י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

כשל: כלי רכב עם תקלות בטיחותיות חמורות נעים בכבישים

סכנה מתגלגלת: יצרני כלי הרכב נוהגים לדווח על פגמים או תקלות סדרתיות בייצור, אבל משרד התחבורה לא מצליח לעקוב אחרי תיקונם. התוצאה: אלפי כלי רכב עם תקלות בטיחותיות חמורות נוסעים בכבישי ישראל

רכב של חברת פיאט. שיאנית התקלות הסדרתיות בישראל
רכב של חברת פיאט. שיאנית התקלות הסדרתיות בישראל


רשלנות מתמשכת של משרד התחבורה בישראל גורמת לכך שאלפי כלי רכב הזקוקים לתיקון בשל תקלות בטיחותיות חמורות או להחלפת חלקים פגומים שנתגלו בהם, ממשיכים לנוע על כבישי מדינת ישראל ולסכן בכך את הנוהגים בהם ואת כלי הרכב והולכי הרגל. כך חושף העיתונאי גיל מלמד בעיתון 'מעריב'.

הסיבה למחדל, לפי העיתון: קשיים של אגף הרכב במשרד התחבורה במעקב אחר ביצוע נוהל "קריאות לתיקון‭,"‬ עליהם מכריזים מדי פעם יצרני ויבואני הרכב, לאחר שנתגלו תקלות סדרתיות בדגמים מסוימים. המשרד לא נקט עד היום צעדים שהיו יכולים להקל על המצב, כמו התניית חידוש רישיון הרכב השנתי ‭")‬טסט‭("‬ בתיקון הפגמים והתיקונים.

לפי מעריב, הנוהל הקיים בישראל הוא שיבואני הרכב חייבים לדווח לאגף הרכב במשרד התחבורה באופן מיידי על קבלת הודעת "קריאה לתיקון" מאת היצרן בחו"ל והאגף שולח - על חשבון היבואנים הישראלים - הודעות "קריאה לתיקון" לבתיהם של בעלי הרכב.

בפועל, אנשי האגף לא מבצעים בקרה על ביצוע תיקון התקלות, למרות שמדובר במקרים רבים בתקלות מסכנות חיים.

כאשר היצרן בחו"ל מגלה תקלה סדרתית שכזו, הוא נדרש לדווח עליה ללקוחות בכל העולם. מאחר והיצרן גם נושא באחריות הכספית לתיקון התקלה, הוא מנחה את סוכניו לזמן את בעלי הרכב לתיקון, שולח אליהם את החלפים הנחוצים ונושא בכל העלויות של החלפת הרכיבים הפגומים.

מנתונים שקיבל 'מעריב' ממשרד התחבורה עולה כי נכון להיום, טרם הסתיים תיקון התקלות הסדרתיות באלפי כלי רכב אשר נעים על כבישי ישראל, וזאת למרות שחלק מאותן תקלות דווחו לאגף הרכב כבר לפני שנתיים וחצי.

ברשימת הקריאות לתיקון מהשנים ‭2009-2007‬ בישראל מופיעים כלי רכב (מכוניות, משאיות ואופנועים) משנות הייצור ‭.2009-2000‬ שיאנית התקלות הסדרתיות בישראל, מבחינת מספר הדגמים שלגביהם דווחה תקלה, היא חברת פיאט, עם 24 דגמים שונים של פיאט ואלפא רומיאו - מכוניות נוסעים ומסחריות.

עם זאת, השיאנית מבחינת מספר המכוניות שנקראו לתיקון היא חברת מאזדה, שגם מובילה את המכירות בשוק הישראלי. יותר מ-50 אלף מכוניות מאזדה 3 מדגמי ‭2006-2003‬ נקראו לתיקון בינואר 2008 לצורך תיקון צמת חוטי חשמל. לפי רישומי אגף הרכב, עדיין לא הושלם תיקון כל המכוניות האלה.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה ל'מעריב': "אגף הרכב גיבש ב-2007 נוהל חדש ומפורט לטיפול ב'קריאה חוזרת‭,'‬ המאפשר טיפול מקצועי ויעיל במקרים כאלה ואף שיפר משמעותית את יכולת המעקב של האגף. עם זאת, המנהל הנכנס של אגף הרכב הנכנס, אבנר פלור, שילב בתוכנית העבודה לשנה הבאה את בחינת הנושא, מתוך כוונה לשפר את יכולת המשרד לפקח על ביצוע הנוהל‭." ‬

קישורים:
מקור: מעריב
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד