י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

להנציח את החלאקה: על המנהג הקדום וטיפים לצילום

לקראת ל"ג בעומר: מורן כהן, צלמת ותיקה, מגישה שורה חיונית של עצות לצילום והנצחת טקס החלאקה, בליווי צילומים מרהיבי עין • מאיזה גובה רצוי לצלם את הפעוט? • כיצד ניתן 'לפתות' את הזאטוט לחייך? • ומה הוא בכלל מקורו של המנהג הקדום לגזוז את השערות בגיל 3?

צילום: מורן כהן
צילום: מורן כהן

אחד המנהגים הנפוצים ביותר בל"ג בעומר הוא טקס התספורת היהודי - החלאקה, שמלווה בחגיגות ושמחות סביב יום הולדתו השלישי של הפעוט, שהופך בכך מתינוק לילד 'גדול'. משמעות השם בתרגום חופשי מערבית הוא תספורת, או גזיזה.

העדות הראשונה למנהג עתיק היומין, מוזכרת בספרו של רבי חיים ויטאל, שם הוא מתאר כיצד האר"י הקדוש גילח את שיערו של בנו בל"ג בעומר במירון, "הוליך את בנו הקטן שם (למירון) עם כל אנשי ביתו, ושם גילחו את ראשו כמנהג הידוע, ועשה שם יום משתה ושמח".

מקור המנהג לא לספר את הילד בטרם מלאו לו שלוש שנים, נלמד מן הפסוק "שלש שנים יהיה לכם ערלים ובשנה הרביעית יהיה כל פריו קודש" (ויקרא י"ט). בטרם מלאו לו שלוש שנים הוא עדיין לא שייך למצוות, ובשנה הרביעית הוא נעשה שייך לקדושה ומתחילים לחנכו למצוות, בהשארת פאות הראש.

טקס החלאקה משנה את מראהו של הילדון ומצהיר על כניסתו לעולם הגדולים. עד גיל שלוש הוא נחשב בעיני החברה ואף בעיני המסורת לתינוק. בעולם היהודי, שהפריד בין הנשים לגברים, היה גיל שלוש הסמל למעברו של הילד לחברת הגברים ולתחילת תהליך לימוד התורה שלו. הסמל החיצוני של גזיזת השיער הבהיר את שינוי המעמד.




מארבע כנפות תבל מגיעים לחגוג את התספורת הראשונה בציון הקדוש של רבי שמעון בר יוחאי במירון. בין ההמונים המפלסים את דרכם במעלה ההר, ניתן להבחין במאות קטנטנים השעונים על כתפי אביהם, השרים ברינה ובגיל כל הדרך אל מכונת התספורת. אנשי ירושלים שנבצר מהם להגיע למירון, נוהגים לעשות זאת במערת שמעון הצדיק בירושלים.




כל שנה בתקופה אביבית זו שקודמת לל"ג בעומר זה קורה. קטנטנים, מבויישים וסמוקים עם תלתלי זהב עומדים בפתח הסטודיו לצילום. עוד לא מבינים לגמרי מה הם עושים כאן, ומחכים להוראות: 'תנשק את הספר', 'תחזיק יפה את הטלית', 'תתפוס בשתי ידיים את הציצית', 'תעלה על הסולם', 'תשמור את המוצץ בתוך הכיס' תעמוד ככה, וככה וככה.

כל צלמת (ואם) יודעת שהדרך הקצרה לחיוכו של הילד מגיע דרך הבטן, או דרך השיניים ליתר דיוק. הררי ממתקים ושוקולדים הם תנאי ראשוני לפיתוי שאחריו תזכו לשלל חיוכים ממיסים

אחרי שהילד התרגל למצלמה והיא לא זרה עבורו, זה בדיוק השלב להחביא את המתוקים ולבקש מהנוכחים בחדר לתת במה לחתן החלאקה. בינתיים כולם כבר השתחררו, למעט האמא הלחוצה שרצה הלוך ושוב ומסדרת איזה תלתל סורר, שהספיק לזוז ממקומו בזמן שהילד נהנה ומשתולל.




עוד קצת פלאשים מכל זווית וגובה אפשריים, ומחליטים לנצל את השקיעה לצילומי חוץ בחיק הטבע שבורכה בו ארצנו. כבר ביציאה מפתח הדלת מתקבלת האמרה 'משנה מקום - משנה מזל'. אם עד עכשיו הכל התנהל על מנוחות הביישנות, עתה לצלמת יש חבר קטן שעוזר לסחוב ציוד ומפעיל את ההורים, תוך שהוא מקשקש באוזנה באיזה גובה הוא בנה את מגדל הלגו בגן. נסיעה קצרה למקום הצילום, פורקים ציוד, מתמקמים, כיוון תאורה ויאללה! תתפלאו, אפילו את היער הכי בנאלי שאתם פוגשים לצד כבישי הארץ אפשר בעזרת תאורה נכונה להפוך ליער קסום מהאגדות, תסמכו על הצלמת שהיא יודעת מה היא עושה.

הטבע תמיד טומן הפתעות בחובו. גזעי עצים עבים ומפותלים, שדה פרחים צבעוני, פלגי מים שאפשר להשיט בהם ברווזונים קטנים (תלוי במיקום) ואם יתמזל מזלכם תזכו להצטלם ליד שיירת כבשים שחולפת.

גם אם בסופו של דבר תצאו מסדרת הצילומים מותשים (אך מרוצים!) מובטחת הנאה בשעה בה תדפדפו באלבום התמונות שמנציח את החוויה המתלתלת.





כיום, בעידן הדיגיטלי, המצלמה הפכה לכלי נגיש כמעט בכל בית. לצלם הלא מקצועי אומנות הצילום בדרך כלל נגמרת, איפה שהסבלנות מתחילה להתפקע, כך שלרוב יוצא שאנחנו מצלמים תמונות ללא מחשבה וכיוון ולא תמיד מרוצים מהתוצאה הסופית. אספתי עבורכם מספר טיפים לצילומים במצלמה ביתית:

• תפתחו את הראש ותנסו להיות יצירתיים. יש עוד מקומות בעולם חוץ מהגינה הציבורית שמתחת לבית. השקיעו במחשבה על לוקיישן בעל רקע יפה, אך שלא יגנוב את הפוקוס מחתן החלאקה. צילומי חוץ חשוב לעשות בזמן שהשמש רכה ומחמיאה, שעות הבוקר המוקדמות או כשעה לפני השקיעה. שימו לב לא לצלם בשמש הקופחת, אחרת חצי מהתמונות יהיו עם עיניים עצומות.

• הרבה הורים נוהגים לרכוש מספר סטים של בגדים חדשים במיוחד לקראת הצילומים, אך הדבר לא בהכרח נחוץ. הצצה זריזה בארון הבגדים של הילד תעלה בראשכם שילובים חדשים שלא חשבתם עליהם לפני כן. תמיד אפשר להוסיף אביזרים כמו כובע, משקפי שמש ועוד.




• צילום מגובה העינים. אחת הטעויות הנפוצות בצילומי ילדים ספונטאניים היא צילום הילדים מגובה של מבוגר. הדבר יוצר עיוות של פרופורציות הגוף הקטן וזה לא יראה טוב בתמונה. השקיעו צילום מגובה הילד, כך גם התמונה תהיה יותר טובה, וגם זו דרך מצויינת שהילד ירגיש בנח עם הצילומים.

• לפני שאתם לוחצים על כפתור הצילום שוב ושוב, תחשבו מה התוצאה הסופית שהייתם רוצים להשיג. תתכננו את התמונה, מה היחס של הילד לעומת שאר הדברים שמופיעים ברקע, האם אתם רוצים תמונת פנים או גוף מלא, לאורך או לרוחב. כדאי לשלב בחלק מהתמונות גם את האחים שיפעילו את הקטן.

• הימנעו מלחלק פקודות לילד. דווקא היא מילת המפתח בחלק גדול מהפעמים כשמבקשים מילדים קטנים לעשות משהו כנגד רצונם. התמונות הכי יפות הן דווקא כשהילד לא מסתכל למצלמה. נסו ותיווכחו.

הטיפ הכי חשוב, בין אם בחרתם בצילום סטודיו מקצועי או ביתי, הוא לא לשכוח ליהנות!
צילום טיפים חלאקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד