י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

"בתיה"ס יחויבו ללמוד מתמטיקה ושפות"

העיר אנטוורפן נבוכה: בית המשפט העליון בבריסל הכריע כל בתי הספר ילמדו מקצועות • תלמיד שלא יעמוד במבחנים - יחוייב לעבור בית ספר • הקהילה היהודית מאשימה את משה אריה פרידמן • אך פרידמן מרוצה: "אין ספק שזהו צעד יוצא דופן ותקדימי" • "זהו פסק סופי שלא ניתן לערער עליו" • אמש כונסה אסיפה דחופה בבית המרא דאתרא

האסיפה בבית המרא דאתרא גאב"ד אנטוורפן הגר"א שיף
האסיפה בבית המרא דאתרא גאב"ד אנטוורפן הגר"א שיף

בצעד חסר תקדים פרסם היום בצהרים שופט בית המשפט העליון בבריסל, גרונד ווטרלי הוף, כי כל בתי הספר הפרטיים – בתי הספר החרדיים, מחוייבים בלימוד ליב"ה.

כמו כן סירב בית המשפט לדרישה לבטל את מינוי של משה אריה פרידמן כמייצג של הציבור החרדי הכללי וקבע כי משה אריה פרידמן ימשיך בתפקידו.

משה אריה פרידמן שנמצא בריסל, אמר לבחדרי חרדים כי הצעד שבו נקט בית המשפט היה יוצא דופן ותקדימי. "בדרך כלל השופט מזמין את שני הצדדים, להשמעת פסק הדין, והשופט עצמו מסביר את הסיבות שהביאו אותו לפסוק כפי שפסק.

"במקרה הזה החליט השופט באופן תקדימי שלא לזמן את הצדדים בגלל מה שהיה בשימוע האחרון שנערך לפני מספר שבועות, שבו הגיעו עשרות תושבים מאנטוורפן לבית המשפט כדי להפגין נוכחות ולהפעיל לחץ על השופט", אומר פרידמן.

בתום הדיון לפני שבועיים אמר השופט כי בעוד זמן מה יפרסם את החלטתו אך לא יערוך דיון. "איש לא ידע שהיום יפרסם בית המשפט את פסק הדין", אומר פרידמן, "לי הודיעו בבקר, כל יתר הצדדים קבלו את פסק הדין במייל".

"פסק הדין נחרץ ביותר וקובע כי לא ניתן יהיה לערער על הענין", מוסיף פרידמן.

השופט אישר את החלטת שר החינוך שלא לאכוף בסוף שנת לימודים של השנה, את החוק, בשל טענת מנהלי המוסדות כי אין מספיק זמן להכין את הילדים למבחני הליב"ה, אבל בשנת הלימודים הקרובה יאלצו המוסדות באנטוורפן להכניס את לימודי הליב"ה.

באנטוורפן עדין לומדים את הפסיקה ואת משמעותה לגבי מערכת החינוך. אחד מוותיקי התושבים באנטוורפן אמר לנו: "הפסיקה היום היא תוצאה ישירה של המאבק שניהלו ראשי המוסדות החרדיים נגד פרידמן, מעורבותו של פרידמן במשפט היא שהכריע את הכף, השופט בעצמו אמר בדיון הקודם כי פרידמן ופרשיית סירוב המוסדות להכניס את ילדיו לבית הספר, הופכים את פרידמן לנציג אמיתי בפני בית המשפט.

חשוב לציין כי ילדיו של פרידמן לומדים בבית ספר חרדי שמלמד לימודי ליבה, והשופטים לקחו את ילדיו של פרידמן כדוגמה לעובדה שאין כל סתירה דתית בלימוד לימודי ליבה.

באנטוורפן עצמה התכנסו אמש (ד') רבני העיר בבית המרא דאתרא הגאון רבי אהרן שיף גאב"ד אנטוורפן לישיבה תחת הכותרת: "למען עתיד ילדינו בעירנו" באסיפה הוחלט על גיוס כספים והוצאות המשפט הגדולות על פי הדיווחים גוייסו באסיפה מאתיים אלף אירו.
ישיבה אנטוורפן פרידמן מוסדות ליבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד