י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

איך להיזהר מהשמש?

שלל עצות לשמירה מפני קרני השמש: על גורמי הסיכון, כיצד בדיוק פוגעת השמש בעור? מה ניתן לעשות במקרה של מלנומה? וכיצד נדע לאבחן בין שומה רגילה ל'מלנומה'?

איך להיזהר מהשמש?



עם כל הדברים הנהדרים שהקיץ מביא עימו, בל נשכח כי ארצנו שטופת שמש והיא נמצאת במקום השני בעולם (!) אחרי אוסטרליה בהתפתחות סרטן העור רח"ל, המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל. מודעות לנושא חשוב זה יכולה להציל חיים כפשוטו.

לעתים, גם עשר דקות של חשיפה לשמש ללא הגנה, יכולים לגרום לאודם ולהתחלת כוויה. עשר דקות בלבד! ולא, לא מדובר על חשיפה לשמש בים או בבריכה. אנו חיים במזרח התיכון והשמש שמכה בנו כל היום הופכת עם השנים למסוכנת יותר בשל דילול שכבת האוזון.

כיצד בדיוק פוגעת השמש בעור?

הקרניים האולטרא סגוליות של השמש פוגעות במרקם ה-DNA וגורמות למוטציות (שינויים במטען הגנטי), שיכולות להצטבר עד כדי יצירת גידול סרטני רח"ל. בנוסף, רוב השינויים בעור, הקשורים להזדקנות שלו, מקורם בהשפעת הקרינה האולטרא סגולית על רקמת החיבור ב'דרמיס' (השכבה העמוקה יותר של העור). חשיפה מתמשכת של העור לשמש, גורמת לפגיעה במבנה התקין של סיבי הקולגן והאלסטין, ולהפיכתם מסיבים מסודרים לחומר שבור שאינו תורם כלל לחוזק העור.

הסכנה: מלנומה

כ-3% מהאוכלוסיה לוקה במלנומה. מדי שנה מתגלים בישראל כ-900 חולים חדשים שלקו במלנומה של העור. גידול זה עולה בשכיחותו בשנים האחרונות בקצב המהיר ביותר מבין כל הגידולים הממאירים, עד שיש הטוענים כי כמעט והמדובר במגיפה. בשנים האחרונות חלה התייצבות בשיעור הנשים החולות, בעוד שבשיעור הגברים החולים נרשמה עלייה. לדעת מומחי משרד הבריאות, הסיבה לכך נעוצה ככל הנראה בעובדה שנשים מקפידות יותר מגברים על הימנעות מחשיפה לשמש.

בתחילת הופעתה המלנומה נראית כנקודת חן רגילה וחביבה היכולה להישאר כך עד 120 שנה, אך למרבה הצער היא עלולה להתפשט פתאום ולייצר תאים בצורה לא מבוקרת. מלנומה הינה גידול עור סרטני שמקורו בתאים מייצרי מלנין - הפיגמנט החום המופיע בעור בעקבות שיזוף או חשיפה לא מבוקרת לשמש.

קיימים כמה סוגי סרטן עור, החל מ-BBC- הסוג השפירי והלא מסוכן, ועד למלנומה הקטלנית. בדרך כלל בביקור אצל הקוסמטיקאית הרפואית היא תוכל לאבחן מהו הנגע ולהפנות לרופא עור במידת הצורך.

גורמי הסיכון והמועדים לפורענות הם רבים, להלן העיקרים שבהם:

1. גנטיקה - אנשים אשר במשפחתם אירעה מלנומה. בדרך כלל, אצל קרוב/ת משפחה מדרגה ראשונה.
2. ריבוי נקודות חן - עור מרובה שומות לא סדירות ( שומות דיספלסטיות).
3. שמש - אנשים שנחשפו ממושכות לשמש.

כיצד נדע לאבחן בין שומה רגילה ל'מלנומה'?

ניתן לאבחן בשטחיות מספר פרמטרים האמורים להדליק נורה אדומה:
1. אסימטריה - גדילה באופן קיצוני.
2. חוסר גבולות - מופשטת למספר מקומות ללא תיחום מדויק.
3. צבע - שינויי גוונים. לעיתים היא מורכבת משלושה גוונים: אדום, שחור וכחול.
4. גודל - מ-6 מ"מ ומעלה (אם כי בשנה האחרונה התגלו מלנומות בגודל קטן יותר).
5. שינוי - גרד, דמם או שינויי גוון.

לסיכום: כל מי שקורא/ת את הטורים שלי, אנא, אם מתעורר אצלכם חשד ולו הקל ביותר להופעת מלנומה, פנו עוד היום לגורם מקצועי מוסמך. זה עשוי להיות הדבר הכי חשוב שתעשו לעצמכם היום.

נכתב על ידי רבקה זיידה מנהלת 'יורו קוסמטיק'
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד