י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

אתה אוכל תולעים - למהדרין!

שערוריה: בדיקה שערכה הרבנות הראשית בירקות 'ללא תולעים' בהכשר הגר"י אפרתי, העלתה כי בירקות קיימים עשרות מקקים. הרבנות אסרה על שיווק הירקות, אך ציבור המהדרין אינו מיודע • חשיפה

חנות ירקות. תמונת אילוסטרציה
חנות ירקות. תמונת אילוסטרציה

הנתונים אותם נביא בכתבה זו עשויים לעורר סערה גדולה בקרב ציבור שומרי תורה והמצוות, ואנו תקווה כי תוצאות התחקיר יובילו לתוצאות המקוות - ולתיקון העוולה הנחשפת כאן.

כידוע, נגוע הירק המשווק בארץ בתולעים רבים. העלים כגון חסה, פטרוזיליה ועוד, נגועים פי כמה מהירק הרגיל. כדי לפתור את הבעיה הוקמו חברות המתמחות בייצור ירק ללא תולעים, המבטיחות לקהל הצרכנים כי הירקות אותם הם רוכשים נקיים מחשש תולעים.

אך האם באמת כך הם פני הדברים? האם הירק המגיע לצלחתנו אכן נקי? מתברר שלא!

בדיקה שערך הרב שמואל אליהו, יו"ר ועדת ירקות עיליים שע"י ועדת הכשרות הארצית, מעלה תוצאות קשות מאוד. הבדיקה נערכה במוצרים המשווקים על ידי חברות 'עלי השרון' (הכשר הגר"י אפרתי) ו'יבולי הנגב' (הכשר בעלזא) - שתי חברות שזוכות לכשרות מהדרין.

בכוסברה של חברת 'עלי שרון' (להזכירכם, הכשר הגר"י אפרתי) נמצאו - 59 טריפסים, 6 רימות, ו-10 זחלי עש. בפטרוזיליה תוצרת אותה חברה, נמצאו - 5 טריפסים, וזבוב אחד.

בנענע של חברת 'יבולי הנגב' (להזכירכם, הכשר בעלזא) נמצאו 10! עכבישונים וזבוב אחד. בדיקה נוספת שהתבצעה בנענע העלתה 30! עכבישונים ו-2 פסוקים.

הרב אליהו כותב על טבלת דו"ח המעבדה: "ממצאים אלו הם החמורים ביותר, אם כי הם לא היחידים. די בממצאים אלו על מנת לפסול את הסחורה של החברות הנ"ל ולהוריד את המוצרים שלהם מהמדפים".

הניוזלטר של הרבנות. סעיף 7צילום: הניוזלטר של הרבנות. סעיף 7
הניוזלטר של הרבנות. סעיף 7

אך אם חשבתם שתוצאות אלו לא הגיעו לידי הרבנות הראשית, הרי שטעיתם טעות מרה. בניוזלטר שמוציא רפי יוחאי, מנהל היחידה הארצית לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות, הנשלח לרבני ערים, נכתב במפורש: "בבדיקת מעבדה שנערכה ע"י הוועדה לעלי ירק ברה"ר לישראל נמצא רמת נגיעות גבוהה הפוסלת על פי הנהלים את שווק המוצרים של החברות עלי השרון ושל חברת יבולי הנגב. נותני ההכשר התבקשו לערוך שימוע דחוף לחברות הנ"ל טרם הסרת כשרות. אין לקלוט מוצרים אלו במקומות המושגחים עד להודעה חדשה. ידע הציבור ויזהר".

הניוזלטר מיועד למאות אנשים בלבד, במקרה הטוב. בשעות אלו ממש רוכשים אלפים את הירקות בהכשר המהדרין עם עשרות המקקים, ואין פוצה פה! הרבנות מוציאה הוראה לכל העסקים שעומדים תחת השגחתה שלא לרכוש את המוצרים, אך לאוכלי המהדרין הדבר כלל אינו נוגע. אף אחד לא דאג ליידע אותם.

את תגובת ההכשרים לא הצלחנו לקבל עד לשעת כתיבת השורות, נביא אותם במלואם לכשיגיעו.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד