י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

אחרי 66 שנה: נחשף מסמך הפטור לבני הישיבות

לימים הפכה פקודת הפטור להסדר "תורתו אומנותו" • "פיסת נייר שהשפיעה על ההיסטוריה" • כל הפרטים המרתקים בפנים

פקודת הפטור, באדיבות בית המכירות קדם
פקודת הפטור, באדיבות בית המכירות קדם

המסמך המקורי של פקודת הפטור נחשף לאחרונה בשוק הפשפשים ביפו, והוא עתיד לעמוד למכירה פומבית בשבוע הבא בבית המכירות הפומביות 'קדם' בירושלים.

הפטור מנוסח ללא התחכמויות: "נתקבלה החלטה כי בני הישיבות, לפי רשימות מאושרות, פטורים משרות הצבא".

המסמך נכתב ונחתם על ידי ישראל גלילי ז"ל, אז ראש המפקדה הארצית (רמ"א) של ה'הגנה', ולימים חבר כנסת ושר בממשלות ישראל, ונשלח לכל חטיבות צה"ל שבדרך: "גולני, כרמלי, אלכסנדרוני, קריתי, גבעתי, עציוני ו"בולגרים" [כינוי לפלמ"ח]". גלילי, אשר שימש אז בתפקיד המקביל לרמטכ"ל קיבל את ההוראה על הענקת הפטור מגיוס לבני הישיבות מראש הממשלה העתידית דוד בן גוריון, שלושה ימים לפני שהאחרון מונה ליו"ר מועצת העם, המוסד העליון של היישוב שהוקם לקראת ההכרזה על הקמת המדינה כחודשיים אחר כך.

בניגוד למתווה 'תורתו אומנותו' שהושג עם השנים, לצד הענקת הפטור העקרוני לבני הישיבות הפקודה דרשה אז אף את אימונם לעת הצורך: "לתלמידים המסוגלים יינתן אימון להגנה עצמית במקום תלמודם, בפקודה של הכנסת [כינוי לארגון ה'הגנה']... את אמוניהם של בני הישיבות יש להסדיר באפן שלא יתערער משטר הלימודים בישיבות. לפיכך יש לבוא בדברים עם ראשי הישיבות ולהבטיח ניצול זמני חופשה לצורך אימונים... משמעות הוראה זו היא כי בני הישיבות יהיו נמנים על החי"ם [חיל המשמר] הבלתי מגויס בלבד".

ספק אם מנסחו של המסמך ידע כמה השפעה על מדינת ישראל תהיה לפקודה זו ולכמה זמן, שכן בפקודה עצמה נוספה שורה שמגבילה אותה לשנה אחת בלבד: "החלטה זו כוחה יפה למשך שנת תש"ח ובסוף השנה תיבחן הבעיה מחדש". ההמשך ידוע: פקודה זו שימשה בסיס להסדר 'תורתו אומנותו' שעוגן שנה אחר כך בתקנה זמנית על ידי ראש הממשלה בן גוריון, אשר נעתר בכך לפנייתו של שר הסעד דאז ומנהיגה של אגודת ישראל העולמית, הרב יצחק מאיר לוין.

המסמך ההיסטורי נמצא, כאמור, בתוך ערימה של חפצים אישיים שהיו שייכים לגלילי ואשר עמדו למכירה בשוק הפשפשים ביפו. הקונה המאושר הביא את החפצים לבית המכירות הפומביות 'קדם' בירושלים, המתמחה בפריטי ארץ ישראל. מחיר הפתיחה של המסמך, אשר יעמוד למכירה בשבוע הבא עם חפצים נוספים במסגרת מכירת "היסטוריה ותרבות יהודית וישראלית", יעמוד על 1,000 דולר, אם כי בבית המכירות הפומביות 'קדם' סבורים שמכירו הסופי יהיה גבוה משמעותית.

מרון ארן, מבעלי בית המכירות ומומחה ל'ישראליאנה', מציין כי "המתח הרב ששרר בשנה האחרונה סביב הנושא הזה הוביל לגל של מתעניינים עם פרסום הקטלוג בו מופיע המסמך של גלילי. המסמך הזה הוא עדות לכך שפיסת נייר קטנה אחת יכולה להשפיע השפעה עצומה על כל מהלך ההיסטוריה".
גיוס קדם פטור בני ישיבות מסמך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד