כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

לעשות הכל כדי שכל אחד שיודע, ימלא דף עד

שרה ברקוביץ' מיד ושם עוסקת מזה שנים בפרויקט קודש: תיעוד ומילוי דפי עד של קדושי השואה שקרוביהם לא מילאו את פרטיהם • החשיבות רבה: עוד מעט וכמעט לא יוותרו עדים חיים, זהו מרוץ כנגד הזמן • כעת היא כותבת לבחדרי חרדים מדוע התיעוד חשוב, ומה כל אחד מאיתנו יכול לעשות • הפרטים, הנתונים והסיפורים - בפנים • מיוחד ליום השואה

לעשות הכל כדי שכל אחד שיודע, ימלא דף עד

בפברואר 2014 דגנית שגיא (50) יצרה קשר עם יד ושם להודיע על גלוי משפחה בזכות מאגר שמות קורבנות השואה, שם מצאה דפי עד שמילא סבא שלה בשנת 1957, וכתוצאה הצליחה להתאחד עם משפחתו של אחיו שלא ידעה ששרד.

סבא של דגנית, יצחק אגיסון, ניצול שואה מאזור לבוב-למברג שברח מהצבא האדום, מילא דפי עד עבור 7 אחים שנרצחו בשואה ב-1957. הסב נפטר כשדגנית הייתה פעוטה. דגנית מספרת שהיה ידוע לה שהיו 9 ילדים במשפחה של סבאה אבל עבור אח אחד יצחק לא מסר דף עד. כנראה היה לו כל השנים תחושה שאולי האח הזה הצליח לשרוד ולא היה מסוגל לרשום אותו כנרצח.

אמא של דגנית, רעיה שגיא (73) נולדה ב-1941 באזור רוסיה. דגנית מספרת שכל חייה היא מסתובבת עם חור ותחושה שחלק חסר בסיפור המשפחתי. המשפחה שלהם הייתה משפחה מדוכאת, הם היו יושבים יחד להאזין ל"מדור לחיפוש קרובים" בציפייה לגלות מידע. אחרי שדגנית מצאה את דפי העד שמסרה יצחק אגיסון, היא התחילה בחיפוש אחרי האח האבוד של סבא.

בחודש האחרון קראה אשה בשם שרי הודעה שרשמה דגנית בקשר למשפחת אגיסון בפורום של "חיפוש קרובים" (ברשת). שרי, שגם היא מחפשת מידע כבר שנים עבור אח של סבא שלה שנעלמו עקבותיו יצרה קשר עם דגנית. אחרי שהן שוחחו הבינו מהר מאד שאכן מדובר באותה משפחת אגיסון ושהסבים שלהם יצחק ואהרן היו אחים.

סבא של שרי בוקס, אהרון אגיסון היה ניצול שואה, שגם הוא הצליח לברוח מהצבא האדום (הוא נפטר לפני 15 שנה בגיל 92 ). לפני שאשתו נפטרה הוא סיפר לה ולילדים שהייתה לו אישה ו3 ילדים שנרצחו בשואה. בתו של אהרון אסתר בוקס (62). שרי מספרת שסבא שלה, למרות האובדן הגדול היה בן אדם אופטימי ושמח.

מסתבר שכל השנים חיו האחים יצחק ואהרן אגיסון בארץ - יצחק באזור חיפה ואהרן בהוד השרון - ולא הצליחו לאתר אחד את השני. אך בנותיהם ,רעיה שגיא ואסתר בוקס בנות דודות מקרבה ראשונה כן זכו והן נפגשו בחודש פברואר 2014 הודות למידע שרשום במאגר השמות של יד ושם.

המשימה: לתעד את זכר הנספים
משימה חשובה לעם ישראל לתעד את שמות קדושי השואה הי"ד. שמות של יהודים שהושמדו בלי שנותר אף זכר לקיומם, לא קבר ולא מצבה.

יד ושם יוצא בקריאה לציבור החרדי לשתף פעולה ולמלא דפי עד לזכר יקיריהם שנרצחו בשואה, הי"ד, וזאת במטרה לא להשאיר את זיכרון קרבנות השואה כמספר כולל של ששה מיליון ללא זהות, כפי שרצו אלו ימ"ש, שבקשו להשמיד את עם ישראל. על כן אנו מבקשים להחזיר את הזהות, ולפחות בשם, של כל אחד ואחד מקרבנות השואה.

מטרתנו לקיים את צוואתם של קדושי השואה אשר בבקשתם האחרונה בקשו "שלא יימחה שמנו מישראל..." (כדוגמת הבקשה לכבוד האדמו"ר רבי ישראל שפירא מבלאזוב זצוק"ל שביקש הר' אריה בן לאה, יהודי במחנות, בפתק שכתב ערב רציחתו) כדברי הפסוק "למען ידעו דור אחרון".

למענינו, ולמען הדורות הבאים יש לתעד את פאר קהילות ישראל שחיו באירופה לפני השואה ואשר לדאבוננו הושמדו, חלקן בלי להשאיר שריד ופליט ולנסות לשחזר את החיים היהודיים על כל מרכיביו ואנשיו. יש לזכור כי דור המחר גדל ברוך ה' ולא תמיד יודעים את שחוו הדור שעבר את השואה ולכן מוטלת עלינו חובה מוסרית וערכית להנחיל את מורשת הקהילות שנכחדו בשואה לדור ההמשך ובכך גם להבטיח שלא ימחה זכרם בקרבנו.

עלינו לאסוף ולתעד את שמות קדושי השואה מכל מקורות התיעוד האפשריים וביניהם דפי עד ושיהיו כולם במאגר מרכזי אחד, נגיש לציבור. מרכיב הזמן פועל נגדנו – לצערנו, דור נותני העדות הולך ומתמעט.

היעדים: שאף קרבן לא יישכח
שמות קרבנות רבים עדיין חסרים. היום קיימים כ-4.3 מיליון שמות קדושי השואה במאגר השמות ביד ושם. היעד הוא להשלים את השמות החסרים ככל שניתן עד למספר ששה מיליון.

שכל שמות קדושי השואה יהיו נגישים לציבור מכל מקום בעולם ואותם דפי עד שמילאו ייכנסו למאגר השמות שבהיכל השמות אשר ביד ושם. הפרוייקט עושה כל מאמץ להגיע לכל שם ובכל דרך אפשרית.

- מקורות התיעוד:

דפי עד – דף פרטים שממלא ניצול שואה או דור שני/שלישי עבור כל אחד ואחת מבני משפחתו או ממכריו בני הקהילה שנרצחו. גם אם אין מלוא הפרטים ניתן למלא דף של עדות. בשנים האחרונות התנדבו למשימה החשובה קבוצה של אברכים מתוך קהילות חסידיות וסייעו לניצולים למלא דפי עד.

רשימות ומסמכים בהם מתועדים שמות הקרבנות (גם ממקורות פרטיים וגם מחומר ארכיוני).

כחלק מהפרוייקט הוקם צוות חרדי הנמצאים ברחבי הארץ ואשר אוספים ומתעדים שמות ממקורות תיעוד פרטיים שעשו עם ישראל במשך השנים. אלו כוללים לוחות זיכרון ותשמישי קדושה בבתי הכנסת ובתי המדרש, מצבות אשר עליהם חקוקים שמות הקדושים ומתוך הקדשות בספרים תורניים.

לצערנו, גם כאן אנו נמצאים במירוץ נגד הזמן כאשר קיימת סכנה ששמות יאבדו מתוך בתי כנסת העוברים שיפוץ או עוברים מקום והשמות המונצחים על גבי הלוחות מוחלפים ולא תמיד נשמרים הלוחות הישנות. יצויין לשבח שיתוף הפעולה המבורך שהצוות מקבל מרבני וגבאי בתי הכנסת ברחבי הארץ ומחברות קדישא בבתי עלמין.

על מנת להצליח במשימה חשובה זו ראינו לנכון לבנות מערך התנדבותי מתוך הציבור החרדי ומתוך כל קהילה אשר הוכשרו במיוחד לסייע לניצולי השואה ולכל מבקש במילוי דפי העד. מטרת המתנדבים לסייע במילוי דפי העד על מנת להקל על המשימה הנפשית הנוגעת בכאב ובפצע של השואה מתוך רגישות, הבנה וסבלנות. כיום פעילים בארץ כ45 מתנדבות/ים העושים עבודת קודש בסיוע במילוי דפי עד עם הניצולים.

מה אפשר לעשות בפועל?
פעילות מילוי דפי העד ואיסוף השמות קיבל את ברכתם של אדמו"רים ורבנים המעודדים לסייע להשלים משימה חשובה זו לכלל ישראל.

במגזר החרדי נאספו בשנים האחרונות מפעילות בקהילה עשרות אלפי דפי עד עם שמות של קדושי ישראל ברחבי הארץ והעולם.

הפעילות נעשית בשיתוף פעולה פורה עם גורמים שונים בציבור החרדי על כל גווניו וכן עם "אגודת ישראל" בארצות הברית ועם "גנזך קידוש השם" בארץ.

באיסוף שמות ע"י צוות חרדי המצלם ומתעד שמות מלוחות זיכרון ותשמישי קדושה, מצבות וספרים תורניים. במסגרת זו נאספו מעל 600,000 שמות של קדושי השואה ממקורות אלו. הרבה מהשמות טרם נמצאו במאגר ומאידך במקרים רבים כאשר השמות כבר קיימים במאגר הצלבת המידע מכל המקורות משלים מידע נוסף וחשוב לגבי הקרבנות.

הצלבת כל מקורות המידע מעשיר את המידע שאנו יכולים לאסוף על זהותו של כל קדוש שואה ויד ושם החל לאחרונה במשימה כי מסמכים, דפי עד ומקורות תיעוד על גורל היהודים בשואה יהיו נגישים לציבור דרך מאגר השמות.

איחוד משפחות – ערך מוסף יקר שלפעמים זוכים בו בעקבות דפי העד....מרגש במיוחד הפעמים, על אף כי מעטים הם, בו עקב דף עד שמילאו על קדוש שואה אנו עדים לאיחוד משפחות ואף לגילוי משפחה שלא ידעו על קיומה עד לאותו חיפוש במאגר השמות. ולו רק לשם כך – דיינו!

ואי"ה נזכה כי לא יימחה שמם מישראל.
שואה יד ושם זיכרון ברקוביץ דפי עד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד