י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

אנטוורפן בבית המשפט: נעזוב את המדינה

דיון מכריע בבית המשפט לחוקה בבריסל על לימודי ליב"ה • הגאב"ד הגר"א שיף הגיע לדיון וגרם לתקרית מביכה • צפו

בבית המשפט. צילום: ל. רוזנברג
בבית המשפט. צילום: ל. רוזנברג

מנהיגי הקהילה החרדית באנטוורפן, הופיעו אמש בבית המשפט לחוקה בבריסל לדיון מכריע בנושא לימודי ליב"ה. לראשונה הגיע לדיון גם גאב"ד מחזיקי הדת הרה"ג אהרון שיף.

אתמול (רביעי) אחרי הצהריים, נערך דיון מסכם ומכריע בבית המשפט לחוקה בבריסל אודות החוק המחייב לימודי ליב"ה בבתי הספר החרדים באנטוורפן.

"אולם בית המשפט מעולם לא ראה נוף אנושי כזה", מספר אחד הנוכחים, "האולם היה דחוס ומלא ברבני ודייני חסידויות בעלזא, סאטמר, ויז'ניץ, פשווארסק, ובראשם הרב שיף".

הגאב"ד שהגיע באיחור נכנס לאולם כשהוא חבוש בכובעו, בניגוד לנוהל המקומי המחייב הסרת כובעים בעת נוכחות באירועים רשמיים. המשתתפים אכן נכנסו אל אולם הדיונים כשהם מותירים כובעיהם מחוץ לאולם. אך הגאב"ד שהגיע באיחור בגלל לוויה שבה השתתף נכנס חבוש בכובעו וסירב להסירו למרות פניות סדרני אולם בית המשפט.

המתח באלם היה גדול כאשר איש מהנוכחים לא ידע מי יורשה לשאת דברים לקראת הכרעת הדין.

בסופו של דבר ניתנה רשות הדיבור לארבעת עורכי הדין המייצגים את מוסדות הקהילה באנטוורפן, שטענו כי החוק המחייב לימודי ליב"ה, פוגע בחופש הדת

אחד מעורכי הדין הקדיש את נאום הסיכום שלו לדרישת הקהילה לבטל את קבלתו של משה אריה פרידמן, התומך בחוק, כמשיב בעתירה.

בתגובה הזמין השופט את פרידמן לשאת את דברים והוא אמר: "יש לנו אינטרס בפסק הדין של התיק הזה. יש לי שמונה ילדים, מתוכם ששה שכעת בגיל בית הספר הלומדים בבית ספר באנטוורפן.

פרידמן זעזע את הנוכחים מהקהילה החרדית כאשר אמר: "אנו תומכים נלהבים בחינוך עולמי לילדים, גם לילדים שלנו, על מנת לתת להם את מרבית הסיכויים והאפשרויות להתפתח ברמה המקצועית וברמה האישית בתוך החברה שלנו.

"אין סתירה בין חופש הדת ובין הזכות לכל ילד לקבל ולהנות מחינוך מתאים. יש מספיק בתי ספר שמהווים דוגמה למופת של השילוב של לקיים את חוק החינוך חובה, ללמד לימודי ליב״ה הנדרשים ממשרד החינוך הפלמי ונתינת חינוך דתי לילדים.

"הקהילה החרדית באנטוורפן חלוקה בדעותיה בעניי וחלקה כן תומך בלימודי הליב"ה ורק הציבור החסידי מתנגד".

בדיון גייסו עורכי הדין את כת 'לב טהור' בקנדה', טענו כי למעשה הללו עזבו את קוויבק בגלל כפיית לימודי הליב"ה. "זה מה שתעשה הקהילה החסידית באנטוורפן", התריעו, "ננטוש את המדינה אם יכופו את לימודי ליב"ה".

לפי חוק חינוך החובה הפלמי על ילדי בתי הספר החרדים להיבחן בסוף שנת הלימודים על לימודי בסיס, ומי שלא יעמוד במבחנים ישובץ לבית ספר ממלכתי, ילדים שלא יגיעו לבתי הספר הממלכתיים יוצאו מחזקת הוריהם ויועברו למשפחות אומנה.

המאבק נגד החוק מתנהל זה מספר חודשים, והגיע לישורת האחרונה בבית המשפט לחוקה, אשר יכריע בסוגיה בעוד מספר שבועות.

צילום: בחדרי חרדים


















בלגיה בריסל משה אריה פרידמן ליבה אנטווורפן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד