כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מתייחדים עם 23,169 חללי מערכות ישראל

בשעה 20:00 החלו טקסי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל • סיקור מקיף של הטקסים ואירועי ההנצחה השונים

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

החל מהערב (ראשון) מתייחדת ישראל עם זכרם של הנופלים במערכות ישראל: מספרם של חללי מערכות ישראל משנת 1860 (תר"ך) ועד היום הוא 23,169.

מיום הזיכרון תשע"ג ועד היום התווספו 57 חללים למניין הנופלים, ועוד 50 נכי צה"ל שנפטרו כתוצאה מנכותם, והוכרו במהלך השנה כחללי צה"ל. מספר בני המשפחות השכולות בישראל 2014 הוא 17,038, בתוכן 2,141 יתומים ו-4,966 אלמנות צה"ל ומערכת הביטחון, ו-1,417 שוטרים שנפלו על משמרתם.

אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון, האחראי על אירועי יום הזיכרון, נערך השנה להגעתם של יותר ממיליון וחצי איש לבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ.

צפירה בת דקה שתושמע בכל רחבי המדינה הערב בשעה 20:00, תציין את פתיחתו של יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. מיד לאחר הצפירה יחלו עצרות הזיכרון. מחר (שני) בשעה 9:30 יערך טקס ממלכתי בחלקת השוטרים בהר הרצל. בשעה 11:00, תושמע צפירה בת שתי דקות, ולאחריה יחלו טקסי הזיכרון הממלכתיים וטקסי הזיכרון ברחבי הארץ.

הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, אמר בשבוע שעבר, באירוע "דגלון לנופל" כי "מצבות החללים אומנם זהות למראה, והאדמה המכסה אותם היא אותה האדמה - אדמת ישראל אשר אהבו, אך כל אחד ואחת מהחיילים הקבורים כאן הוא גוון ייחודי של החברה הישראלית. שלל הגוונים הללו צובעים את דמותו של צבא ההגנה לישראל - צבאו של העם, צבא שהמשרתים בו מגיעים מכל קצוות החברה ובו הם מתאחדים למען מטרה אחת משותפת - השמירה על בטחון מדינת ישראל".

במקביל, שר הביטחון משה יעלון הודיע כי החליט להטיל סגר על השטחים החל מהשעה 18:00, בהתאם להערכת המצב בצה"ל. הסגר יוסר ביום שלישי, 6 במאי, בחצות, בהתאם להערכת המצב גם כן. בצה"ל הדגישו כי בזמן הסגר "יותר מעבר רק במקרים הומניטריים, רפואיים וחריגים, כל זאת בכפוף לאישור המנהל האזרחי", לשון הודעת דובר צה"ל.

במשרד הביטחון נערכים להגעתם של כמיליון וחצי איש לבתי העלמין. בשעה 13:00 יתקיים בהר הרצל טקס האזכרה הממלכתי לנפגעי פעולות האיבה. בשעה שמונה בערב יחל טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, המסמן את המעבר מיום הזיכרון לתחילת חגיגות העצמאות לישראל, וכן טקס העברת הדגלים, מנציגי חיל האוויר אל נציגי אגף כוח האדם בצה"ל.

הערכות משטרת ישראל לאירועי יום הזיכרון ויום העצמאות
המשטרה השלימה את היערכותה לאירועי יום הזיכרון ויום העצמאות, בדגש על אבטחה ושמירה על הסדר הציבורי והתנועה, תוך נחישות, יושר אישי ומחויבות ציבורית לפעול בשירות הציבור ולהבטיח את חירותם וזכותם של תושבי מדינת ישראל.

רמת הכוננות המבצעית הועלתה בימים אלה לרמה ג', הכוללת פריסת אלפי שוטרים במוקדי הבילוי השונים וריכוזי הקהל, במטרה לתת מענה אבטחתי נדרש, לצד טיפול בתחום הסדר הציבורי והתנועה, כאשר הפריסה תהא בשלושה מעגלי אבטחה מקו התפר עד פנים הערים.

מתנדבי יחידות החילוץ של אגף המבצעים יגבירו נוכחות לאורך מסלולי הטיולים, על מנת לסייע ככל שיידרש ובשל מזג האוויר השרבי, מבקשים מהמטיילים להצטייד בהתאם ולנוע בצירים מסומנים ומוגדרים בלבד.

ראש אגף אגף המבצעים - ניצב אהרון אקסול, הנחה את השוטרים, לוחמי מג"ב והמתנדבים, להיערך בכוחות מתוגברים, על מנת לאפשר לכל בית ישראל לחגוג בבטחה. בנוסף, קורא לציבור לגלות ערנות ולא להסס לפנות למשטרה בכל אירוע חריג או חפץ חשוד.

הנחת דגלון המדינה על קברו של נצ"מ ברוך מזרחי הי"ד שנרצח בערב פסחצילום: הנחת דגלון המדינה על קברו של נצ"מ ברוך מזרחי הי"ד שנרצח בערב פסח
הנחת דגלון המדינה על קברו של נצ"מ ברוך מזרחי הי"ד שנרצח בערב פסח

"זוכרים את המחיר הכבד של חירותנו"
הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, כתב בפקודת יום לרגל יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל כי "במעמד הכואב הזה, בשעה שאנו מתכנסים יחד בבתי העלמין, מול האנדרטאות ובטקסים הצבאיים ביחידות, אנו זוכרים את מי שנתנו לארץ הזו כל אשר יכלו לתת. חללי מערכות ישראל ונרצחי פעולות האיבה, מלווים אותנו בדמותם ובחסרונם בכל צעד וצעד, בכל אחד מהצמתים שהחיים מזמנים לנו".

"ביום הזה, לשמע הצפירה החותכת את השקט, מרכינים אזרחי ישראל את ראשם, עוצרים את שגרת יומם, ולנגד עיניהם עולות דמויות במדים: חיילי צה"ל העוברים בסך. השמות שאנו מעלים
בזיכרוננו היום מציירים את דמותו של צה"ל, צבאו של העם, שאליו הם התגייסו, שאליו התגייסנו אנו כדי לשרת את מדינת ישראל, כדי לקחת חלק בשמירה על ביטחונה. במסירות ובנחישות שהראו, הותירו לנו חללי צה"ל דרך לצעוד בה, צו לחיות על פיו".

"בדרך זו צועדים אתם, מפקדי צה"ל וחייליו, שליחי החברה הישראלית, הפועלים היום למען הבטחת המחר. אתם ממשיכי דרכם של הנופלים, אתם הכוח שלנו".

אירועי יום העצמאות בצה"ל לרווחת אזרחי מדינת ישראל
במהלך יום העצמאות ה- 66 למדינת ישראל יערוך צה"ל מטס מיוחד של חיל-האוויר בשמי הארץ כהצדעה למדינת ישראל ואזרחיה.

כמו כן, כבכל שנה, במהלך יום העצמאות (ג'), ייפתחו הבסיסים הנבחרים של חיל- האוויר, חיל הים, זרוע היבשה והפיקודים השונים בפני הקהל הרחב. אזרחי ישראל מוזמנים לבקר וליהנות.

להלן הבסיסים שיפתחו את שעריהם למבקרים:

פיקוד הצפון
• מחנה "שמשון" (ליד צומת גולני) ייפתח במהלך יום העצמאות (ג') בין השעות 9:00-14:00. בבסיס תתקיים תערוכה של כלי רכב, בהם רכב קרבי משוריין, טנקים ואמצעי לחימה.
פיקוד המרכז
• בסיס החטיבה המרחבית שומרון (חורון-מפח"ט) ייפתח במהלך יום העצמאות (ג') בין השעות 9:00-14:00. בבסיס תתקיים תערוכת כלי רכב ואמצעי לחימה והפעלות נוספות לילדים.

פיקוד הדרום
מחנה "נתן" בבאר שבע ייפתח במהלך יום העצמאות (ג') בין השעות 9:00-16:00. באתר תתקיים תערוכה של כלי רכב, בהם טנק, רכב קרבי משוריין, ואמצעי לחימה, בהדרכת חיילי חיל החימוש.
מצודת "יואב" תיפתח במהלך יום העצמאות (ג') בין השעות 9:00-16:00. באתר תתקיים תערוכה של כלי רכב, בהם טנק, רכב קרבי משוריין, ואמצעי לחימה, בהדרכת לוחמי חטיבת "גבעתי".
זרוע היבשה
• אתר "יד לשריון" בלטרון ייפתח במהלך יום העצמאות (ג') בין השעות 9:00-14:00. באתר יתקיים מיצג רב-חילי של כוחות היבשה, שריון, תותחנים, הנדסה, איסוף קרבי, רגלים וצנחנים. המיצג יכלול את מגוון אמצעי הלחימה של זרוע היבשה כגון טנקים, תותחים, פומות, האמרים, אמצעי תצפית, רוכב שמיים, D9, כלי נשק חדישים ועוד. בנוסף, בביתנים השונים תינתן למבקרים סקירה מפי לוחמים ולוחמות בעברית ובאנגלית.
חיל הים.
• פלגת הביטחון השוטף של חיל הים באילת תקיים משט הצדעה, בין השעות 11:00-12:30. המשט, אשר יורכב מכלי ביטחון שוטף מסוג דבורות, נחשולים וצרעות, יצא מהחוף הצפוני לאורך מפרץ אילת וסיומו בחוף הדרומי.

חיל האוויר
• בסיס רמת-דוד, תל-נוף, עובדה, ובית הספר הטכני ייפתחו ביום העצמאות (ג') בין השעות 09:00-14:00. בבסיסים תוקמנה תערוכות בהן יוצגו כלי טיס שונים מהעבר וכאלה המשרתים בחיל-האוויר בימים אלה. כמו כן יוצגו אמצעי לחימה ואמצעי חילוץ והצלה של חיל-האוויר.
• מוזיאון חיל-האוויר בחצרים ייפתח ביום העצמאות (ג') בין השעות 09:00-14:00. כניסת מבקרים תתאפשר עד השעה 13:30 ויתקיימו בו הפעילויות הבאות: מטס חיל האוויר, טיסת ראווה, המהווה הזדמנות להתרשם ממטוסי הבוכנה של חיל האוויר משנות ה- 50, הופעת להקת חיל-האוויר, תצוגת מטוסים ותיקים לצד מתקדמים בה יוצגו 150 כלי טיס שונים מסודרים כרונולוגית ע"פ תקופות. המוזיאון מארח בימי החג את מטוסי ומסוקי החיל המתקדמים. במקום יהיו מגוון פעילויות למבקרים.
הכניסה למוזיאון ללא תשלום.

לתשומת לבכם, הכניסה לבסיסי צה"ל כרוכה בהצגת תעודת זהות. לא תותר כניסה לנושאי נשק, כמו כן לא תותר כניסת בעלי חיים. הציבור מתבקש להגיע באמצעות רכב למגרשי החניה הסמוכים לבסיסים, כאשר לא תתאפשר הגעה ברכב דו גלגלי.

בנוסף לבסיסים, ייפתחו ביום העצמאות גם חניוני צה"ל בפיקוד הצפון, הדרום ובחטיבות המרחביות של פיקוד המרכז, החניונים ייפרסו ביום העצמאות בין השעות 9:00- 14:00.
פיקוד הצפון- חניון "עליקה" (אנדרטת חטיבת "ברק"), חניון "בית הילל" (ליד קריית שמונה), חניון מעלות (באגם המונפורט) וחניון "לימן" (חורשת קק"ל).

פיקוד הדרום- חניון בכניסה ליישוב "רהט". באתר תתקיים תערוכה של כלי רכב, בהם רכב קרבי משוריין ואמצעי לחימה, בהדרכת לוחמי גדוד הסיור המדברי. כמו כן ייפתח מאהל אירוח בדואי אותנטי לרווחת המבקרים.

חניון ליד מגרש הכדורגל בשדרות. באתר תתקיים תערוכה של כלי רכב, בהם רכב קרבי משוריין ואמצעי לחימה. כמו כן, יהיו ביתני הסברה אודות חיל התקשוב, ופינות יצירה מגוונות, בהדרכת חיילי חיל התקשוב.

פיקוד המרכז- יער "אום צפא" (חטיבה מרחבית "בנימין"), אלפי מנשה (חטיבה מרחבית "אפרים"), אלון שבות (חטיבה מרחבית "עציון"), מעלה אדומים (חטיבה מרחבית "עציון"), מתנ"ס בקריית ארבע (חטיבה מרחבית "יהודה"), שקד (חטיבה מרחבית "מנשה") ובית-אל (חטיבה מרחבית "בנימין"). בנוסף, ייפתח חניון צה"ל בעיר ירושלים ("גבעת התחמושת"), ובעיר עפולה.

דובר צה"ל קורא לציבור להישמע להוראות הביטחון ולהימנע מכניסה לשדות מוקשים ולאזורים אסורים אחרים בכל אזורי הארץ: במהלך יום העצמאות, יפתח צה"ל למטיילים חלק משטחי האש בצפון, במרכז ובדרום. דובר צה"ל מדגיש כי גם במהלך החג יתקיימו בחלק משטחי האש אימונים כסדרם, כולל אימונים באש חיה. בהתאם לכך, מתבקשים המטיילים לנהוג בזהירות ובהתאם להנחיות ולוודא כי אינם נכנסים בשוגג לשטחי אש של צה"ל.

כל כניסה לשטחי אש של צה"ל מחייבת תיאום עם צה"ל וקבלת אישור בכתב. כניסה לשטחי אש ללא תאום, מהווה עבירה על החוק ומסכנת את חיי המטיילים.

קיים איסור לחצות גדרות ולהיכנס למקומות מגודרים ומשולטים. שדות מוקשים מסומנים באמצעות גדר תיל ומשולש אזהרה אדום ושלט צהוב המזהיר מפני סכנת חיים. בנוסף, על מפות השבילים והטיולים המוסמכות קיים פירוט של האזורים האסורים בכניסה וכללי התנהגות למטייל באזורים השונים.

דובר צה"ל שב ומדגיש, כי הכניסה לשטחי A ביהודה ושומרון מסוכנת ואסורה על פי חוק והכניסה לשטחי B אינה מומלצת.

חיל האוויר יערוך מטס הצדעה בשמי הארץ בין השעות 08:45-14:30. המטס יורכב ממטוסי הקרב, התובלה והמסוקים של חיל האוויר. המטס יכלול מטוסי תובלה מסוג שמשון, קרנף, צופית, עיטם ושביט ומטוסי קרב מסוג סופה (F16i), ברק (F16), בז (F15) ומסוקים מסוג יסעור.

המטס יחלוף מעל הערים הבאות החל מהשעה 10:40: באר-שבע, ירוחם, דימונה, ערד, קריית-גת, ירושלים, בית-שאן, עפולה, נצרת, טבריה, קצרין, צפת, כרמיאל, נהרייה, חיפה, קיסריה, נתניה, תל-אביב, אשדוד, נתיבות, אופקים, חצרים ונבטים.

בנוסף, יתקיים מטס של 3 מטוסי קרב מסוג נץ (F16) מעל אילת ישובי הערבה ומצפה רמון החל מהשעה 12:00.

כמו כן, הצוות האווירובטי של חיל האוויר יבצע מפגני ראווה מעל ביה"ס הטכני של חיל האוויר בחיפה בשעה 09:30, בסיס "רמת דוד" בשעה 09:40, מעל בסיס חיל האוויר בתל-נוף בשעה 11:45 ומול חופי תל-אביב (מגדל האופרה) בשעה 12:00.

בשעה 13:35 יבצע הצוות מטס מעל מוזיאון חיל האוויר בחצרים ומטס אחרון מעל גן "סאקר" בירושלים בשעה 14:05.

כמו כן, יתקיים טקס מצטייני נשיא המדינה לשנת תשע"ד בבית הנשיא בירושלים, במהלכו יעניק נשיא המדינה, מר שמעון פרס, תעודות הצטיינות למאה ועשרים קצינים וחיילים מכלל יחידות צה"ל.
אירועים וידאו עצמאות זיכרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד