, בתוך 30 ימים מהיום שהשר הודיע על כך בכתב למי שחייב לבחרם או למנותם, רשאי השר למנות את בעלי התפקידים".

"אנו קוראים לך", כותבים מלכא ויעקב, "ליישם את סעיף זה ולמנות את הנציגים החסרים לוועדה הבוחרת. צעד זה יעיד על רצינות כוונותיך ויסייע לקידום מהלך הבחירות".

בהמשך דבריהם מאשימים השנים באופן בוטה את סיעתו של הרב בן דהן - סיעת הבית היהודי - בהפסד הצורב בבחירות לרבנות הראשית, ומטילים עליו את האחריות למערכה בבחירות בירושלים.

"זוהי הזדמנות להביא להישג במעמדו של המחנה הציוני במוסד הרבנות, לאחר שמחנה זה נחל תבוסה זו בבחירות לרבנות הראשית, תבוסה אשר הייתה יכולה להימנע אלמלא התנהלותה של סיעתך בענין. גם כעת, במצב הנוכחי, אנו רואים בך כמי שנושא באחריות להמשך עיכוב הליך הבחירות לרבנות ירושלים אשר עלול לגרור את פסילת מועמדותו של הרב אריה שטרן".

למכתב זה מצטרף מכתב נוסף ברוח דומה מאילן קמינצקי, יו"ר בתי הכנסת הציוניים בירושלים, הדורש אף הוא מסגן השר לפעול מתוקף סמכותו ולמנות את נציגי הגוף הבוחר במקומן של הסיעות החרדיות.

בסיעות החרדיות לא מתרגשים
מנגד, בסיעות החרדיות מסרבים להתרגש, ואומרים כי כל צעד שלהם מגובה בחוות דעת משפטיות, ומשכך הפניה לסגן השר היא חסרת שחר ומשמעות.

"מי שפונה כעת לסגן השר או לכל גורם אחר, לא מבין על מה הוא פונה ועל מה הוא מדבר", אומר גורם בכיר בסיעת יהדות התורה המקומית ל'בחדרי חרדים', ומוסיף: "המכתב מגלה בורות מצערת בכל מה שקשור לחוק ולהליכי הבחירות הללו".

"יהדות התורה, וכך גם ש"ס, לא מינו את נציגיהן לגוף הבוחר בגיבוי של חוות דעת משפטית ברורה, שאף אחד באופן רשמי עד לרגע זה לא סתר אותה, ולפיה, בטרם קמה ועדת הבחירות לא ממנים את חברי הגוף הבוחר. גם בתשובת המדינה לבג"צ שהגיש אחד מאלו שפנו כעת לסגן השר, כותב נציג הפרקליטות במפורש, בסעיף 68, כי רק לאחר שתוקם ועדת הבחירות ירכיבו את האסיפה הבוחרת. עד לרגע זה, ככל הידוע, טרם הוקמה ועדת הבחירות, כך שעד לרגע זה אין צורך ולא היה צורך למנות את חברי האסיפה הבוחרת.

"ברגע שיהיה צורך חוקי למנות את הנציגים לאסיפה הבוחרת, אין ספק שגם סיעת 'יהדות התורה' תמנה את נציגיה, ואני מניח שגם סיעת ש"ס".









רבנות ירושלים מועצה בחירה תקנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד