א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

גריטת כלי רכב ישנים ומזהמים תחסוך למדינה עד כ-68 מיליון שקלים בשנה

לרגל יום כדור הארץ אומר מנכ"ל אור ירוק: "מדובר בחלמאות של מדינת ישראל. השקעה בתכנית הגריטה היא השקעה כלכלית כדאית מכל הבחינות. בנוסף להצלת חיי אדם, המשק הישראלי יחסוך מיליוני שקלים מידי שנה"

גריטת כלי רכב ישנים ומזהמים תחסוך למדינה עד כ-68 מיליון שקלים בשנה


בעולם ציינו את יום כדור הארץ, ומנתוני דו"ח שהכינה חברת "פארטו הנדסה" עבור המשרד להגנת הסביבה, עולה כי התועלת נטו למשק, מהפעלת התכנית לגריטת כלי רכב פרטיים, צפויה להגיע עד לכ-68 מיליון שקלים בשנה.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "מדובר בחלמאות של מדינת ישראל. השקעה בתכנית הגריטה היא השקעה כלכלית כדאית מכל הבחינות. בנוסף להצלת חיי אדם, המשק הישראלי יחסוך מיליוני שקלים מידי שנה והכבישים יהיו בטוחים וירוקים יותר. כלי רכב ישנים מסכנים את הנהג ואת שאר משתמשי הדרך. לכן, על המדינה למצוא את התקציב בכדי להמשיך את תכנית הגריטה, שמעלה את רמת הבטיחות בדרכים ויכולה להציל חיי אדם".

תכנית הגריטה לכלי רכב ישנים (20 שנים ומעלה) הינה מיזם משותף של משרד התחבורה והמשרד לאיכות הסביבה ומשרד האוצר. במסגרת התכנית בעלי כלי רכב ישן משנת ייצור 1993 או קודם לכן העומדים בתנאי הגריטה, יכולים למסור את רכבם לגריטה תמורת 3,000 שקלים.

מטרת התכנית היא להוריד כלי רכב ישנים מהכביש. כלי רכב ישנים פולטים גזים ומזהמים את האוויר הרבה יותר מאשר כלי רכב חדשים. ככל שעולה גיל הרכב כך גדל הנזק הסביבתי הנוצר עקב השימוש בו. כלי רכב ישן פולט פי 10 יותר זיהום מאשר כלי רכב חדש. בנוסף, כלי רכב ישנים חסרים אמצעי בטיחות ומערכות התורמות לבטיחות בדרכים.

ב-3 בנובמבר 2013 חזרה תכנית הגריטה ליום אחד בלבד ועל פי נתוני המשרד לאיכות הסביבה הוקצבו רק חמישה מיליון שקלים שהספיקו לגריטת 1,500 כלי רכב ישנים, מזהמים ולא בטיחותיים וישאירו אלפי כלי רכב שמסכנים בכל יום את כולנו.

משנת 2010 ועד היום, נגרטו כ-28 אלף כלי רכב ישנים. הגריטה תרמה להפחתה של יותר מ- 3% מסך הפליטות השנתיות שמקורן בתחבורה של מזהמי האוויר. הערכת החיסכון למשק בעלויות הנזק כתוצאה מהפחתת זיהום האוויר מסתכם בכ- 30 מיליון שקלים מדי שנה. בסך הכול נגרטו ומוחזרו כ- 22,000 טון ברזל עד כה.

הגיל הממוצע של כלי הרכב בישראל הוא 6.6, כחצי מליון כלי רכב (493,003), בני יותר מעשר שנים, נעים בערי ישראל, מתוכם כמעט 40 אלף כלי רכב (37,888) בני 20 שנים ומעלה, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

יש לשאוף להצעיר את גיל כלי הרכב בישראל, שכן כלי הרכב החדישים מיוצרים על פי תקני בטיחות גבוהים יותר ומאובזרים באמצעי בטיחות טובים ויעילים יותר. הורדתם מהכביש של כלי רכב ישנים, עשויה לצמצם את מספר הנפגעים מתאונות דרכים ולשפר את איכות האוויר שאנחנו נושמים. עלותו של הנזק הכלכלי, הישיר והעקיף למדינה, מתאונות דרכים, מסתכם ב-15 מיליארד שקל בשנה.

הרכבים הישנים מהווים סכנה בטיחותית. מדובר ברכבים חסרי מערכות בטיחותיות לרכב כמו כריות אויר, מערכת בקרת בלימה ומערכת בקרת יציבות, המהוות כיום סטנדרט במכוניות חדשות רבות. בנוסף, סובלים הרכבים הישנים מבלאי, בעיות תחזוקה וחלפים ואף אינם עברו מבחני ריסוק.
אור ירוק תנועה רגל תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד