י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מהפכת כשרות בכלא: השב"ס עובר למוצרי 'טרה'

בסיומו של מאבק משפםי עם 'תנובה', זכתה 'טרה' במכרז לאספקת מוצרי חלב לאלפי האסירים הכלואים במתקני שב"ס

צילום: יצחק לב ארי
צילום: יצחק לב ארי

במשך שנים רבות, סיפקה חברת תנובה את מוצרי החלב שלה ואת סל מוצרי הפירות והירקות שלה, לבתי הסוהר בישראל. ההסכם שנמשך לאורך שנים יפוג בקרוב, והחל מה 01/06 תחל חברת טרה לספק את מוצרי החלב לבתי הסוהר, לאחר שזכתה במכרז.

לצעד האמור, קדמה סאגה משפטית ומאבק בין שני הקונצרנים הגדולים.

בינואר האחרון, פסלה ועדת המכרזים של שירות בתי הסוהר את הצעותיה של תנובה לשני סלים שונים - סל החלב וסל מוצרי ירקות ופירות ו'טרה' זכתה במקומה באספקת מוצרי החלב.

חברת תנובה, שהתקשתה להשלים עם פסילתה במכרז שהוערך ב-60 מיליון שקל, עתרה שלוש פעמים לבית המשפט נגד תוצאותיו. בעתירה שהוגשה בדצמבר 2013, דרשה תנובה מבית המשפט המחוזי בתל אביב, להורות כי החלטת ועדת המכרזים היא בטלה וחסרת תוקף, וכי טרה שזכתה במכרז - לא עמדה כלל בתנאים.

בעתירה נטען עוד, כי נציגי תנובה מתנהלים מול ועדת המכרזים של השב"ס, שמתבטא בין היתר בעתירות שונות לבית המשפט, מכיוון שהוועדה משנה את גרסאותיה ומסרבת לקבל את הצעת התאגיד.

מנגד, טענה טרה כי החלטת ועדת המכרזים ניתנה כדין, אינה חורגת ממתחם הסבירות המוקנית לה, והיא ביקשה לקבוע כי היא זו הזוכה במכרז. בסופו של דבר, הסכימה תנובה לוותר וקיבלה את החלטת בית המשפט שקבעה שלמעשה טרה היא הזוכה במכרז.

בבד"ץ אגודת ישראל, המעניק כשרות ל'טרה', הביע סיפוק מההחלטה, שכן בין מתקני השב"ס כלואים למגינת לב עשרות חרדים ושומרי מצוות, ביניהם כאלו שחזרו בתשובה במהלך כליאתם, ומעתה יתאפשר להם לאכול במטבחי השב"ס מוצרי חלב למהדרין ללא כל פקפוק. "העובדה כי במוצרי טרה אין חלב נוכרי כלל ובנוסף לפן הבריאותי, שמוצרי טרה מיוצרים ללא חומרים משמרים, אנו בטוחים כי יש בכך בשורה גדולה לכלל האסירים ובפרט לשומרי המצוות שביניהם".

בבד"ץ מוסיפים, כי כל גוף ממשלתי מספק מוצרים לאלו שכפופים לו ושוהים בין כתליו, בכשרות מהודרת חיצונית, זולת זו של הרבנות. כך למשל גם במטבחי הצבא, כל המוצרים המיובאים אליהם, מיוצרים בכשרות כפולה. זו של הרבנות ושל עוד גוף כשרות חיצוני.

בחודש מרץ האחרון, חנכה 'טרה' מחלבה חדשה ענקית בעיר נתיבות, בשווי כולל של כמיליארד שקל. במהלך ההשקה, הגיעו גם רבני הבד"ץ של אגודת ישראל, להשתתף במעמד והביעו סיפוקם על שהמחלבה מקפידה, כי כל מוצריה יהיו תחת ההשגחה המהודרת.
תנובה טרה שב בית משפט השלום מחלבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד