ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

ה'תיבה' של 'צהר'

ארגון 'צהר' יקבל את 'אות המתנדב' שבוע לאחר שהפסיק להתנדב • למה 'המודיע' מביישים את ה'פירמה' שלנו • וגם הצעה לסטארט-אפ: מלון ב'צביון יהודי' על הירח • מדורו היומי של יצחק נחשוני

ה'תיבה' של 'צהר'



הוועדה לבחירת חתני 'פרס נובל' הודיעה לפני מספר שבועות כי מצאה את פרופ' אנסיס בונטו מדרום אפריקה כמתאים ביותר לזכות בפרס לשנה זו, בתחום המחקר הכימי. בונטו, על פי הידיעות, פיתח שיטה להפיכת מולקולות זהות למולקולות שונות ולהיפך. אל תשאלו אותנו מה זה, אבל ועדת הפרס היושבת בשטוקהולם שבשבדיה, כנראה מבינה, והיא קבעה שיש במחקר הזה תרומה אדירה להתמזגות האטומית באטמוספרה. וזה לא עניין של מה בכך.

אלא שלא עברו שלושה שבועות מאז הודעת הוועדה, והנה התגלתה תקלה אדירה, שהעמידה את מעניקי הפרס היוקרתי באור מאוד לא נעים, כזה שמצוי רק באותה אטמוספרה גבוהה שמחקרו של בונטו עוסק בה. אם תקלה נוראה בסדר גודל שכזה היתה מתרחשת במעבדות המחקר, היא היתה עלולה לגבות מחיר יקר ביותר, ואולי אפילו גורמת להרחבת החור השחור שבאוזון למימדים שלעולם לא ניתן היה עוד לאחות אותם.

אבל ניצלנו, ברוך ה'.

למרבה המזל, פרופ' בונטו מעולם לא ביקר במעבדה ואפילו לא ידע את הדרך אליה. משום כך נאלץ להודות שהוא סתם נוכל שאין מאחוריו כל מחקר בעל ערך עולמי בתחום הכימיה, בשיחת אקראי של 'צחוקים' עם חבריו.

רק ועדת הפרס היוקרתי הועמדה במצב מאוד לא נעים. עם כל חוסר הנעימות והפגיעה בשמה הטוב, מאחר ועד לטקס הגדול של הענקת הפרס נותרו עוד חודשיים, הודיעה כמובן ועדת הפרס לציבור שבונטו התגלה כנוכל ולא יעלה לבמה לקבל את הפרס. כך הגיעה הידיעה גם אלינו.

למה סיפרנו לכם?

משום ש'עונת המלפפונים' - תקופת הקיץ שבה אין לתקשורת מה לכתוב - הקדימה מאוד השנה. על פי אמת המידה שלנו, הידיעה הזו מעניינת לא פחות מזו שפותחת את עיתוני היום ומספרת על נבחרת הכדורגל של איראן. "ירוק עולה", זועקת היום כותרת הענק ב'ידיעות אחרונות', ומאחר ולא מצאנו שום איכות בסביבה, הירוק היחיד שאנו מזהים בפרסום הכותרת הזו הוא צבע 'המלפפונים'...

אבל המקרה הלא נעים של הענקת הפרס אמור לעניין אתכם ואפילו מאוד, מסיבה אחרת, והיא העיקרית.

תחזיקו טוב בכסא: אין כלל אדם בשם פרופ' אנסיס בונטו בדרום אפריקה, וממילא ועדת פרס נובל כלל לא החליטה להעניק לו את הפרס, וגם לא נטלה אותו ממנו בבושת פנים. המקרה לא אירע אמנם בדרום אפריקה הנחשלת, ולא הכתה את שבדיה המתקדמת, אלא הוא קורה כאן בישראל, ממש מתחת לאף שלנו והיום. רק שכאן נגמר הסיפור, בינתיים, עם סוף פחות טוב, ולמרות כל מה שיתואר, לא חזרה בה ועדת הפרס מהחלטתה. עד לשבוע הבא, מועד חלוקת הפרס בבית הנשיא, אולי נצליח לשנות משהו.

ארגון רבני 'צהר' משערוריות הגיור, השמיטה ועוד, שביקש בעבר להקים אלטרנטיבה לרבנות הראשית ונכשל, נבחר על-ידי מי שנבחר, להיות אחד ממקבלי אות הנשיא למתנדב לשנת תשס"ט.
באיזה פעולות התנדבות עוסק הארגון? לא בדקנו בעצמנו והסתפקנו בדרך הקלה של כניסה ל'אתר' של הארגון. כנראה שגם מי שהחליט על הזכאות לפרס, עשה כמונו.

"השנה הוחלט להעניק למתנדבי צהר את אות הנשיא למתנדב לשנת תשס"ט" - נכתב באתר - "אות זה מציין את הוקרת מדינת ישראל לפועלם של מאות המתנדבים העוסקים ימים כלילות בדרכים שונות כדי לתרום את תרומתם למדינת ישראל ולזהותה היהודית".

מהו עיקר פעולות ההתנדבות היומיומיות של חברי ארגון 'צהר'? אתר הארגון: "מאות רבנים המקדישים ערבים רבים במהלך השנה כדי להשיא זוגות, להיפגש עמם ולשוחח אודות המשפחה היהודית".

על הנישה הזו הרי קם הארגון, תוך התרסה כלפי רבנים מוסמכים מסדרי הקידושין והטחת האשמות מכלילות נגדם גם בתקשורת החילונית, כאילו כל מה שמניע אותם הוא רק בצע כסף. רבני 'צהר' הודיעו כי לא ייקחו תשלום לסידור קידושין ועל התנדבות זו למען החברה, הם עומדים לקבל, בשבוע הבא את 'אות המתנדב' מטעם הנשיא פרס. הוא הרי מבין גדול במוסד הנישואין...

אלא שכאן אירעה התקלה האטומית. כתב ynet קובי נחשוני (לעומת פרופ' אנסיס בונטו, מדובר בשם אמיתי ולמען הגילוי הנאות צריך לציין שמדובר בבן שלי) חושף, כי בדיוק בעיתוי הזה, שבוע לפני קבלת אות המתנדב, החליטו ראשי ארגון 'צהר' להפסיק להיות 'פראיירים'. הם לא יסדרו עוד חופות בהתנדבות. כמו כל הרבנים שהטיחו בהם טענת 'מושחתות' גם הם יגבו מעתה תשלום מהזוגות המגיעים אליהם.

כמה יגבו ב'צהר? 180 שקל, כמו שנקבע להתחלה, או 1000 שקל כפי שדורש הרב משה קליין חבר הארגון המצוטט בידיעה ב-ynet - זה כבר לא משנה.

ב-ynet לא מתעכבים על שאלת המפתח המתבקשת מהגילוי שבידיעה בעיתוי הזה. הם לא לוחצים לשאול את ראשי הארגון ואת בית הנשיא האם הפסקת ההתנדבות של רבני צהר בסידורי קדושין שוללת מהם את הזכות לקבל את אות המתנדב?

האם אנו מזהים בפרסום המינורי של ה'סקופ' איזשהו ניסיון שלא לשרוף את ה'גשר' שבין הגוף המדווח לזה המדווח?

ראש מיזם הנישואין ב'צהר', הרב אלישיב קנוהל, דווקא הבין כנראה שהנימוק העיקרי להענקת ות המתנדב לארגון זה כבר לא קיים ומישהו, כמו 'החוש השישי' עוד עלול לדרוש את ביטולו.

הוא מנסה את כוחו בהסבר: "הרבנים המחתנים ממשיכים בהתנדבות, אבל כדי לקיים את המשרד יגבו מכל זוג 180 ש"ח. אפשר לפטר פה ושם עובד או שניים, אבל הפקידות שיושבות, מקבלות את הפניות ומשבצות את הזוגות - להן צריך לתת משכורת. אין מה לעשות".

לי זה מזכיר את ה'בדחן' האמריקני ר' יענקע'ל מילר. פעם הוא נשאל איך זה שהוא לוקח מחיר עתק של 5000 $ לחתונה?

"ראשית", השיב, "אני לא לוקח 5000 אלא 6000. שנית, אני לא לוקח אלא נותנים לי. וחוץ מזה אני עצמי מופיע בהתנדבות, שום דבר לא בשבילי. אני מחלק את הכסף לבעל המכולת, לאיטליז ומשהו עוד נשאר גם למנהל הבנק שלי...,

במקרה של מילר זו בדיחה טובה. ביחס לארגון 'צהר' בכלל לא.

מביישים את ה'פירמה' שלנו!

התחרות בין העיתונים וכלי התקשורת בישראל מעולם לא הוכרעה בצורה אובייקטיבית. כישרונות כתיבה ועריכה הרי ניתן לרכוש בכסף והם עוברים מכאן לשם וממשיכים הלאה, הכל לפי גובה התשלום. גם מקורות המידע הטובים, שבכוחם להשפיע על יחסי הכוחות והלקוחות, אינם לוקחים הימור. הם מסרבים לנקוט עמדה בשאלה מי יותר מקצועי ומי פחות, ומחלקים את ה'הדלפות' שבידיהם בין כל כלי התקשורת, הכל לפי העניין והלחץ.

אז איך בכל זאת ניתן להשיג מובילות בתקשורת?

רק אם נצמדים לנוסחה המעוותת שבאף פקולטה למינהל לא הצליחו לפצח אותה. היא שקובעת את הכלל שבתחום התקשורת ככל שאתה נמוך יותר אתה גבוה יותר.

עולם הפוך.

זה עבד בתחרות שהיתה בין 'ידיעות' ו'מעריב' עוד כשהיו 'עתוני צהרים' והביא להכרעה חד-משמעית. ניסיונות שנעשו במהלך השנים מצד 'מעריב' לשפר עמדות, לא צלחו משום שהעיתון התקשה להגיע למפלס התחתון ביותר שכבר נכבש אז על-ידי 'ידיעות אחרונות'. גם התחרות בין הערוצים השונים וחברות הכבלים מתנהלת על אותו בסיס ירוד והוא שקובע את ה'רייטינג' .

כשהופיעה העיתונות הכלכלית בישראל, סברו הכל שהיא לא תצטרך שום סיוע חוץ-מקצועי ומאולץ כדי להצליח. כל איש עסקים ומינהל, ומי שרצה להיחשב לכזה, הצטרף כמנוי. גם החרדים. זה הפך עניין של מעמד. 'גלובס' היה הראשון. תקופה ארוכה החזיק בבלעדיות, עד שהופיע 'דה מרקר' של 'הארץ' והחל לזנב בו. אבל גם אז היה עדין ה'צהוב' היחיד במשחק הכוחות שביניהם - צבע הדפים שייחד את 'גלובס' והעניק לו את היוקרה.

מאז הצטרף 'כלכליסט' של 'ידיעות אחרונות' כגורם שלישי בבורסה התקשורתית-כלכלית ניכר ש'גלובס' מרגיש מאוים. במקום להשקיע מאמצים בקידום העיתון, הם פיתחו את הגרסה הכלכלית לנוסחת הפלא מכריעת התחרות בענף התקשורת.

הגרסה אומרת: כמה שיותר מלוכלך יביא עמו מאזן רווח יותר נקי. במציאות זה לא עובד. נתוני התפוצה של 'גלובס' נמצאים בירידה מתמדת מול המתחרים, והם לא השתנו גם לאחר ש 'החוש הששי' הצטרף לרשימת מינויי העתון. הצהוב שעל הדפים כבר יורד ומלכלך את הידיים והעיניים.
אתמול קיבלנו לידינו את המוסף 'פירמה' של 'גלובס'. גועל נפש. כתבות, כותרות ובעיקר תמונות, ברמה הניוולית ביותר. אם אלה נושאיו של עיתון עסקים בישראל, צריך להכריז עליו כ'עוסק לא מורשה', לפחות לגבי הציבור החרדי.

לא לכולם יהיה את אומץ להסכים איתנו.

למי לא? - לעיתון 'המודיע', למשל. זו השנה הרביעית ש'בטאון אגודת ישראל העולמית' מקיים את 'פורום המנהלים'. זו יוזמה ברוכה, בהפקה איכותית, שגם אם לא הוציאה עדיין אל הפועל אפילו מעט ממה שהתיימרה, היא מהווה בהחלט סיפור הצלחה בכל קנה מידה ניהולי.

בצירוף מקרים נדיר, הגיע אלינו עיתון 'המודיע' ובו הפרסום על 'פורום המנהלים' הקרוב, יחד עם עיתון 'גלובס' וה'פירמה' המזוהמת שלו. 'גלובס' לא כתב דבר על 'פורום המנהלים' של 'המודיע'.

אבל מקריאה בעמוד הראשון של 'המודיע' נודע לנו ש'פורום המנהלים' יערך השנה בשיתוף ...עיתון 'גלובס'.

עם החתימה על הסכם שיתוף הפעולה בין פורום המנהלים החרדי לבין העיתון 'גלובס' עולה הקשר שהיה קיים בין העיתונות החרדית לעיתון העסקים, מדרגה. עד עכשיו הוא התבטא רק בהדפסת העיתונים ובהם 'המודיע' בבית הדפוס של 'גלובס'. מעכשיו הוא עובר מסתם 'דפוס' לפגיעה ב'דפוסי חיים'. מעניין מי התיר להם להכשיר את עתון ה'קלקלה' להיכנס לבתינו אפילו דרך 'המודיע'.

ב'המודיע' נכתב ש'פורום המנהלים' נערך "על טהרת הקודש באותה הדרך שבה נוסד 'העיתון' על ידי גדולי ישראל" - יכול להיות שבמילה 'העיתון' הם התכוונו בכלל ל'גלובס'? אם יחלקו את מוסף 'פירמה' של 'גלובס' בכנס המנהלים החרדים, נאמין שכן.

ועד אז יש רק לקוות שלא יקלקלו לנו את ה'פירמה'.

סטארט-אפ: מלון ב'צביון העם היהודי' על הירח

לאחרונה הקים 'איש עסקים' בני-ברקי שידו ועסקו בכל, גוף שהוא קורא לו בשם היומרני "הוועד לצביון העם היהודי". הבוקר כבר לא בטוח ש'הוועד' קיים, הוא לפחות לא עצמאי, אבל אם בכל זאת יצליח ב'משימתו' הראשונה לבדוק כל חדר בבית מלון לפני שנכנסים אליו, ואולי גם אחרי (אם כבר שיבדוק עבורי בבקשה, גם את מספר המגבות, הסבון והשמפו) כולנו בבעיה.

אם יפגע בכל בתי המלון שעושים מאמץ על להתאים עצמם לציבור החרדי, המקפיד על הכשר למהדרין, לא יהיה גם לו לאן לנוס מפני כל מה שנערם עליו. חייבים לדאוג לו.
מצאתי.

התקשורת מדווחת ש-4 בעלי עסקים ישראלים, המונעים מכח 'חיידק' אבל גם מאינטרסים כלכליים, בדיוק כמו אותו 'מזכיר ארגון', פיתחו רכיב טכנולוגי ששולב בלווין מחקר שעומד להישלח היום על ידי נאס"א לירח. תפקידו של הלווין הזה הוא לבצע מיפוי תלת מימדי מדויק לירח ולבדוק אפשרות להקים עליו 'בית מלון' ו'מוסך'.

אז למה ש'הוועד לצביון העם היהודי' לא יחבור אליהם לניסיון, ויקים את המלון שם על פי הכללים שהוא מבקש להכתיב לנו כאן?

זה עוד עשוי להתגלות כ 'סטארט-אפ' אמיתי.

קישורים:
לטורים קודמים? לחץ כאן
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד