י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

קברי הצדיקים שמצפון לשכונה • מאמר זיכרון

בית הקברות הצבאי הוא מחוץ לגבולות הפולמוס שבין ספרא לסייפא • אותם שמסרו נפשם, גבוהים מעל כל מחלוקת: "אין מי שיכול לעמוד במחיצתם"

הר הרצל. צילום פלאש90
הר הרצל. צילום פלאש90

מגדולי פוסקי ההלכה היה רבינו שלמה זלמן אוירבאך זצ"ל, וראש ישיבה לאלפי תלמידים בישיבת 'קול תורה' שבשכונת בית וגן בירושלים, זו השוכנת למרגלות הר הרצל בירושלים.

מעשה היה ואחד מתלמידיו ביקש רשות מרבו ליטול פסק זמן מתלמודו ולעלות אל קברי הצדיקים שבגליל. אמר לו רבינו: "בשביל להתפלל על קברי צדיקים עליך לנסוע עד לצפון? כאן ליד השכונה עומד הר הרצל ובו קבורים חיילים קדושים שנפלו על קידוש השם, ראוי הדבר שתתפלל על קברם".

אין במדרג הערכים היהודי, גבוה יותר מערכו של זה שחי וזה שמת על קידוש שמו יתברך. מצווים אנו להיות קדושים. בכל נפשך אמר הכתוב. וחסידים השתוקקו: מתי יגיע פסוק זה ויקיימוהו, למסור את נפשם ולקדש את שמו יתברך במותם.

חכמינו סיפרו לנו על שני האחים פפוס ולוליינוס, שבעת גזירה מסרו את נפשם להצלת עם ישראל, ונהרגו בלוד. לא ברור מי היו אותם אחים, היכן נולדו, כיצד חיו, אך יודעים אנו כיצד מתו, ויודעים אנו באיזה מדור הוצבו על ידי חכמינו: מדור מקדשי שם שמים ברבים, המדור העליון ביותר. עליהם אמרו: 'הרוגי לוד', אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתם בשל שכרם.

בפרוץ מלחמת יום הכיפורים כאשר ברחבי הארץ הושמעה אזעקה בעיצומו של יום, התכנסו להם במקלט ישיבת מיר הירושלמית תלמידי הישיבה לשמוע דברי חיזוק. ראש הישיבה רבי חיים שמולביץ זצ"ל פתח והתייחס תחילה לקרבות שבחזית: "החיילים", אמר, "שמוסרים את נפשם בשעה זו עבור הצלתנו - גם הם אין כל העולם יכול לעמוד במחיצתם. החיוב שיש עלינו להתפלל עליהם ולמענם הוא ללא כל גבול. אם עבור מי שפתח את דלת ביתו לפני חבירו אמרו חכמים נפשו חייב לו, קל וחומר למי שמוסר נפשו, חייבים אנו להודות לו הוא בלי גבול הוא".

כדברים האלה גם אמר וכתב מרן הגר"ע יוסף זצ"ל: "אותם דברי שבח שנאמרו על 'הרוגי לוד', כוחם יפה גם לגבי חללי צה"ל, אשר חרפו נפשם במערכות ישראל על גאולתינו ועל פדות נפשינו, מנשרים קלו מאריות גברו".

בימים אלו כשעדיין ניכרת בחברה החרדית רישומה הקשה של המחלוקת המרה על חוק הגיוס. כשעדיין חורף ארוך וקודר שורה על החברה החרדית, חורף בו נקלעה לכף הקלע של מחלוקת הנוגעת ליסודות אמונתה. בימים בהם שורטטה שוב חזית בין ספרא לסייפא, בין הבקו"ם להיכל הישיבה.

בימים אלה אין לשכוח ואין להתבלבל: הויכוח הזה אינו נוגע לזיכרונם הטהור של אותם קדושים, הטמונים שורות שורות בבתי הקברות הצבאיים. בית הקברות הצבאי הוא מחוץ לגבולות העימות.

אותם שמסרו נפשם, גבוהים הם מעל כל פולמוס ומחלוקת. שותפים אנו לדמעות ולכאב על הקדושים שנפלו למעננו. יִזְכְּרֵם אֱלהֵינוּ לְטובָה עִם שְׁאָר צַדִּיקֵי עולָם. וְיִנְקום לְעֵינֵינוּ נִקְמַת דַּם עֲבָדָיו הַשָּׁפוּךְ.
חרדים צה''ל קדושים יום הזכרון חללים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד