י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"תמנעו את הטבח הבא; אסור שזה יקרה שוב"

מיכאל סידקו, היהודי האחרון ששרד את הטבח בבאבי-יאר, עמד בראש משלחת מאוקראינה לארה"ב: "אקדיש את שארית חיי לעורר את המערב".

"תמנעו את הטבח הבא; אסור שזה יקרה שוב"

מיכאל סידקו, היהודי האחרון, ששרד את הטבח הנורא בבאבי-יאר ביקר בשבוע שעבר בקונגרס ובסנאט האמריקנים. סידקו, שעמד בראש משלחת יוצאי אוקראינה החרדים לעליית הנאציזם ועליית האנטישמיות במדינה רווית הדם היהודי, אמר בתום הפגישות כי: "אף בסיוטים הגרועים בלילה לא יכולתי להעלות על דעתי שיבוא יום ואלה שטבחו בנו אז יצעדו ברחובות אוקראינה כגיבורים. לכן החלטתי להקדיש את שארית חיי למאבק בעליית הנאציזם באוקראינה".

המשלחת נועדה עם מספר ראשי הארגונים היהודיים הממסדיים והתקבלה בכבוד גדול בקונגרס. הם נועדו עם מנהיג הרוב בבית הנבחרים, הרפובליקני היהודי היחיד בבית הנבחרים האמריקני, מר אריק קנטור ועם מנהיגת הדמוקרטים בבית הנבחרים, הגב' ננסי פילוסי.

הם באו להתריע מפני האנשים המטילים אימה ברחובות אוקראינה המצהירים נאמנות עיוורת למנהיג הלאומנים, סטפן בנדרה ורומן שוכביץ, קצין אס.אס ששירת באוגדת 'נאכטיגל' האחראי לטבח יהודי לבוב על פי נתוני 'יד ושם' - שני רבי טבחים בתקופת השואה.

יצוין כי כבר לפני שנים התריעה ישראל על הענקת אות 'גיבור אוקראינה' לשוכביץ ו-36 חברי כנסת אף הביעו את מחאתם במכתב חריף ששיגרו לנשיא אוקראינה דאז, ויקטור יושנקו, ולראש הממשלה, יוליה טימושנקו; "הענקת אות גיבור אוקראינה לרומן שוכביץ עורר גל אנטישמיות שכלל התקפות על מוסדות יהודיים וחילול בתי עלמין" – כתבו הח"כים. השיחות בארה"ב התנהלו עוד בטרם שרפו תומכיהם למוות כ-50 בני אדם בעיר אודסה.

בפגישתם עם אריק קנטור הביע מיכאל סידקו תודה מיוחדת על חלקו של העם האמריקני בניצחון על גרמניה הנאצית לפני כ-70 שנה: "אך לדאבון ליבי שוב נשקפת ליהודים סכנה מאנשי בנדרה הארורים באוקראינה והמערב אינו מעריך נכון את רמת הסכנה. איך אני יכול לחיות בשלווה כאשר משפחת חסידי אומות העולם נתונה להתקפות ולחרמות עקב כך שהצילה יהודים בשואה?" זעק.

כשדמעות בעיניו אמר לקנטור: "נציג אוקראינה באו"ם סרגייב מכחיש שואה באופן בוטה ואיש אינו מוחה. מה קרה לארצות הברית? אסור שבאבי יאר יחזור..." מנהיג הרפובליקנים בקונגרס אריק קנטור אמר כי הפגישה עם האנשים מאוקראינה חשובה מאוד וכי דבריו של סידקו נגעו לליבו. הוא הבטיח לחברי המשלחת כי ארה"ב תעשה כל אשר לאל ידה שחלילה וחס לא תתרחש טרגדיה כמו הטבח בבאבי-יאר לעולמי עד.
באבי יאר טבח ארה''ב בקשה פגישה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד