ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

הכבוד היהודי הושב לאלפי הרוגי 'באבי-יאר' הרוסי

בטקס רב רושם הושב לוח הנצחה המציין את עובדת היותם של מרבית הנרצחים באזור זמיובסקאיה באלקה הסמוך לרוסטוב - יהודים

הכבוד היהודי הושב לאלפי הרוגי 'באבי-יאר' הרוסי

ב'באבי-יאר' הרוסי הושב הכבוד היהודי לאלפי קדושי השואה הי"ד: כששה עשר אלף יהודים הי"ד נרצחו על ידי הנאצים ימ"ש, במהלך מלחמת העולם השניה, באזור "זמיובסקאיה באלקה" שבעיר רוסטוב ברוסיה. זהו מקום הטבח הגדול ביותר בשטח רוסיה, הנקרא גם "באבי יאר הרוסי".

לפני שנתיים, הסירו הרשויות ברוסטוב את לוח ההנצחה לזכר היהודים שנטבחו במקום והחליפו אותו בשלט אחר, ללא הזכרת היותם של הנרצחים יהודים.

הדבר עורר גל של גינויים מכל הצדדים. לאחר שהניסיונות להחזיר את הלוח באמצעות אפיקים משפטיים נכשלו, התנהל משא ומתן על ידי נשיא איגוד הקהילות ברוסיה ר' אלכסנדר ברדה, עם משרד התרבות, והוסכם על ניסוח מוסכם, תוך הזכרת היותם של רוב הנרצחים במקום יהודים.

השבוע, הכבוד לזכר הנרצחים – הושב, בטקס רב רושם ומרגש.

בדברו בפני המשתתפים אמר רבה של רוסיה הגר"ב לאזאר: "למרות הטרגדיה שפקדה את ארצנו בתקופת מלחמת העולם השניה, שוב אנו עדים לכוחות שמצהירים על אידיאולוגיה נאצית, הם צוברים השפעה בעולם המודרני. בכדי להתמודד איתם, אנחנו צריכים גם לזכור את האירועים הטרגיים של אותה תקופה קשה, רק אז יש תקווה שזה לא יקרה שוב".

לאחר תפילת 'א-ל מלא רחמים' על ידי רבה של רוסיה, הדליקו נרות נשמה רבה של רוסטוב ושליח חב"ד הרב חיים דנציגר ונשיא איגוד הקהילות ברוסיה ר' אלכסנדר ברדה.

בהמשך, ביקרו הרבנים אצל מושל רוסטוב, שעדכן את הרב הראשי על הקהילה היהודיות המתפתחת ברוסטוב, תחת רב העיר הרב דנציגר, בהם בית הכנסת, מרכז יהודי קהילתי פעיל, מקוה טהרה, בית ספר "אור אבנר" ועוד.

בבית הכנסת נערך מפגש עם ידידי ותומכי הקהילה, ובמרכז היהודי התקיים סיפוזיון יהדות עם עשרות צעירים יהודים, הנמנים עם בני הקהילה היהודית הפעילה ברוסטוב, בסיוע של השליח הרב שמואל סטולין.

בצהרי היום, ביקר רבה של רוסיה הגר"ב לאזאר, בבית החיים הוותיק בעיר, בו טמון האדמו"ר רבי שלום דובער מליובאוויטש, ונשא תפילה מרגשת למען יהודי רוסיה, הרבנים והשלוחים.,

צילום: מבשר טוב - מוסקבה




































מלחמת העולם השניה באבי יאר הרב בערל לאזאר אלכסנדר ברדה הרב חיים דנציגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד