י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

אבל בירושלים: הגאון רבי זונדל קרויזר זצ"ל

הלך לעולמו בירושלים, הגאון הצדיק רבי זונדל קרויזר זצ"ל, מגדולי תלמידי החכמים ובעל מחבר ספרי 'אור החמה' • מרבני ישיבת 'כוכב יעקב -טשעבין' • חי בתנאי דחק, עסק בתורה כל ימיו ורבים נעזרו בברכותיו ועצותיו • נודע בקשריו הטובים עם הגרי"ש אלישיב זצ"ל וגדולי ישראל • הלוויתו תצא היום אחרי הצהריים, מבית בנו בירושלים

הגאון הצדיק רבי זונדל  קרויזר זצ"ל צילום: מתתיהו גולדברג
הגאון הצדיק רבי זונדל קרויזר זצ"ל צילום: מתתיהו גולדברג

אבל בירושלים של מעלה: בחצות היום (חמישי), הלך לעולמו בבית החולים שערי צדק בירושלים, הגאון הצדיק רבי זונדל קרויזר זצ"ל, מזקני ירושלים ובעל מחבר ספרי 'אור החמה', והוא בן 90 בפטירתו.

בימים האחרונים הדרדר מצבו הבריאותי והוא אושפז בבית החולים שם נאבק על חייו. בעולם התורה העתירו לרפואתו של רבי זונדל בן פייגא טובה, אך נגזרה הגזירה והוא השיב את נשמתו ליוצרה.

הגר"ז קרויזר זצ"ל נולד בירושלים בכ"ז תשרי תרפ"ז, לאביו הגאון רבי צבי הערש קרויזר זצ"ל - נין ונכד לאבי הישיבות רבי חיים מוואלוז'ין זצ"ל.

אביו שחי חיי דוחק, היה מניח למראשותיו את השטריימל של שבת ככרית לראשו. כך, בבית הגדול הזה, גדל והתעלה בתורה ויראת שמים.

בילדותו התחנך ולמד במוסדות 'עץ חיים' בירושלים, ונהג לנסוע לבני ברק, להסתופף בצלו של ה'חזון איש' זצ"ל, יחד עם הגר"ח ברים זצ"ל.

התגורר בשכונת 'כנסת' הסמוכה ל'מחנה יהודה' והיה בקשרי ידידות עם הגרי"ש אלישיב זצ"ל שחיבבו עד מאוד.

מאז היותו בן תשע, נהג כל לילה לערוך 'תיקון חצות' ומתפלל מידי בוקר כמנהג ותיקין בבבית הכנסת בשכונת בתי ברוידא.

כל ימיו ושנותיו לן בעומקה של תורה והלכה, ונודע בגאונותו העצומה כבקי בכל מקצועות התורה. כיהן כאחד מרבני ישיבת 'כוכב מיעקב' - טשעבין בירושלים, שם גם ישב ולמד במשך שעות היום ומשמש כנושא ונותן עם בני הישיבה. מעולם לא חיפש משרה ותואר וכל חייו היה חפצו ומאודו רק לעסוק בתורה.

ספריו 'אור החמה' על כל מקצועות התורה - על הש"ס, על התורה, ועל סידור התפילה, זכו לתפוצה רחבה, לצד חילופי מכתביו עם גדולי ישראל.

כל חייו התנהג בצניעות ופשטות. מלבד גדלותו בתורה ניהל בביתו גמ"ח כספים גדול.

כאשר היו מגיעים אליו לקבל ברכה לישועה או רפואה, היה אומר: 'אני מקבל על עצמי ללמוד מסכת בש"ס לרפואה' ורבים היו נושעים בזכותו. רבי זונדל מצידו ביקש מהפונים כי יתחזקו גם בדברים הצריכים חיזוק, בשנים האחרונות ביקש מבנו רבי חיים שיקבל על עצמו וילמד בשביל אותם הזקוקים לישועה.

הקפיד מאוד שכל צאצאיו ישמרו על מסורת הלבוש הירושלמי ולא ישנו ממסורת אבותם. היה ממעט מיציאה לאירועים ומגיע לשמחות נכדיו רק למעמד החופה, ולביקורי חג היה מגיע לגאב"ד 'העדה החרדית' הגרי"ט וייס ולגר"ח גריינמן בבני-ברק.

לפני שלושים שנה פתחה חנות אחת באזור מגוריו את שעריה בשבת, ומתפללי בית הכנסת יצאו למחות נגדה, בעל החנות יצא עם מוט ברזל והניס את כולם - חוץ מרבי זונדל שנשאר לעמוד ואמר לו: "אתה תסגור את החנות בשבת". בעל החנות השתתק ובהמשך קיבל על עצמו לסגור את חנותו בשבת.

בשנותיו האחרונות התגורר בבית בנו הגאון רבי יוסף קרויזר ברחוב רש"י בירושלים, בחייו נפטר עליו בה' שבט תשע"א בן זקוניו הרב אהרן יעקב (ארק'ה) קרויזר ז"ל, שהיה לומד עמו בחברותא מידי יום.

הותיר אחריו דור ישרים מבורך: בנים וחתנים, ועשרות צאצאים הממשיכים את דרכו, ובראשם את בנו הגאון רבי חיים ר"מ בישיבת טשעבין, ומגדולי תלמידי הגרי"ד סולבייצי'ק זצ"ל ראש ישיבת בריסק.

הלוויתו תצא בשעה 16:00 אחר הצהריים מבית בנו ברחוב רש"י 29 בירושלים להר המנוחות שם יטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.
לוויה ירושלים הגריש אלישיב הגרז קרויזר אור החמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד