י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

איחוד הצלה מציג: כללי בטיחות לל"ג בעומר

ונשמרתם מאוד לנפשותיכם: כיצד תתגוננו מכוויות וסכנות אחרות בל"ג בעומר? • ומדוע יש להתרענן בחזור ממירון?

צילום ארכיון
צילום ארכיון

מאות אלפי ילדי ישראל ידליקו כבכל שנה מדורות בליל ל"ג בעומר שיחול השנה במוצאי השבת, במרכזי הערים ובוואדיות. מועד זה מצריך ב"איחוד הצלה" היערכות מיוחדת ומוקדמת לאפשרות של מקרי חירום ופציעות שונות.

בארגון מזכירים כי בכל שנה מטפלים הפרמדיקים וחובשי "איחוד הצלה" בעשרות קריאות חירום כתוצאה מחוסר זהירות בעת הדלקת המדורות – תופעה זו מסכנת חיי אדם ומספר הפניות למיון מצביע על עליה באחוז הפניות למיון עקב כוויות - פי 3 בהשוואה לשאר ימות השנה, שנגרמות לעיתים כתוצאה מהדלקת מדורות בסמוך לחוטי חשמל, או השלכת חפצים מסוכנים אל האש. בהקשר זה, נזכיר את המקרה שאירע אשתקד בבני ברק, כאשר אברך צעיר נכווה לאחר שמיכל דליק נזרק אל המדורה וגרם להתלקחות.

יו"ר איחוד הצלה, זאב קשש, אומר: "מדובר בסכנה מוחשית וההורים מחויבים לשמור ולהישמר שהילדים לא יהפכו את שמחת ל"ג בעומר חלילה לאסון. בכל שנה מוזעקים מאות המתנדבים של 'איחוד הצלה' לעשרות קריאות חירום, והקפדה על הכללים יכולה למנוע אסונות". קשש הוסיף: "מעבר לחובה שלנו – כגוף האמון על בטיחות הציבור – להזהיר את האזרחים, על הציבור לנקוט אחריות ומשנה זהירות בבחינת 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'. אנו בטוחים כי הטמעה של כללי הבטיחות הנאותים תסייע בעז"ה במניעת חלק מהאסונות".

בעקבות הלקחים מאירועי העבר, בהם כאמור נתקלים חובשי "איחוד הצלה" בקריאות חירום רבות כתוצאה מהשריפות, כוויות חמורות, שאיפת עשן ופציעה כתוצאה מחומרים דליקים, מפרסמים בארגון רפואת החירום "איחוד הצלה" הוראות כיצד יש להיערך לקראת ל"ג בעומר וכיצד יש לשמור על המדורה בטוחה ככל שניתן.

כללי הזהירות
ההמלצות מתפרסמות בכדי למנוע סכנת חיים, ועל הציבור לציית אליהן בכדי למנוע חלילה אפשרות של פגיעה בנפש.

1. יש להיזהר מפני הסכנה שקיימת בזמן איסוף הקרשים שיהיו ללא מסמרים, זיזים, או דברים בולטים העלולים לגרום לחתכים ולפציעות, ולהיזהר מבעלי חיים ארסיים שמסתתרים במקום אמצאם של גרוטאות.

2. יש להדליק את המדורה אך ורק בשטח חשוף שאין בו מקוצים ומעשבים, במרחק סביר ממבנים ורכבים חונים.

3. יש למנות אדם מבוגר שיהיה אחראי על הבערת המדורה על-ידי לפיד וישגיח על הילדים עד לכיבוי הסופי של המדורה.

4. אין לגשת אל המדורה בכדי להוסיף עצים ללא פיקוח של מבוגר.

5. על אחראי המדורה להכין בקרבת המדורה דליי מים מלאים למקרה של התפשטות שריפה כמו כן יש לגדור באבנים מסביב למדורה בכדי למנוע מילדים להתקרב אל האש.

6. יש להרחיק כל חומר דליק מהמדורה וחל איסור מוחלט להחזיק בקרבת האש מיכלי דלק או מיכלי גז. אסור להדליק מדורה בקרבת חוטי חשמל ומתח גבוה וחלה חובה על כל ההורים להקפיד שילדיהם לא ירוצו בסביבת המדורה.

7. מומלץ ללבוש מכנסיים ארוכים וחולצה מתאימה להגנה על הגוף מפני הגחלים וגיצי האש.

8. אין בשום אופן להתיז דלק על האש הבוערת, מדובר בסכנת נפשות. חל איסור מוחלט לזרוק למדורה הבוערת מיכלי תרסיס, חזיזים או קליעי נשק העלולים להתפוצץ. אין להשליך גחלים לפח אשפה, וכן אין להשליך צמיגים הגורמים לעשן כבד, הדבר סמיך ומסוכן לריאותיהם של הילדים והקשישים השוהים במקום.

9. במקרה של התפשטות הדליקה יש לחייג מידית 102 למוקד כיבוי אש. דאגו לפנות ציר פנוי ומקום חניה לרכבי הכיבוי וההצלה.

10. במקרה של כוויה, יש לקרר מיד את אזור הפגיעה במי ברז. במידה ומדובר בכוויות חמורות או בהתפשטות של מדורה עם חשש לנפגעים, ובכל מקרה חירום אחר, אין להסס, יש לחייג מיידית לכוחות ההצלה על מנת להזעיק את כונני מד"א ו"איחוד הצלה" למקום, וכן אמבולנס שיפנה את הפצוע לבית החולים לקבלת טיפול.

11. בסיום האירוע, יש לוודא כיבוי מוחלט של המדורה, על-ידי שפיכת חול או מים. חל איסור על אנשים מבוגרים וחולים לשהות זמן ממושך בסמוך למדורה מחשש לשאיפת עשן.

להתרענן בחזרה ממירון
בארגון "איחוד הצלה" מקווים כי בעקבות הציות להוראות הבטיחות יופחתו קריאות החירום בל"ג בעומר. יהודה אטיאס, פרמדיק ומנהל אגף רפואה ב"איחוד הצלה": "אסור לשכוח שגם בל"ג בעומר אש היא מסוכנת ואיננה משחק ילדים".

יצוין, כי לאור אסונות העבר ותאונות קשות שהתרחשו בשנים עברו בכבישים, בהם נהרגו ונפצעו מתפללים ששבו לבתיהם ממירון או שהיו בדרכם למירון, קוראים באגף ההסברה של "איחוד הצלה" לנקוט במשנה זהירות, כדי לשמור על בטיחותם של ההמונים שיסעו וישובו בשלום.

משה טייטלבוים, מנכ"ל "איחוד הצלה": "מידי שנה לצערנו אנו עדים לתאונות דרכים קשות הנגרמות כתוצאה מעייפות הנהגים השבים לביתם ממירון. די בשנייה אחת של עצימת עיניים חלילה בעת הנהיגה, על מנת לגרום לתאונה קטלנית. לכן, על הנהגים לצאת לדרך רק לאחר מנוחה, ובמקרה של עייפות יש לעצור בצד הדרך להתרעננות. אסור לקחת סיכונים מיותרים".

עוד הוסיף טייטלבוים, כי חובת הזהירות מתעצמת שבעתיים בשעות הלילה, משום שתנאי הראות חלשים יותר ודורשים מאמץ רב יותר מהנהג. "אם הנהג קצת עייף, הרבה יותר קשה לו להתאמץ ונהיגה כזו מסוכנת לכל נוסעי הרכב ולנהגים האחרים בכביש", אמר.

זכרו: "ערנות והקפדה על כללי הבטיחות בחגיגות ל"ג בעומר – מונעים אסון!"

הכבאים מתארגנים
יצויין כי מערך הכבאות בישראל נערך לאבטחת אירועי ל"ג בעומר. תחנות הכיבוי האזוריות יתגברו את הכבאים בתחנות ויערכו סיורים במוקדי החגיגות כדי לתת מענה מיידי לכל מקרה של שריפה. היערכות מיוחדת תהיה בהילולה במירון לשם צפויים להגיע מאות אלפי חוגגים.

נתן בן שימול דובר כבאות והצלה מחוז צפון מסר כי "השנה יותר משנים קודמות הולכת וגוברת הסכנה הצפויה מאש וזאת מכוון שנזקי הסופה שפקדה אותנו בחורף האחרון באזור הביאה לקריסה של אלפי עצים שנותרו בתוך היערות והתייבשו וכן המשקעים שירדו מוקדם השנה גרמו ליובש הצמחייה היות וכך אנו מבקשים להזהיר את הציבור ולתת דגש בכל הקשור לאש".

כבאות והצלה מחוז צפון בהנחיות בטיחות אש לל"ג בעומר במירון

חל איסור מוחלט להדליק אש:
• בקרבת מתקני חשמל או מתחת לקווי חשמל / טלפון
• בקרבת מצבורי חומ"ס / נוזלים דליקים / מצבורי גפ"מ
• בקרבת עצים, צמחייה ושדות קוצים
• בקרבת כלי רכב/חניונים

לינה
• בשנים האחרונות הולכת וגוברת תופעת הלינה במקומות לא מאושרים, חל איסור מוחלט ללון במקומות ללא אישורי סידורי כבאות וללא היתר מהרשויות אלו עלולים להוות מלכודת אש ולהסתיים באסון.
• הלינה ביערות ובשמורות טבע אסורה למעט המקומות המאושרים על ידי הרשויות.
• יש להישמע להוראות הפקחים ביערות ובשמורות.

במקרה של שריפה פעל מיד לכיבויה ובמקביל, טלפן 102 לתחנת כיבוי אש והצוותים המיומנים יגיעו במהירות האפשרית לכבות את השרפה. אסונות ונזקים רבים נגרמים מדי שנה בגלל חוסר זהירות בשימוש באש ובידנו למנוע זאת ולא להפוך את החג לאסון.
איחוד הצלה כבאים ל''ג בעומר שריפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד