ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

במכללה של משרד החינוך חוזרים ל'חיידר'

מכללת 'אורות ישראל' מאסה בנהלי הלימוד המודרניים, והחלה להכשיר מורים בשיטות המסורתיות שהיו נהוגות ב'חיידר' במשך מאות שנים: התלמידים יישבו במעגל סביב המורה וישננו את חומר הלימוד

ילדי 'חיידר'. צילום אילוסטרציה
ילדי 'חיידר'. צילום אילוסטרציה


הקולות החדשים שנשמעים לאחרונה ממשרד החינוך קוראים לחזור למה שהיה פעם: מקצועות ליבה, לימוד באמצעות שינון, חינוך לערכים וכבוד למעמד המורה. עקרונות דומים למה ששהיו נהוג ב'חיידר' בתימן ובמזרח-אירופה: הילדים יושבים בקבוצה סביב המורה, ולא בשורות כפי שנהוג בבית ספר רגיל, ולומדים בשיטת השינון, המלמד מקריא פסוק והתלמידים חוזרים אחריו בהגייה מדויקת.

מכללת "אורות ישראל" החלה בהכשרת מלמדים ברוח זו כבר בסמסטר הנוכחי, ועשרות סטודנטים להוראה יוכשרו בה בשנת הלימודים הקרובה. המכללה כבר סיכמה עם שורה של בתי ספר על שיתופי פעולה ולימוד בשיטה זו.

"שבענו ממדיה, מצגות ודפי עבודה‭,"‬ מסביר הרב יצחק שרביט, מרצה בכיר בתוכנית ל'מעריב'. "הגיע הזמן לחזור לאינטראקציה הישנה בין המורים לתלמידים‭."‬

התוכנית מיועדת למורים שילמדו בבתי ספר יסודיים מתוך תפיסה ששיטה זו, שכוללת לדברי ראשי התוכנית חוויה רגשית, מתאימה לצרכים הפדגוגיים של ילדים בני חמש עד עשר. המכללה נמצאת כבר בקשר עם בתי ספר שמעוניינים ליישם את התוכנית.

"יש מקום כיום לחזרה למשהו ישן-חדש‭,"‬ אומר שרביט. "השיטה שהייתה נהוגה בתלמודי תורה בתפוצות ישראל שמה דגש על הרגש, ולא על האלמנט הקוגניטיבי כפי שמקובל בבתי הספר כיום. זה דורש מהמורים הרבה עבודה אבל עם הכלים הנכונים אפשר להגיע להישגים יפים‭."‬ שרביט מדגיש כי הממד הפיזי של החדר המסורתי, שכלל הכאת תלמידים בסרגל על קצות האצבעות, לא יהיה חלק מהתוכנית החדשה.

קישורים:
מקור: מעריב
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד