ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

ראיון עבודה בעולם הלא דתי: 7 טיפים למרואיין החרדי

איך מסרבים בנימוס ללחיצת יד כששומרים נגיעה ומתי מעלים את סוגיית הכשרות? • מדריך מיוחד לחרדי במפגש עם הלא דתי

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

בישראל מתקיימות אוכלוסיות רבות ומגוונות החיות זו לצד זו במשך שנים רבות, אך דרכיהן לא תמיד מצטלבות. לפעמים, המפגש מתרחש דווקא במסגרת של ראיון עבודה ואז עשויות לעלות סוגיות שונות שסביבן אי ודאות רבה: החל בתהיות שלנו לגבי התייחסות המראיין לסוגיית הדת ועד לדברים הקטנים כמו סירוב לכוס שתיה בשל סוגיות של כשרות.

במהלך השנים אנשים מהמגזר החרדי שאלו אותי איך עליהם לנהוג בראיון עבודה המתנהל מול אדם שאינו דתי, אז לרגל השקת האתר המותאם, החלטתי לאגד את העצות. לפניכם 7 עצות מועילות לראיון עבודה בעולם החילוני.

1. אל תחליטו מראש שאין לכם סיכוי
לפעמים אנו מסיקים מסקנות מוקדמות רק על ידי דברים ששמענו ברדיו או שקראנו בעיתון, אך יש לזכור כי כל אדם עומד בפני עצמו בעולם הזה ולכן, אל תסיקו מראש שהאדם השני יפסול אתכם מפאת אמונתכם הדתית ואתם אל תפסלו אותו או אותה מפאת אותם דברים.

2. הדגישו את הדומה ולא את השונה
את השוני הקיים בינינו לבין הצד השני כולנו מכירים. אך לפעמים אותו שוני גורם לנו לפסול אנשים ממניעים של חשש מפני הלא מוכר ומפני אי הוודאות. אני תמיד אומרת שבמפגשים עם השונה, יש לנסות ולהדגיש את הדומה ולזכור שבסופו של דבר, המראיין, גם אם אינו דתי, הוא אדם כמוכם, שיש לו משפחה ותחומי עניין. כמו כן, למרות ששפת גוף וכללי הנימוס שונים ממקום למקום, תמיד זכרו שהחיוך הוא אוניברסלי, ותמיד יעשה את אותה פעולה, בכל מקום אשר נהיה.

3. דברו בשפה שכולם מבינים
כשאתם נפגשים עם אדם שאינו דתי, אל תצאו מנקודת הנחה שהוא מבין את כל המונחים השגורים בקרב הציבור הדתי. לכן, כדאי להשתמש במושגים אוניברסליים ולא ייחודיים למגזר שלכם. אם יש מושג כזה שהכרחי לשיחה, "תרגמו" אותו למראיין, כדי לקרב אותו אליכם וכדי שיבין אתכם. למשל, העולם הלא דתי עושה שימוש בעיקר בתאריכים לועזיים, ולכן כדאי שלא לנקוב בתאריכים עבריים בפני המראיין, ולא לבקש ממנו לתרגם עבורכם את התאריך, אלא לעשות זאת בעצמכם לאחר הראיון.

4. התלבשו בהתאם
ראיון עבודה, נחשב כמאורע בעל חשיבות שאליו נהוג להתלבש באופן רשמי ומכובד. גם אם במקום העבודה העובדים מתלבשים בפשטות, בראיון עצמו חשוב להתלבש רמה אחת מעל. אין כוונה ללבוש מנוגד לאמונה, אלא ללבוש מכובד ולא לבגדי יום יום. לא חייבים להגיע בבגדי השבת, אבל צריך להיות ייצוגי, לשים לב לפרטים הקטנים ולא להגיע ברישול.

5. אל תחששו מלחיצת היד - היא אינה הכרחית
בעלי אמונה רבים חוששים ממגע עם העולם הכללי מסיבות רבות, שאחת מהן היא הדילמה המוכרת "מה עושים עם לחיצת היד?" אז קודם כל, אנחנו חיים במדינת ישראל, כך שאפילו האדם הרחוק מהדת באופן הקיצוני ביותר יודע שלא נהוג ללחוץ ידו של אדם דתי בן המין השני, ולכן, כמעט בטוח שלא ינסו ללחוץ את ידכם. במידה וכן קיים אדם שלא מודע להלכות אלו, אפשר לומר בנימוס (ולא לשכוח את החיוך) "איני יכול ללחוץ את ידך כי אני שומר נגיעה" - זה בסדר, ומובן.

6. אל תהפכו את הדת לנושא העיקרי
בבואנו להדגיש את הדומה, חשוב מאוד שלא להפוך את נושא הדת לנושא העיקרי במפגש - באנו לעבוד ועלינו להדגיש את הכישורים ואת האישיות שלנו, ולא רק את הנושא הדתי. חשוב לנהוג כך מול כל מי שאנחנו פוגשים במקום העבודה - מול המזכירה ומול המראיין, כי בסופו של דבר כולם מתרשמים מכם במפגש. כמו כן, קיימת דילמה מוכרת בתחילת כל ראיון:

"בתחילת ראיון עבודה מציעים לי כוס שתיה או קפה. איך אני מברר אם זה כשר או לא?"
עצתי לכם היא פשוט להשיב ב"כן", או ב"לא", ולהימנע מלהיכנס לנושא הכשרות ולגרום אי נוחות לצד השני, כי אם המקום אינו דתי, רוב הסיכויים שהמראיין לא בקי ברמת הכשרות במקום ולכן השאלה רק תגרום לאי נעימות.

7. השאירו את השאלות שלכם לסוף
מטרת ראיון עבודה היא התרשמות מקצועית בעיקר ולכן כדאי להקדיש את מלוא תשומת הלב לעניינים הקשורים לעבודה, להבליט יכולות ולהרשים את המראיין. בשלב זה לא כדאי להיכנס לנושאים אחרים, כי ברוב המקרים, אחרי שהמראיין מסיים לשאול אתכם את השאלות הנוגעות להתאמה שלכם לעבודה, הוא יברר אתכם אם יש לכם שאלות אליו. אז גם אם חשוב לכם לשאול שאלות על כשרות המטבח, כדאי להשאיר זאת לסוף הראיון כשאלת אגב ולא לשאול זאת ישר בתחילת הראיון, ואפילו להתאפק ולהציג את השאלה בזמן החתימה על החוזה, לאחר שהודיעו לכם שהתקבלתם.

לכתבות נוספות באתר AllJobs חרדים

סייע בכתיבת הכתבה: משה סוחייק כהן

הכותבת היא מנהלת המחלקה לראיונות עבודה ב-AllJobs
חרדי חילוני תעסוקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד